Regnskållor?
Jag har läst på lite grann om regnskållor och misstänker att min häst kan ha det.
Hon har symtomerna hon har nu senate dagarna haft en mer eller mindre kal fläck vid manken. Jag har inte tänkt desto mer på den förutom att hon kanske blvit biten (nyligen släppts in i hage med andra hästar) men amma upptäkte idag att den blivit större och att de losnade päls runt om. Hon har även såna här små skorpor under pälsen.
Undrar bara om någon vet hur man behandlar detta enklast..?
Stog oxå att hästen ska hållas torr men min häst går på Lösdrift, de är inte så lätt att hålla henne torr :s
Här har du en artikel om regnskållor. Den kanske kan hjälpa dig? :)
Jag läste igenom den, ska nu ett tag framöver tvätta av den å Se till att borstar å shit är rent, men hur ska jag kunna hålla hästen torr under hela läkningsperioden (2-3månader)? :o
Ring veterinären och rådfråga. Var noga med att inte dela borstar/täcken/schabrak med andra hästar och var noga med handhygien och hygienen över huvud taget. Regnskållor kan hos en del hästar återkomma från år till år, samt smitta till andra hästar beroende på känslighet, det kan variera i grader. Hästen bör hållas ifrån fukt och regn. I de värsta perioderna kanske man inte kan rida hästen, så det är bra om man gör smittorisken så liten som möjligt även för andra och informerar andra om att ens häst har regnskållor. Drabbade hästar ska isoleras och stallet ska därefter saneras.
Allt du behöver veta står här: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/Streptotrikos/
#0 Vi har också våra hästar på lösdrift. Vid ett tillfälle fick två av våra just denna sjukdom. Vi gjorde så att vi klippte pälsen (det var vid just den här årstiden) så att all vinterpäls försvann (Då luftas såren) och sedan baddade vi med jodopax med jämna mellanrum.
ALDRIG täcke på en häst med regnskållor. Fukten som bldas under täcket ger fler utslag.
Det viktigaste för dig är att hålla huden ren och att den jenomluftas ordentligt. Blir hästen blöt pga regn torkar den ju snabbt bara pälsen är kort. Man kan ju passa på och badda utslagen då om de ändå skulle verka vara blöta.
Var sitter utslagen?
Våra fick bakom armbågarna och där var det rätt lätt att hålla dem torra.

#4 men om du klipper hästen och sedan inte kan lägga på täcke när de spöregnar, låter du då hästen stå inne?
Jag glömde poängtera det som #4 skrev, det är viktigt att inte täcka över regnskållorna, bara hålla så ren toch torrt det går.
#5 Jag har hört att folk bara klipper området där skållorna sitter.
#4 Min häst har nästan tappat all vinterpäls bara på rumpan och under magen hon har kvar den riktiga vinterpälsen, ska jag klippa henne ändå?
sen är hon väldig frysen, hon har ett tydligt utslag på Bringan, sen misstänker vi att hon har ett på rumpan och ett ner mot bakbenet..
#5 Vid den här årstiden kan lösdriftshästar gå ute utan att de fryser för att det regnar. De går ju själva in under tak om de skulle behöva det. Dessutom var det runt regnskållorna jag tänkte att man skulle klippa. De kan ju sitta på alla möjliga ställen men mest där det varit fuktigt och svårt att torka upp.
#7 Är hon frusen så låt henne gå täckeslös så mycket som möjlligt då. Vissa dagar nu under våren kan ju vara hur varma som helst i solen.

Är inte regnskållor samma bakterie som mugg? Dvs borde behandlas på i stort samma vis.
#9 Jag tror inte det. Har för mig att regnskållor är ett smittsamt virus medans mugg är en bakterie (som inte smittar) som finns i jorden. Men båda trivs i fukt.
okej tack! :)
Jag hörde mig för med lite folk på en hästaffär, dom sa att de går å använda Zinkpulver? någon som vet någonting om det?
Min häst har skållor, är täckt för att hållas torr och ren! man kan visst täcka häst med skållor och man bör göra det vid mycket regn! man kan tvätta med häxosil (stavning) och behandla med bakteriedödande kräm/sprit. Blir man inte av med det själv eller det blir värre kan man få pencilin mot det.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#3 Håller helt med.