Vad kan man kräva????
Jag lämnade en häst på in/tillridning hos en tränare en bit härifrån. Innan jag lämnade hästen berättade jag klart och tydligt vilka problem jag haft med den, och att den enligt mig är fruktansvärt svår, då den sätter sig imot allt när man börjar kräva saker utav den (beskrev i detalj). Inga problem tyckte då tränaren som hade haft många andra liknande hästar. Har regelbunden kontakt med tränaren som säger att hästen är en utmaning, men att den helt klart blir bättre och bättre. Vi pratar även om ev. start i kvaliten i höst. Tränaren är till och med så förtjust i hästen att h*n säger sig vilja ta ett föl på henne. Vi bestämer att tränaren ska få ta ett föl om hästen får stå i träning till kvaliten.
Så får jag ett samtal från tränaren nu i eftermiddag, där denne beklagar sig över att hästen vägrar sammarbeta och är så fruktansvärt hård i huvudet att det inte går att arbeta med den. Dom har använt sig av metoden att lägga hästen ner vid ett antal tillfällen, men endast med kortvarigt resultat. Tränaren tror inte att det kommer att gå att rida på hästen. Tränaren är inte heller intresserad av att ta ett föl längre. Detta sätter mig i en jätte svår sitts då jag nu kommer få hem hästen den siste april. I och med vårat avtal (dock enbart muntligt), hade jag inte räknat med att få hem henne på ett bra tag. Sen undrar jag om jag verkligen måste betala för dom här två månaderna??? Hästen lovades komma tillbaka ridbar, vilket den nu inte är. Långt ifrån. Vad har jag för rättigheter?
dålig stil från tränarens håll. personligen tycker jag inte du är skyldigt något alls utom möjligen foder och lite av stallplatsen den haft under tiden. om ens det…
har du ett skriftligt kontrakt där det står att hästen ska komma tilbaka ridbar så ska den ju också vara det så där har du i så fall inga skyldigtheter alls
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Det viktiga är ju att man har ett skriftligt avtal som i detalj beskriver vad målet med vistelsen hos tränaren är.
Du kanske har ett avtal? Det som står i avtalet är vad du kan kräva. Tyvärr blir det svårt för dig att bevisa vad syftet och målet med att hästen var hos tränaren om det inte finns i kontraktet.
Sen är det ju alltid så att olika hästar har olika förutsättningar och behöver olika mycket tid för att komma lila långt i sin utbildning.
I teorin är det ju så att ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, tyvärr inte lätt i praktiken..
Tråkigt, men jag tycker ändå det är positivt av tränaren att erkänna att hon inte klarar av att utbilda hästen.
Diskutera med tränaren och säg att du inte är villig att betala för den uteblivna inridningen.

Har ni inget skrivet kontrakt alls?
Jag kan tycka det känns lite oseriöst av en tränare att inte skriva ett kontrakt.
Och har ni kollat upp hästen så den enbart är tuff i skallen och inte har ont någonstans? Tycker det låter fullständigt galet att hästen skulle vara så tuff i skallen att man måste lägga den ner?!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
hadde det värt min häst hadde jag henta den hemm med en gang inte venta til sist i april når de bruker sånne metoder som det der er det konstig hästen blir tuff

För mig skriker det oseriöst tränare/utbildare ifrån det du säger….
Jag är inne på #4's spår, är ni säkra på att hästen verkligen är tuff i huvudet? Hästar är utav naturen välvilliga och enkla i huvudet, oftast är det något fel när de inte är det…

Det finns inget skrivet kontrakt, och jag har betalat i förväg. Jag vet att jag är helt dum i huvudet, så det behöver ingen berätta för mig. Har i alla fall lärt mig att aldrig lite på någon på det viset igen, oavsett hur bra det låter.
Tränaren har lagt hästen ner 3 gånger. Men första gången fick jag reda på att det inte varit meningen. Hon hade rest sig upp under longering med all utrustning på. Slagit över på rygg och gått över paddock staketet! Trasslat in sig i inspänningstyglarna och kunde inte ta sig upp. Hästen hade kämpat en stund men hade till slut bara lagt sig på sidan och vägrat röra sig. Tränaren hade fått ta hjälp av en annan person för att få hästen att änns resa sig upp.
Jag har också en känsla av att hon måste ha ont någonstans. Pratade även med tränaren om detta när vi pratades vid sist, men det trodde denne inte alls. Hästen är bara hård i huvudet och vill inte sammarbeta. Men jag har kontaktat vet. för konsultation. I början av träningen fick jag ju höra att hon var jätte spänd i ryggmusklerna, detta tycker jag är en varnings signal på en häst som inte blivit riden tidigare. Hon är dessutom uppdragen i buken och flankerna.

HERREGUD. Har du lämnat iväg en häst utan att ta referenter på tränaren, och dessutom UTAN kontrakt…? Visst skulle du ha kunnat begära en hel del - om du gått rätt tillväga från början. Du får nog se det som sura läropengar.
Man kan ju hoppas att tillräckligt många läser om dina tråkiga erfarenheter, så folk lär sig att inte vara så otroligt godtrogna… Det finns hur många oseriösa självlärda "tränare" som helst, och enda anledningen till att de fortfarande kan hålla på är att folk inte kollar upp först… Det finns folk utan överdrivet mycket samvete som kan lova i princip vad som helst - särskilt när man begär betalt i förväg!
Jag blir inte så lite upprörd över hur "tränare" kan behandla andras hästar, och det dessutom med ägarnas goda minne. Jag trodde vi befann oss på 2000-talet där man har slutat "knäcka hästar".
Riktigt surt för dig - verkligen! Men förhoppningsvis har hästen inte blivit helt knäckt. "Hård i huvudet" brukar ju som bekant bero på något. Jag vet inte var du bor, men bor du i närheten av Skåne så kan jag VARMT rekommendera Ellen Ofstad (googla gärna på henne) som är djurtränare med specialintresse för just häst. Hon rider inte in kanske, men hon kan definitivt få en uppfattning om hur man går tillväga - efter att hästen har varit hos veterinären.
Jag önskar dig verkligen ett VARMT lycka till i framtiden!

#8 Tränaren hade goda referenser sedan tidigare. Så helt korkad är jag inte. Dock vet jag ju inte hur svåra dessa hästar tränaren haft innan varit. Jag har själv tidigare ridit in hästar, men fick erkänna mig besegrad med den här. Där av att jag skickade iväg hästen i ett tidigt skede för att få ordning på den. Men ack va man kan bedra sig…..

#9 det är en trist situation du hamnat i :( det är nog bara till att ta hem hästen, låta den besöka veterinär, och sedan är den bara tuff i skallen så hade jag försökt få kontakt med någon som håller på med NH.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Var bor du?
Medarbetare på westernridning.ifokus
jag moste bare si at jag hadde henta min häst med en gagn hva er det for trenar jag har nett ridet inn to av mine och longsera med men inte om jag ville tenke meg och legge ned min häst hva lärar de av det
inte rart hästen blir som han er och kansje du inte får noe bra ut av denne hästen
hvorfor hentar du inte hemm din häst?
er det for at du har betala tiden ut er det inte bettre och forlora pengene enn at hästen inte har det bra?
konstig at du skriver her i stella for och gjöre noe med din häst sitvasjon.
jag hadde hentat hemm den och bett trenar stikka åt skogen
stakkars häst hvordan sover du om nettene
lykke til
#12 det var då ett alvarlig anklagelse och en hel rad med vad jag skulle anse förhastade slutsatser du drar där. Hur vet du att hon inte håller på med just det du anklager hon för att inte göra? Hur vet du att hon inte redan har gjort det som behövs för att ta hem sin häst? Varför bara vräka ur sig anklagelser som det där utan att tänka sig före och kolla upp fakta?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#12 Är du helt alvarlig. Vad vet du om mig och min häst? Hästen ska hem snarast möjligt, veterinär är kontaktad för vidare undersökningar. Du vet ingenting om mig och vad jag gör och inte gör för mina hästar! Jo tack, jag sover bra om natten. Hur sover du själv?
Om vet. inte skulle hitta något fel på hästen tänker jag skicka ner den till Eamon Hickey för inridning. Han är enligt mig sveriges bästa unghästutbildare, och kan inte han få ordning på hästen så vet jag inte vem som kan.
jag mener at hadde det värt min häst hadde jeg henta den hemm för jag en gang hinna skriva her inne.
jag moste få saia hva jag menar men du skriver jo her inne hva vi tycker om detta da mosta jeg få svara.
viss min trenar hadde skulle ride inn min häst och lagt honnom ned så var det det sisste min trenar hadde gjort med min häst
men sen man inte kan si hva man mener så skal jag inte komentere dette noe mere

#15 det finns ju olika anledningar till att man inte kan hämta hem hästen direkt. kanske finns det inte stallplats åt hästen just nu? ingen bil/transport eller ingen som kan ställa upp och hjälpa till.
jag är övertygad om att TS hämtar sin häst så fort hon kan.
#14 satsa på Eamon =) han är bäst(!) så är det bara =) det var fö övrigt han som red in min häst Wilma.
hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa och att hästen kommer till rätta.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
TS En grej som kan vara bra att kolla om du ändå är i kontakt med veterinär, är halsen.. En kompis häst som hon har haft sedan den var 3,5 år (5 år iår) har visat sig ha pålagringar i halsen.
Hon har hela tiden gett sken av att vara en "hård" och tuff häst, och förra våren reste hon sig och gick över med min kompis. Båda klarade sig, men kompisen blev livrädd för hästen. Hästen kollades upp och hade då en ordentlig muskelbristning i bogen och hade rätt ont där. Hon vilade ganska länge innan någon red henne igen, men har ridits av en duktig kille under sommaren och i höstas började kompisen rida henne själv igen.
Nu för nån månad sen reste hon sig och gick över igen (under tömkörning) och togs till klinik ett par dagar senare för utredning. Hon visade sig då ha pålagringar på 2 ställen i halskotpelaren. -Kan tillägga att hon röntgades innan köp, men då bara ben och rygg.
Sedan kan det även vara bra att kolla henne överhuvudtaget om hon har slagit över, för de kan ju landa rätt illa och kanske slå något lite snett så det gör ont.
Eamon är duktig, även om jag själv inte riktigt är överförtjust i hans metoder, men han kan säkert hjälpa dig. Jag rider just nu en 4-åring för kompisen jag nämnde ovan, den har Eamon gjort en del av det första arbetet med.