fårskinn
jag var och köpte en massa hästgrejor hur billigt som helst och fick med olika saker i fårskinn (heter det så? låter helt fel)…
de har tvättat sadelgjordstunneln helt fel, den har "klistrat" ihop i själva tunneln och pälsen är inte alls fluffig.
hur gör jag för att göra pälsen fin igen?
Det finns speciella kammar för att borsta fårskinn med, annars kan man ta en hundkam. Funkar det med.

Finns speciellt fårskinnstvättmedel.
Jag använder fårskinnstunnel till Brimads sadelgjord, och den är inte heller fluffig längre, den del av fårskinnet som ligger an mot magen.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

men tvättar man det i tvättmaskin eller?
jag kan ju köpa att den sida som ligger mot hästen inte är fluffig, men här är det ju båda sidorna som inte är fina.
30 grader i maskin går utmärkt. Men ska den bli riktigt fluffig måste den borstas.

då vet jag vad jag ska göra imorgon kväll… =)
Mina fårskinns grejer blir alltid flufiga även de som ligger an mot hästen. de gäller att borsta av fårskinet varje gång efter användning.
Men de här medlet från hööks är gäte bra för fårskinnet.
sednn när du tvätat de får de inte ligga i derekt soljus och du ska gnuga de då och då under torke tiden och dra i de för att de inte ska krumpa och skinet inte ska klistras ihopp.
Om tuneln klistrats ihopp så tar du deta medel jag länka tar på 30 grader och gnugar och töjer under tiden den torkar för att de ska va mjuckt och inte klistras i hopp.
Om nu skinet brukar va platt då brukar jag ta vanlig man borste och borsta lite .

#3 jag behöver inte borsta min när jag tvättar med fårskinnstvättmedel och ja, i tvättmaskin :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus