Häst som håller halsen rak.
Hej :) Jag har en häst (varmblod) som alltid håller huvudet rakt fram. Bilden är tagen för åtminstonde 6år sedan, så jag vet inte hur det ser ut när jag rider, men det känns som om hon håller det så.
Hon rids på hack och gillar inte för mkt kontakt, och jag rider oftast på slaka tyglar med enhandsfattning. Hon lyssnar rätt bra på skänklar och säte.
Hon går vell så för att hon inte kan bära sig rätt? Hon behöver mer muskler, och jag ska börja klättra i skogen, men hur ska jag börja få henne att gå rätt? Jag har aldrig ridit lektion, och kan inget (bara så ni vet), men har dock ridit runt i skogen sen jag var 3.
Snackade med grannen om att hon går som hon gör, och att hon i princip inte har ngn manke. Grannen sa att jag ska börja hålla upp hennes huvud, och att på så vis kommer bygga muskler i manken och få till en. Stämmer det? Så var det ju så att hon hälst rids utan kontakt…
Hästen är lika outbildad som jag, och vi skulle vilja ha er hjälp :)

Aj aj för att hålla upp huvudet, det ger tvärtemot vad du vill. Huvud upp = ryggen ner.
Jag skulle nog rekommendera tränare som kan se er live och hjälpa dig med din ridning mest av allt.
Säger som 1, först när huvudet sänks och ryggen välvs kan musklerna vid manken byggas upp.
Hur menar du med att hon helst rids "utan kontakt"? Hon behöver förmodligen komma fram till handen och ta stöd där för att kunna komma under sig med bakbenen - men det är ju svårt utan kontakt. Har du provat att tömköra? Hur går hon då?
Har du kollat att sadeln inte är för trång över manken?

#1 Min ekonomi håller tyvärr inte för tränare ><
#1 Menar att jag inte tar i henne mkt med hacket. Har aldrig tömkört henne, eftersom man inte kan köra på hack. Sadeln är inge bra, men annat är på väg, och sen ska den sadeln aldrig på igen.
Jag förstår att du inte tar så mycket i henne, men hur visar hon att hon inte vill ha kontakt?
Du kan prova att tömköra med en ganska tajt grimma, om hon absolut inte vill ha bett i munnen. Annars kan du prova med ett rakt bett. Och några här har väl sagt att det går bra med kapson/sidepull? Bra att du ska byta sadel, om du vet att den är dålig. Det kan vara där hela problemet sitter.

Tänk på att hacket är med hävstång, är svårt att rida bra med kontakt då. Du kan inte prova att rida på annat huvudlag som hästen lättare kan söka sig fram till?
Jag tror i stort bara på att det finns tre enkla saker som gör att ridningen fungerar: 1. frisk välmående häst 2. korrekt utrustning 3. sitsträning för ryttaren.
Hästar rör sig normalt sett i bra form om de mår bra. Så ryttarens största jobb är att lära sig balansera sig själv och inte vara ivägen för hästen. Och det är svårt att sitsträna utan bra hjälp, tyvärr.
Jag har själv häst som är ung och inte orkar gå någon lektion ännu, så för att utveckla mig själv och undvika att lägga till med för mkt fel i mitt beteénde så har jag filmkamera med när jag tränar hästen och filmar mig själv och tittar sedan igenom. Bra sett att konfirmera sin känsla och se vad man gör och behöver jobba på. Det kommer aldrig vara nära så bra som en tränare som står och bekräftar känslan direkt och kan ge bra instruktioner på hur man ska förbättra sig, men det är bättre än inget.

#4 Både sidepull och ridkapson (inte de mjuka ledande i neopren, utan de spanska varianterna) är utmärkta att både rida och tömköra på!

#4 Hon är som "bekvämast" då. Hon är lugnt, grejar inte och hållre på. Osv.
#5Ska prova. Fuderar på ridkapson eller liknande, har även hört att man kan sätta tyglar i en rätt så fast remontnosgrimma?
#7: Grejen är ju att du ska lära hästen att röra sig på ett nytt sätt och bygga muskler där den inte har några av naturen, just för att den ska orka bära en ryttare på sin rygg utan att belasta sig fel. Då kan du inte låta den gå som den är van och känner sig "bekväm", utan måste använda lämpliga hjälpmedel för att visa den vägen. När man rider bygger man om hästen till något onaturligt och man kan inte vänta sig att den inte ska bli lite konfunderad och ibland till och med upprörd. Att inte ge hästen stöd på tygeln för att den "grejar" när man tar i den är inte bra, då lär den sig aldrig att inte gå på bogarna och bygger inte upp sin rygg.

#8 Ok, men vad hjälper det om jag tar i tyglarna? Hästen söker inte stöd, och om jag tar så höjer hon bara huvet eller saktar av.
#9 Istället för att göra något du inte kan eller förtår bör du be om hjälp av någon som kan. Du kan kanske annonsera efter en medryttare som är duktig och kan hjälpa dig. Då kan du kanske få in lite pengar också så du har råd att ta lektion. Vissa ridlärare tar inte särskillt mycket för en timmes lektion om man går ihop några stycken. Jättebra, billigt och roligt. Bättre en gång i månaden än inget alls.

#10 Jag skulle aldrig faktiskt ta betalt för medryttare. Det är det att jag bara känner folk som är som "jag" - inte särskilt duktiga ryttar/utbildade.
Visst skulle jag kunna ta en lektion i månaden eller så, men de enda här omkring är folk med sååå fina och dyra hästar. Inga trevliga blickar man har fått om man har mött dom någon gång, inte för att det är ofta dom masar sig ut ur ridhuset haha.
Jag ska be en kompis filmamig, för då kan jag åtminstonde se hur jag rider.
#11 Var bor du? Någon måste ju kunna hjälpa dig som inte är fisförnäm. Utgå inte ifrån att alla är som ett fåtal kanske är. Annonsera om hjälp och då kanske du får en medryttare som är duktigare än du. Ta då hjälp av denna. Var ärlig i din annons och var sedan kräsen om du kan välja. Självklart finns det någon som inte vill annat än att hjälpa dig.

#12 Jag bor i Nyköping, Aspa. Det är det att jag varken har tillgång till ridhus eller ridbana, och hästen är komplicerad (bara riden i ett år efter ett uppehåll på många år), så jag vet inte om någon ställer upp bara för att vara snäll mot mig. Det skulle vara jättebra med ngn annan, för jag är ju som sagt helt outbildad och kan bara "rida i skogen". Ska höra med vänner :)

Men om hon inte gillar bett kanske du kan prova att longera/ut och gå med ett vanligt bett, typ tre-delat. Så vänjer hon ju sig, och då blir det nog lättare att få henne att jobba rätt med ett vanligt bett.
Fast jag vet inte, har kanske fel, men det skadar ju inte att prova :)

#14 Precis, har tänkt prova med både rakt och tredelat, och så har jag kollat upp andra, men har inte hunnit köpa.

#15 Jag skulle nog satsa på tredelet, men du kan ju prova båda.
För min ponny hade jättesvårt att gå i form innan, gick med huvudet rakt upp, och då provade jag olika bett, och det tredelade har varit bäst.
Provade med ett rakt också, men han blev stum och lite hård i munnen.
#15+16 Och min travare blir nipprig av ledade bett så ett rakt ehhbett funkar bäst på honom ;) Värt att prova både och.
TS: Är hästen inte van vid bett kan den gapa och ha sig, åt den göra det bara tils den vänjer sig. Spänn bettet så högt som hästen verkar vilja ha det (inte försöker putta upp det eller ner det med tungan). Du kan sätta en rem under hakan och i bettringarna om hon är väldigt orolig - det stillar bettet lite, men undvik att spänna ihop nosen. Då kan hon ju inte komma undan eler visa om det är obekbvämt eller rent av gör ont. Kanske är övertydlig nu, menmen :) Varför rider du på hack?
Du kan rida i remontnosgrimma istället för sidepull om hästen lyssnar på det, men en ridkapson ger bättre inverkan speciellt vid inlärning.
Egentligen behöver du en tränare, det går inte att lära ut ridning genom ett forum så här. Men du kan ju börja med att flytta bogen, dvs föra hästens framben i sidled utan att hon flyttar rumpan. Håll bara i tygeln för att stoppa om hon går fram, och flytta henne med benen. Du kan tex trycka med knät, vrid om foten (genom hela benet) så at den ligger parallelt med hästens sida, och om det behövs så tryck med knät också. Flyttar hon bogen som hon ska så måste hon lägga vikten på bakdelen och hon måste lyssna på dig för att förstå vad hon ska göra.. Försök själv att alltid sitta så avspänt du kan med rak rygg och dina ben under did, sas, i lodrät sits.
Men som sagt.. det behövs hjälp på plats för att lära ut :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#17 Har tänkt prova en remontgrimma ja. Hack rider jag på för att det är det enda det enda bettlösa alternativet jag har, och för det var det som morsan red henne på (morsans gamla häst som hon lämnade här).
Det är just det att jag inte har råd med tränare, så jag får försöka lösa mina problem bäst jag kan.
#18 Jo läste det, var därför jag svarade. :) Har själv använt remont tidigare. Det slutade iofs inte så bra, men så var hästen inte inriden då heller.. ;) Nu rids han mest på rakt eggbett, men ibland i bara halsrem och jag ska nog återgå till kapson ett tag. Jag trivs med att byta runt lite på betten, men så funkar han ungefär lika bra på det mesta.
Som någon redan sagt har hack hävstång, så byte till remont är inte helt riskfritt. Men det är lätt att kolla, ha både och på (remonten ka sitta lägre än hacket iaf) och ha hackets tyglar knutna över halsen som nödboms. Prova att stanna hästen i olika gångarter med remontens tygel. Funkar det så är det fritt fram att prova.
När du har remont/tränsbett/ridkapson så börja med att böja hästens hals ett par gånger åt båda hållen, bara kolla att hon följer tygeln lätt och villigt. För att få ner nosen kan du böra med att rida på en volt (ridbana eller äng funkar lika bra) med kontakt på ytter tygeln. Be henne böja sig genom kroppen med inner skankeln lätt mot, använd ytterskänkeln för att putta in bogen om det behövs, mer som ett stöd. Ungefär som när man flyttar framdelen lite lätt. Var noga med att sitta rakt över hästen och inte vrida dig så mycket. Kontrollera att dina ben och sits och yttertygel är rätt (detta får jag fortfarande påminna mig själv om) och Om det behövs kan du ta lite lätt i inner tygeln för att be henne böja halsen, men böj inte för mycket utan ha koll på yttertygeln med, den ska vara mjuk och stadig - låta halsen vara lång men inte låta henne böja in den. Börjer hon sig igenom kroppen och halsen som hon ska så bör hon sänka halsen och lägga ner nosen, i alla fall lite. Gör hon inte det så är det antagligen någonstans i ytterhjälperna det sitter, eller så behövs innerskänkeln lite mer för att böja genom kroppen. Att böja halsen mer funkar inte särskilt bra :)
Du kan ju försöka ta en film och lägga upp, så kan säkert någon duktig ryttare här hjälpa lite.

Tänker du fortsätta att "bara rida i skogen"? För i så fall är jag inte så säker på att du behöver vara så särskilt orolig över att hästen blir utsliten! Skogsridning i kuperad terräng blir muskelbyggande även om "halsen är rak". Det viktiga är egentligen att den inte går som en stjärnkikare, men av kortet att dömma så tycker jag inte det ser ut så. Det som verkligen sliter på hästen är när man rider dressyr och hoppning (och säkerligen western också!) på ridbana. Det absolut viktigaste är att du har en utrustning som passar - både dig och hästen.
Lycka till!
#20 Det är så sant :) Om man rider bresvid de upptrampade och jämn syigarna så är det otroligt lösgörande och samlande för hästen, oftast böjer de ner nosen för att se var de går också.
Bara man ser till att de är avspända och inte bara ''springer på''.
Det som sliter är när man rider så att hästen arbetar fel. Och det gör man i princip alltid på plan mark när man försöker få hästen att göra saker, speciellt när man har ett visst mål i huvudet man ska nå och försöker hitta bästa vägen dit, väldigt få är så duktiga att hästen jobbar korrekt. I skogen ser hästen själv vad den behöver göra för att hålla sig på fötter, och gör det.

#19 Tack! Dina tips är verkligen användbara :) Anja är mycket känslig, och jag tar aldrig hårt i hacket. Har t.o.m ridit i en lös grimma med resultatet så där i somras. Får öva mkt med din volt (har aldrig ridit dressyr förutom på läger). Om jag har möjlighet kommer det komma upp en film, måste bara få torka upp innan jag kan hitta något bra underlag att rida på.
#20 Yes, det blir nog tyvärr det enda alternativet, men nöjd är jag ändå. Tror inte hon går riktigt så där när jag rider, då vi rider "mer" (ungen på kortet är min tvillingbrorsa för 5år sedan var det tydligen, och då var vi 11). Ang. utrustningen så är sadeln helt fel, men jag håller på och syr en kameldrivarkudde som tydligen har fått så mkt beröm på Bukefalos (finns en tråd uppe här).
Tack alla :)
#22 Kul att höra :) Synd att du inte bodde närmre, hade gärna kommit och hjälpt dig. Inte för att jag är en jätteduktig ryttare, men jag har iaf ''nybörjar lektionerna'' i gott minne :P (Har åkt häst på olika riddskolor osv först i 12 år, sen ridit i ett par år och börjat fatta lite vad det handlade om när jag hittade min nuvarande tränare.. känns fortfarande som att jag inte kan något.. :P) Hade gärna visat hur du kan arbeta lite från marken för att böja och få under bakbenen, så blir det lättare från ryggen sen.. men det är lite svårt att beskriva.. :3
#9: Oavsett vilket slags bett/bettlöst du har tar det tid innan hästen lär sig att ta stöd i handen. Man får lirka och jobba ganska länge innan den lär sig att den kan ta stöd mot och komma fram till handen och att inte all tygelkontakt betyder förhållning. Hålla lätt och stadig kontakt samtidigt som man driver en aning. Det tar tid att lära sig för både häst och ryttare. Men hackamore är svårt för hästen att ta stöd på.
Om det har funkat att rida med grimma tycker jag du ska testa tömkörning med grimma. Kolla noga att hästen spårar, det är viktigt för balansen. Hästen måste gå med fram- och bakben på samma spår och inte skjuta ut ena eller andra bogen för att kunna gå i balans. Men som det står ovan, om du bara ska rida ute och hästen mår bra, så räcker det förmodligen långt att bara bli av med den dåliga sadeln.

#25 Jättebra! :) Jag hade flyttt ner den några cm, men det gör du som du vill.

#25 Tror det var rätt lagom, för hon lyssnade lika bra som på hacket, men får prova mig fram :) Fast den kanske borde sitta taightare? Fick plats med lite mindre än 2fingrar mellan grimman och nosryggen.
#27 Det kan bli lite tydligare om den sitter längre ner, men lyssnar hon spelar det ju mindre roll :)
Tanken är att hästen ska slappna av i käkarna när man rider, ett bett kan hjälpa med det med mjuk hand. (spänningar i käken sprider sig genom hästen). Men snörar man ihop munnen är det ju svårt att slappna av.. Så ha det så löst du kan -utan att det glider rundor när du tar i tygeln :) Glider det är det för löst.

#28 Ok, jag får testa och se. tror inte hon spänner sig, men ska filma oss någon gång och kolla.
#29 Den spänningen märker man inte så lätt på det viset, är mer att det blir svårt att göra något vettigt. Mense hur löst du kan ha remonten utan att den glider över nosryggen :)