Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tidningsurklipp
Läst 4168 ggr
AusaBausa
0

Hovstallet anmält för vanskötsel..

http://www.aftonbladet.se/brollopet/article6817983.ab?sms_ss=facebook

En av Fritz Bjerstedts uppfödningar..tragiskt att, Granex som han hette som nyfödd, skulle sluta på detta vis..

WhoCares-01
0

usch och fy för folk som kommer med dåliga bortförklaringar! hur i h**vete kan en man som jobbar för hovet ens ha samvete att ta så illa om djuren?!!

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

WhoCares-01
0

undrar förresten vad kungafamiljen tycker om det här?

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zabbio
0

Lite väl partisk artikel. Försökte verkligen få det att låta värre än det var.

Känner ett par hästar som går orent pga gamla skador, men de har inte ont av det (dels har veterinärer intygat det, och dels syns det på hästarna) men det är ju inga stora orenheter i gången, bara lite lätt. Å andra sidan framgår det inte hur mycket hästen i artikeln haltade. Varför man skulle behålla en häst som går orent i ett sådant stall förstår jag inte riktigt, inte kan de ju använda honom offentligt eftersom folk säkert skulle reagera? Kanske som någon symbol i så fall.. men inte i arbete.

Det går inte att säga om skribenten överdrivit eller om hästen farit illa… men visst är det hemskt om den har haft ont.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alma-G
0

Hovstallet av alla stall säger jag bara..
Även om det inte är säkert Hur halt den var, var den halt och gick även av motstånd mot andra personer i omgivningen.

Linnea
0

Om den hade ont eller inte låter jag vara osagt för det vet jag inte. Att kollen inte alltid är den bästa är tyvärr inget nytt och då tänker jag inte specifikt på hovstallet. En häst på polisrytteriet i Malmö avlivades (var det förra året), problemet var att dom tog fel häst.. Så nej inte ens myndigheternas stall funkar som dom ska.

Skynda långsamt så går det fortare.

AnnaLundin
0

Såvitt jag förstod, när jag läste artikeln om det, så har hovstallet hela tiden haft dialog med veterinär om hästens hälsa, så frågan är väl om det är veterinären som har gett dem olämpliga råd…

[Agneslundin]
0

vad är det för bett hästarna har ?

Alex
0

#6 Ja, jag håller med dig. Stämmer artikeln är det ju veterinären som bör hållas ansvarig, klart att de lyssnar på henne/honom.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mangis
0

Håller med #3 och #6. Folk har så himla lätt att döma och artikeln var ju tydligt vinklad. Jag är helt emot att hästar ska arbeta om de är halta, men om det är en rörelsestörning… Tja, då är jag också djurplågare för min häst rörde sig orent hela livet. (Mangis, alltså.) Det lät ju även som att de hade röntgat hästen regelbundet utan att hitta förändringar. Och hästar mår inte bra av stillhet (på hovstallet finns väl inga hagar direkt?).

Zadeira
0

Jag tycker också att det låter som om det är veterinären som borde hållas ansvarig. Enligt artikeln tolkar jag det som om de trots allt bara följt veterinärens råd, och frågan är ju hur pass rätt veterinärens bedömning är. Det är ju något vi aldrig kan få veta säkert.

liswic
0

Artikeln är väldigt vinklad, man får tänka på att hästen avlivades pga ett benbrott och inte pga skadan.

Har lite fakta:

• Hästen hade en kraftig rörelsestörning.
  • De som arbetade/arbetar i stallet hade flera bråk om just denna hästen. Det stod alldeles klart att hästen var halt.
  • Personen som hade hästen som sin passhäst vägrade att träna honom eller sätta honom i skrittmaskinen. Detta tog andra över.
  • Man har filmat hästarna och fotat, den här hästen fotade de endast för att "han går för dåligt för av visas på film".
  • Hästen stod konstant och vägde fram och tillbaka, han visste inte vilket ben han skulle stå på.
  • Chefen lyder man.

Gamin var en otroligt försynt kille, hjärta av guld och väldigt mysig. Jag hoppas att han har funnit frid.

Jag tror att om det inte vore för bröllopet så skulle hästen fått stå kvar på hovstallet utan förändring, men nu har man inte råd med dålig publicitet.

Personligen vill jag att hovstallet ska tas bort, vad jag har förstått så hålls det kvar av traditioner, men jag tycker att djurens välbefinnande ska gå före dessa traditioner. Detta skulle kunna lösas med hagar.

Lisa

AusaBausa
0

Ja mina kompisar sa han var världens goaste mysigaste häst när han var unghäst också..hade tyvärr slutat där när han föddes..men mga av dem andra avkommorna innan honom var precis som han..

Hovstallet ville köpt fler hästar av Fritz men då hade han sålt sina hästar pga åldern..

Men det är märkligt att veterinären gett dem dessa råd och dem följt det trots att hästen mått dåligt..dåligt skött helt klart!

Tycker inte heller hästarna hör hemma där dem är..dem ska ha plats att röra sig i stora gröna hagar..

www.bjerstedtshorses.zoomin.se

[Grabbarna-A]
0

#7 Det syns inte på bilderna vad dom har för bett men dom körs nog på körbett som postkandar och liverpolstång.

liswic
0

Det är någon typ av liverpolstång med bygel, av järn. Alla hästar har samma typ av bett vid körningen, vid ridning så varierar det.

De körs med helcoller och eftersom dessa är svåra/går inte att anpassa efter de olika hästarna så får tyvärr en del hästar skav då dessa selarna oftast följer med kusken istället för med hästarna. Som tur blir skaven inte värre än att pälsen försvinner lite, vad jag vet.

Lisa Glad