Välja jobb...
Jag har ett dilemma och vill jättegärna ha era spontana åsikter!
Jag har tidigare jobbat i ett hoppstall i ett par månader där jag trivdes bra men fick problem med min axel (muskelinflammationer och liknande). Jag blev tvungen att sluta eftersom jag helt enkelt inte fixade med smärtan.
Nu har jag gått till sjukgymnast och tränat upp mig så jag känner mig fit for fight igen så att säga. Men nu är frågan om jag ska gå tillbaka till det gamla stället igen eller om jag ska ta erbjudandet jag har fått om ett annat jobb. Vad tycker ni?
Gamla stället:
- Kost & logi
- Uppstallning till hästen inkl. foder
- 1500 kr i fickpengar
- Hjälper till och rider mellan 2-4 hästar (både unghästar och svårklass hästar) om dagen (dock ingen tävling då tävlingsryttare finns)
- 20 min hemifrån
Nya stället:
- Boende om man vill
- Uppstallning till hästen inkl. foder
- 6000 kr i fickpengar
- Man får 3 unghästar som blir ens "egna" som man utbildar och tävlar själv
- 30 min hemifrån
Nämnas bör att på det gamla stället jobbar en tjej som jag blivit väldigt bra kompis med och hon hoppas av hela sitt hjärta att jag ska börja där igen. Med andra ord - om jag börjar på det andra stället blir hon väldigt besviken.
Hur hade ni gjort?

Nya stället 
Det beror ju på vad du är ute efter. Det är ju betydligt bättre betalt på det andra stället, så det hade jag klart övervägt. Men det är ju frågan vad du värderar högst, vänskap, pengar eller vilket jobb du får utföra. Dvs vill du rida även högre utbildade hästar eller är det främst unghästar du vill träna? Vill du tävla själv?
Sen funderar jag på arbetsdagar, samt övriga arbetsuppgifter (även hur många andra som är med och jobbar i stallet), då det i alla fall hade haft betydelse för min del.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#2 Oj, det glömde jag ju helt skriva!
Gamla stället: 6 dagar i veckan, vi är 3 stycken som jobbar och har ca 18 hästar, varav 6 st är föl och avelsston. Arbetstider 8-17 är det sagt, men oftast är man inte klar före 19. Morgonfodring kl 7 var tredje dag.
Nya stället: Mån-fre och var tredje lördag. Ca 45 hästar på 5 pers (varav ungefär hälften är inackoderingar (alltså endast mockning) och ca 15 st föl och unghästar som går på lösdrift). Arbetstiderna ska vara 8-17 och det ingår träningar för A-tränare i både hopp och dressyr.
Jag funderar på att utbilda mig till Unghästutbildare och ridinstruktör på distans och kanske driva en egen verksamhet i framtiden. Jag vill gärna få möjligheten att tävla andra hästar än min egen men det är inget krav…
Nya stället helt klart, vänner kan man träffa efter jobbet 
Min spontana tanke är nya stället.
Det enda som jag ser som en "nackdel" är att du trivs på det gamla stället, du har kompis där och känner till allt. Att börja på ett nytt ställe innebär ju att du inte är hundra på att du kommer trivas, som alltid med nya jobb. Det gamla är oftare bekvämare att gå tillbaka till, även om det inte alltid är bättre, men sådant vet man aldrig i förhand.
Men du får mer pengar, mindre arbetstider och chansen att tävla själv på nya stället. Om du dessutom funderar på att utbilda dig till unghästutbildare är det väl inte helt fel att få 3 unghästar att utbilda "själv" på jobbet.
#3 Då hade jag helt klart valt det andra stället. Är du intresserad av att utbilda dig till unghästtränare är det ju kanon att faktiskt få några "egna" unghästar att träna upp.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst