Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5209 ggr
Animal-3
0

Vad kan det vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rycktade igenom Peewee idag och blev först livrädd när jag hittade en knöl på ryggen nästan i stl av en 5 krona. Cancer var det enda som kom upp i mitt huvud. Kollade egenom honom och donade vidare och lugnade mig lite.
Den sitter i sadel läge och han har en likadan på andra sidan ryggen fast högre upp och lite mindre.
Har har sedan tidigar haft två pyttesmå på var sida ryggen (rätt långt ner på sidan) som jag oroat mig över men som nästan gått bort.
Jag har ingenaning om vad det är. Hade det varit sommar hade jag gissat på getting stick eller fästing (känslig mot dom) men det kan det ju inte vara nu. Han blir lätt irriterad om man "vicka" på den, slår med svansen och ser irriterad ut men verkar inte jätte öm annars.
Dom har ju kommit jätte fort alltså på en dag eller nått.
Efter canser började jag fundera på om det kan vara sadeln? eller foder knutor? eller om det har och föra med den där seglivade hårsäcksinflamationen han haft?

Jag vet inte, faster och jag ska titta på det tillsammans imorgon och så får jag väl ringa och rådfråga med vet. Men tänkte kolla här vad folk har för förslag? vad skulle det kunna vara?
Tänkte ta kort men det sytes inte. Så ni får bara en bild på den drabbade pojken. Dom leker en hel del i hagen om han kan ha slagit sig eller ja jag vet inte jag spånar vilt.

Cilla89a
1

Går han täckad?
Brimad får också sådana knutor på ryggen när han går täckad, dock inget han är beskymmrad över.

Men sadlen skulle det ju också kunna vara, i många fall så får hästen knutor på ryggen om sadeln inte ligger still.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Animal-3
1

#1Han har aldrig varit täckt på sina 11 år. Han har päls som klarar alla väder.

Sadeln är ett musterium, låg bra när han var yngre, men han växte till sig och den skulle bytas ut. Lämnade bort den på försäljning och letade som en dåre i 3 år. Hittade inget som passade trotts besök hos sadel utprovare m.m.
Var med om en olycka med en obekväm sadel och sedan dess har Peewee blivit stel som en pinne så fort han fått en sadel på ryggen (sköter sig men kraftigt sadeltvång) och råkar den röra sig gör han ryttaren väl medveten.
Vår gamla sadel kom hem efter som den inte blev såld och jag provade den med en speciell padd som gämnade ut tryck. Då brydde sig Peewee inte alls och när jag var iväg hos tränare tyckte dom det såg bra ut (letade fortfarande annan).
Med tiden provade jag sadeln med vanlig schabrak, när jag la på den tycker jag den ser för trång ut och för rak, men Peewee går som en klocka. Så länge det är hans gamla sadel är han lugn och jätte orolig om det är någon annan.
Sitter jag på och känner liggen den "bra" och käns inte som den trycker någonstans. När jag hoppar av ligger den bra och när man tar av den finns inga märken någonstans och den ligger mkt stilla.
Efter som jag inte är 100% på hur den sitter används den mkt sällan.
Men hade den en gång förra veckan (första gången på flera månader) allt såg bra ut då,,,men man vet ju inte…blir ingen sadel på att bra tag iallafall.

viktoria91
1

humlor har börjat krypa fram nu, i alla fall här=) kanske en som har varit i farten?

Animal-3
1

#3 ja humlor har jag i och för sig sett en hel del. Och han är känslig för stick och bett…

ThunderClap
1

Är knölen i huden eller under huden?
Är den rörlig eller sitter den fast?
Är den hård eller mjuk?

Hästar kan få rätt mkt olika typer utav knölar, canser vet jag däremot väldigt få hästar som visat sig ha, så jag skulle inte tro så mkt på det framförallt.

Sadel som trycker kan ge utslag.
Protein-knölar finns det vissa som är känsliga som får och kan komma mkt snabbt, får han något krafftfoder?

Vad för typ utav olycka vad det han råkade ut med med ryggen? Jag skulle nog ta ut sadelprovare på nytt iallafall och försöka hitta en sadel som med mer garanti ligger bra.

viktoria91
1

#4 då skulle jag gissa på insektsbett, min är också väldigt känslig och får stora ofta infekterade utslag av flygfän som sticks/bits.

Animal-3
1

#5 Om den är i eller under har jag svårt att svara på när den sitter så dumt. Men är lite rörlig och rätt hård.

Ja att canser kom till mina tankar är bara för att jag förlorade min ena häst förra sommaren och att någon av de andra skulle bli svårt sjuk, skulle vara katastrof. Livrädd för allt just nu.

Som sagt sadeln har han ju verkats trivas med och jag såg inget sist men,, den är ju inte använd på ett tag och han hade den förra veckan. Så den blir inte använd på ett bra tag nu. Och efter som de ligger i sadel läge är den misstänkt.
Och Peewee är som mig väldigt prinsip fast har han bestämt sig för att denna sadel ska han ha så går han nog bra med den vare sig den ligger bra eller inte (han blir knäckt om någon annan häst ska låna hans grimma med även om han själv inte vill ha den på sig).
Han äter groov 125 gjort i alla år (sista åren bara under vinter/vår) dock inte lika mkt i år mot för han brukar. Han är väldigt svår född där av fodervalet. Han har dock väldigt fint hull i år mot för han brukar.

Ja vi var som sagt runt och provade massa sadlar. En av sadel utprovarna lämnade några sadlar hos oss så vi kunde prova dom i lugn och ro. (hon provade ut dom sen fick jag ha kvar och prov rida dom). Vi hade en av sadlarna och red runt i sandbanken den kändes bra och såg ut att ligga bra. Han var lite stel i skritten men inget märkvärdigt. Så skulle vi ta några trav steg….
Det blev den värsta rodeoritten jag någon sin haft (och det säger en hel del) efter en stund flög jag som ett spett ner i backen med huvudet först. Jag fattade inte vad som flugit i honom (jag har ju ridit in honom m.m. och aldrig har något dylikt hänt) och han stod lungt och snällt och tittade på mig. Jag tänkte mig väl inte för, allt såg ju bra ut så efter en stund var jag upp i sadeln igen, men utan att ens be om något fick jag samma tur igen, andra gången jag tuggade sand fattade jag äntligen (behövde tydligen två regäla smällar i huvudet innan det gick in.) fort åkte sadeln av och på något vänster hade den (utan att åka runt märkvärdigt) vrivlat till hela pälsen på ryggen. Hoppade upp barbacka och skrittade lite Peewee stackaren gick skamset men mkt snällt. Sadeln åkte bil hem, ville inte ens låta den ligga där om jag ledde.
Så jag förstår honom.
Som sagt varit hos ett par st och alla har hållit på länge och haft bra ryckte, har visst inte hjälpt. Provat lite bomlösa alternaiv men inget som suttit riktigt bra. Har hittat en model jag vill prova framöver, tyvärr till låter inte plånboken den sadeln än.
Men som sagt sadeln kommer inte läggas på honom igen i första taget och vi jobbar mkt från marken så det är lungt.
Fattar inte varför inget passar hans rygg….

#6 ja Peewee har också fått det, fästingar som jag skrev är de absolut värsta men andra djur brukar också lämna märken.

Likeabug
1

Min kompis varmblod har också fått knutor på ryggen, sadelläge. Han fick första i vintras (har jag för mig). Nu har han kanske 3-4 st. Har även kommit en på magen, vid sadelgjorden. Hon är livrädd och vet inte vad hon ska göra… Någon som har tips?

viktoria91
1

#8 har hästen täcke eller mkt päls? min får det över hela sig när hon är för värm sk "värmeknutor". hon får dte inte mkt nu när hon är klippt men kmr alltid vara ärr efter dem.

Likeabug
1

#9 han blev rakade i höstas, så nu har han ju bara "utväxten". Han har ett fleece-täcke inne på natten och ofodrat/ fodrat regn täcke ute om dagarna, beroende på väder

viktoria91
1

#10 dte lät ju inte varmt, dem kan få såna knutar av för mkt protein också eller inflammationer i hår säckarna.

Likeabug
1

nej, jag tycker inte heller det.. :/ men om det hade varit inflammation i hårsäck, borde det inte bli som på oss människor då? att dom är vätske/varfyllda?

viktoria91
1

#12 har för mig att dem inte måste bli det. dte kan inte kommit in smuts under täcket som legat och skavt?

Likeabug
1

Okej.. Smuts? Njae.. tror knappast det. Utan de  ser för stora ut för det. De sticker ut ca en halv cm från kroppen :S

viktoria91
1

# 14 ta dit vet annars =)

Likeabug
1

jo, får väll bli så.. Hon har gått o velat om det fram o tillbaka . Men det känns dumt, verkar ju inte vara livshotande. Någon trodde det kunde vara fettknutor. Någon som har erfarenhet av det?

viktoria91
1

# 16 mitt marsvin hade fettknutor, inte samma sak men=P dem är mjuka att peta mittpå då men om håller runt det så att säga och trycker så är den lte hårdare.

Likeabug
1

dessa är typ hårda över hela :S

viktoria91
1

dte beror på hur hårt fettet är också. är antagligen inget farligt man är nog ändå bäst att kolla upp det. annars prova och tvätta med virkon s som köps i flasaka på apoteket, tycärr kan pälsen bli rosa om man har skimmel, väteperoxid funkar också. tvätta bara knutorna då=P men dte är bakteriedödande och låt han vara utan täcke vid fint väder och se.

Salish
1

Har hittat såna knölar på flera hästar. När jag praoade på ett stall fick jag reda på att de kunde uppstå av sadeln.

jeanette
1

Låter som sadelnutor, även kallad foderknölar och en del kallar det felaktigt för proteinknölar. Dock har proteinet ingenting med saken att göra. Rätta namnet är Eosinofila granulom, och är en samling av vita blodkroppar. Man kan säga att det beror på e allergisk reaktion mot något i fodret. En av orsaken till knutorna kommer alltså från hästens mage, att den har ätit någon den är känslig för. Knutor kan hästen få överallt på kroppen, men när den få knutor i sadelstaden så brukar det vålla problem. Den mekaniska nötningen från sadeln bidrar till knutorna. På grund av att det är sadeln som ligger på så trycks bakterier ner i porerna. Det man kan göra är att hålla rent och torrt och ha på bakteriedödande medel. Viktigt är också att byta vojlock dagligen. Bäst är att använda fprskinnsvojlock. Att gå utan täcke om hästen har det hjälper också då solens ultravioletta strålar hjälper till att läka. Är knutorna mycket besvärande kan man spruta in kortison i dom, då minskar dom oftast.

jeanette
1

Glömde…man behöver knappast virkon för att tvätta. Alsollösning duger alldeles utmärkt.

viktoria91
1

#22 gör det säkert men det var det som vetrinären rekomenderade.

Animal-3
1

Ok allt här låter ju lugnande i allafall. Han går utan täcke och någon sadel eller annat över dom kommer inte att finnas. Så länge dom finns där är jag på marken och när dom försvinner tar jag mig nog upp då och då igen, fast det blir barbacka så länge då.
Fodert är ju det samma men de går i en jätte hage och de betar nu mer hela dagarna, Peewee är expert på att sätta i sig saker så det kan ju vara nått han fått i sig ute kanske?
Ja vi håller ett öga på som och nästa gång vet är ute (har två högdräktiga ston så det lär väl inte dröja allt förlänge) så ska hon få ta en titt. Han verkade lite öm idag, men vi kollade bara lite i hagen och när dom ville in och den andra hästen skulle köra iväg honom hela tiden och ja det var stökigt så det är inte säkert, men verkade lite så.

Likeabug
1

Tack så mkt:) ska kolla, och tvätta:)