"farligt" eller inte?
Jag är riktigt förvirrad angående pessoabettet är det "farligt" eller inte?
(ja, jag vet att det finns en MASSA inlägg om pessoa men de gör min så förvirrade :S)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Enligt min mening är det inget bra bett, det stjälper det man vill uppnå. Ger dubbla budskap till hästen. Det är ett gagbett. Det är inte ett hjälpmedel som kommer förbättra/förfina relationen till din häst, vilket jag anser att bett eller bettlöst ska göra. Så ja, jag skulle kalla det "farligt"/dåligt, ser inget positivt alls med ett gagbett.
(Dock tycker jag det är bättre att pessoadiskussioner håller till i de redan startade trådarna, detta blir förmodligen bara en till argumenttråd mellan de som är för och emot.)

Det finns inget facit. Du måste bestämma själv. Precis som allt annat.
Ja, det är ''farligt'' för att det ljuger för ryttaren och inte låter rytaren känna när han/hon tar i bettet, trots att det känns mycket hos hästen. Så det är farligt för hästens ridbarhet och ryttarens händer. Det är också stor risk att hästen bara kröker på nacken och tappar ryggen.
Men det är ju inte farligt så att hästen kommer trilla ihop och dö om man sätter ett pessoa i munnen på den.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
ett tips för den som vill rida med pessobett
tack så mycket alla 
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Alla bett kan orsaka mer eller mindre skada i munen på hästen, även ett vanligt tränsbett. Men det är lättare att göra mer än man tror med ett pessoa, då det inte tar "stopp" på samma vis som när man tar tag i ett annat "vanligt" vett.
Hakuna matata!