Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3432 ggr
lisette
0

foderbyte

på söndag får jag hem två st 300 kgs hösilagebalar. har 20 höbalar kvar som jag hämtade häromdagen. vad bör jag nu göra?

har fundering på att sätta ut en av balarna i hagen, men risken är ju att de föräter sig på hösilaget, att de bara muffar i sig och att de blir lösa i magen av för snabbt foderbyte etc.

hade en tanke på att låta de ha hösilaget i hagen och käka hö inne. funkar det bra?

nu funkar det ju bra att ha balarna i hagen, men när det smälter så blir det ju jätteäckligt precis där hästarna står. det är sin sak med badkaret, för det är lätt att flytta runt när det blir för kletigt omkring där det står.

ni med fri tillgång i hagen, hur gör ni när det är äckelklet ute och balarna är för stora att flytta?

gejsa
0

Ta det lugnt med att börja direkt med hösilaget om dom har ätit torrt hö nu. Dom kommer att få diarre. Börja med hälften/hälften i någon vecka. Likadant om du övergår till torrt hö bara sedan.

jeanette
0

Ett foderbyte ska ske i ca 3 veckor. Risken med för snabba byten är att hästarna kan få fång. Hö och ensilage ska ALDRIG ställas direkt på backen, utan ska läggas i tex en höhäck. Att lägga grovfoder direkt på backen gör att bakterierna får en bra grogrund att föräka sig i, dessutom skiter hästarna i grovfodret och dom kan även riskera få sandkolik då dom tvingas äta i sörjigt underlag.

Annette
0

När vi fodrade med både hö och ensilage gjorde vi tvärtom, hö ute och ensilage inne. Våra hästar kunde inte äta upp balen innan den blev dålig om de hade den i hagen. Men inomhus portionerade vi ut både till hästar och kossor och då räckte den inte så länge.

Mandysan
0

Vi ställer våra på backen med plasten under och med tanke på att det är ca 30 hästar i hagen och balarna väger ca 400kg st så tar dom slut rätt så snabbt. Vi ställer dom även på olika ställen varje gång….

Terrierlina
0

Glöm inte att vaccinera mot botoulism heller om du inte har gjort det tidigare…

bebbe
0

Vi gör precis som Mandysan, har gjort så i minst 15 år, ingen häst vacc mot botoulism och aldrig en sjuk häst

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Terrierlina
0

Nä det kanske inte behövs….. Som hemförsäkringen Glad

Nä, skämt åsido, man gör som man vill och alla tycker vi olika…

lisette
0

vi har diskuterat det här tidigare terrierlina. jag har beslutat mig för att inte göra det av olika anledningar.

hade först en fundering på att ställa ut en eupall och ställa balen på. men med min otur hade hästanra fastnat i den, så jag avskrev den idén ganska fort..

nu hamnade inte balarna i hagen, så det är inget problem iofs.. :D

linasvovvar
1

Lisette, jag har traktordäck i hagen ( el hade) det funkar jättebra, då trampar dom inte i det….det vill säga att du inte ställer hela balen utan att du fyller däcket så varar det ju ett par dagar. Så har du ju lite koll på hur mycket dom äter + att du då kan blanda med de höet du har kvar så kan du ju fodra med ensilag och hö inne också. Lycka till =0)

lisette
0

det var ju smart lina…

jag har anammat gejsas idé med badkar nu… attans att grannen har slängt sina traktordäck…

gejsa
0

Rymmer ju ändå inte så mycket i ett däck. Sedan är det ju hål i mitten. Så det ligger ju på leran ändå höet.

jeanette
0

Man bör inte lämna någon plast kvar runt en ensilagebal. Risken finns att hästen faktiskt äter upp det eftersom ensilaget avger doft i plasten. Hästen struntar i om det är ensilage eller plast, den bara tuggar. Plast kan orsaka mycket skada. så ta bort ALL plast innan ni ställer ut en bal.