Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 11232 ggr
Salish
0

Frågor om egen häst

Hej!

Jag hade tänkt att hyra en häst från Sjöstjärnan nu i höst/vår. Jag fick svaret att det kostade 7000 från aug - maj. Är det mycket pengar eller är det billigt?

Andra frågor:

Ungefär hur mycket kostar

- veterinär

- hovslagare

Också, hur ofta behöver en häst skos och vaccineras och sånt? Finns det något mer man behöver tänka på?

niare
1

alltså visst kostar det att hyra från uthyrningsställen och jag för min del tycker dom tar ut lite för mkt. men om man kollar runt ligger priset på det ungefär. jag började faktist så och de var bra tyckte jag.

veterinär kommer ju bara till om hästen blir skadad och kan variera rejält i prissumma men brukar ligga runt tusenlappen om det inte är något så allvarligt och då kostar de ju för att dom åker ut, men annars har man ju en försäkring som täcker ganska mkt men självrisken som man måste betala ligger från 1800 och uppåt. väldigt svårt att säga just veterinär

det du behöver är ju en bra första hjälpen låda hemma.

hovslagre beror ju också på vart i landet man bor. men hästarna brukar vara skodda så du får räkna med 500-1000 kr var 8e vecka

hästen vaccineras en gång per år och kostar ca 500 kr

HannaT
1

Hovslagare i Göteborgtrakten kostar ca 800 - 1000 kr. Veterinärkostander beror ju helt och hållet på vad det är för skador hästen drar på sig. Räkningen för Kalles hovbensfraktur gick på ~10 000 kr, men försäkringen täckte allt utom självrisken på 2 500. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Salish
0

Jaha vad bra då! Vaccination tror jag Sjöis fixar faktiskt.

Lorita
0

#3 vaccination och försäkring måste ingå om du hyr och bara under vintern………………………………………………………..

…………………………………………rätt smart man låter hästarna gå på ridläger under sommaren och sen låter man någon betala för att ge hästen mat och motion under vintern Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
2

#4 håller med dig, 7000 tycker jag är rätt mkt för att hyra häst det är ju likadyrt att ha egen. hade köpt en egen häst för dme pengarna istället.

min ena kompis hyde från något sådant ställe, dme fick inte med tcke till hästen. bara sadel och träns och ett eller 2 shabrak o nån borste.c

HannaT
0

Jag tycker inte att 7000 är särskilt mycket. Vad blir det, ca 1000 kr/månad? Min matte alltså… Tungan ute Jag kan tillägga att jag bara hört bra saker om Sjöis hästar och ponnyer.

Lorita
0

#6 jag tycker inte det är dyrt jag tycker det är en bra affärs idé

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

HannaT
0

#7 Jag menade inte just dig. #5 skrev att "#4 håller med dig, 7000 tycker jag är rätt mkt för att hyra häst det är ju likadyrt att ha egen. hade köpt en egen häst för dme pengarna istället." Glad

viktoria91
0

# man kan få en egen häst för 7000 så ;) eller betäcka om man har sto^^ men man får göra som man vill.

HannaT
0

#9 Jo, men i den prisklassen lär man inte hitta någon läromästare, vilket jag tycker man ska ha om man köper en förstahäst. Och att hyra häst är ju dessutom ett bra sätt att testa om man verkligen kan och vill bli hästägare i framtiden. Men ja, alla tänker olika. Glad

viktoria91
2

#10 äldre hästar är ofta inte så dyra fast då kanske dem inte har så många år kvar. eller så blir man skötare, det blev jag och köpte hästen när den var tll salu så vet man att man passar ihop=)

HannaT
0

#11 Det är en bra idé. Jag var också skötare på min häst innan jag köpte honom. Men att man hittar en äldre läromästare för 7000 eller mindre låter inte särskilt troligt, då får den nog bara väldigt gammal, tyvärr.

viktoria91
0

#12 eller shettis, travare.

HannaT
0

#13 Ja precis. TS är nog lite lång för en shettis dock. Tungan ute Travare är ofta underbara hästar, men det kan vara knepigt att hitta en travare som man kan kalla "läromästare", (åter igen) till det priset. Men kan kan man säkert.

sus-sharon
1

#13 fast shettisar är ju väldigt begränasande vad gäller ridning - vips är man för lång och/eller för tung, alternativt för gammal om det är tävling som lockar. och travarna är långt ifrån alla gånger särskilt lämpliga nybörjarhästar. jag skulle inte rekommendera travare till en nybörjare som vill skaffa häst. då ska man istället, som HannaT säger, se till att skaffa sig en duktig läromästare - och de kostar i regel mer än 7000 kr.

#0 hur löser du stallplats, grovfoder, ev kraftfoder (=betalar du eller uthyraren)? ingår all utrustning som du kan behöva (inkl täcken, ryktsaker, skydd, schabrak/vojlockar osv)? tänker du ta lektioner - hur mkt kostar det per tillfälle alt. per månad isåfall?

det är mycket att tänka på när man har häst (vare sig man hyr eller har egen) och det dyker i regel upp små "extrautgifter" som man inte hade en tanke på eller räknade med. jag tycker dock att detta låter som ett bra tillfälle för dig att prova på att ha häst. 7000 kr för hela perioden aug - maj låter inte mycket i mina öron - det motsvarar ju 700 kr i månaden. det anser inte jag är någon jättepeng för den möjlighet det innebär.

medarbetare på djurskydd.ifokus

niare
0

när man hyr brukar inte täcken ingå, jag fick med en sadel och ett träns inget mer, men fick stå för vaccinatonen om den inföll under min hyrtid.

man får självklart betala allt, som om det vore ens egen bara att man betalar ett hyrpris när man hämtar hästen. jag tyckte de var bra att testa på att ha egen häst innan man köpte någon och ofta är det bra hästar.

Tarragona
1

Jag tycker det är dyrt att betala 7000 kr i hyra för hästen,
men det är ju så på uthyrningsställen.
Det blir ju mkt i månaden om man då räknar stallhyra,foder,strö, mm. Det brukar ju finnas gott om hästar att ta på foder under vintern utan att behöva betala hyra för den.
Dock kan det ju vara svårare att hitt en bra kanske.

Salish
0

#15 Jag har hittat stallplats, och stallet säljer även hösilage, havre, betfor och korn. Utrustning och försäkring ingår, och ryktsaker har jag ju massor av själv.

Tarragona
0

Kolla så det finns analys på hösilaget så du slipper t det själv.
Gissar att man inte får fodra på en höft när man hyr.Glad

Salish
0

Ja det ska jag. Ska fråga dom på Sjöis vad hästen ska få att äta också så att jag är säker.

halloonsodaa
0

Vår hovslagre kostar 1000 kr för en skoning och 400 för en verkning.. Tycker det är asdyrt:/ Veterinären beror ju på hur allvarligt det är. Att åka till klinik är ju absolut dyrast. När vi åkte in med vår gamling för att han hade trampat upp hoven så kostade det 7000 kr och då kom vi bara innanför dörren, dem kollade på det, la ett asdåligt bandage och sen fick vi åka hem igen.. Sen tror jag att distriktveterinären tog 2500 kr för att kolla på min fångponny och ge han metacam.. Veterinärer är dyyyyyra!

viktoria91
0

#21. 7000 lät fruktansvärt dyrt =S var hästen försäkrad?

halloonsodaa
0

#22 Ja det var han:) Vi fick typ betala 2000 tror jag^^

viktoria91
0

#23 ok=) men 7000 är ändå väldigt mkt för det. kostar inte mkt mer att operera bort ett griffelben och då står ändå hästen över ett par dagar=P

sahara86
0

Jag tycker 7000:- är relativt mycket eftersom allt annat givetvis ska betalas också. Däremot är det en bra affärsidé och ett mycket bra sätt att prova på att ha häst, både tids- och kostnadsmässigt inför en ev egen häst i framtiden.

En häst bör skos var 6-8:de vecka, men det är lite individuellt. Kostnad för hovslagare är också olika, hör med den hovslagare du väljer. Vaccinationer beror också på vilket/vilka vaccin som behövs (stelkramp, hästinfluensa, botulism), från 300:- och uppåt skulle jag säga.

Salish
0

Såhär står det i dokumentet jag fick när jag mailade Sjöis:

ATT HYRA PONNY

Sjöstjärnan ett av Sverige mest populära ridläger med verksamhet sedan 1969.

Vårt ridläger ligger mycket naturskönt mellan Ulricehamn och Mullsjö. Under sommaren bedrivs lägerverksamhet med ett 50 tal egna ponnyer. Resterande del av året är våra ponnyer uthyrda till olika familjer runt om i landet. För vissa är detta första kontakten med att ha en egen häst , andra har tidigare prövat olika alt. Många väljer att hyra med tanke på den trygghet och smidighet detta innebär och framförallt möjligheten att välja bland så många välutbildade och pålitliga ponnyer. Sjöstjärna har en lång gedigen erfarenhet av hästuthyrning och nöjda familjer.

På Sjöstjärnan väljer man häst i samband med provridning vilket kan göras tidigast 14 juni.

Bokning av provridning kan göras redan nu eller i god tid innan, på tele 0321-430 80 eller via mail info@sjois.se

Om det är en specifik häst man önskar hyra går det bra att prel. boka denna under året eller före provridning. De som hyr under nuvarande år har alltid förtur att hyra samma ponny nästa säsong. Detta garantera även nya hyrare att kunna hyra samma ponny flera säsonger om så önskas. Ett annat alt är att byta till annan ponny tex. större.

Provridning sker på Sjöstjärnan vardagar 13:00 – 15:00. Man får då möjlighet att titta på samtliga våra lediga hästar och provrida de som kan verka intressanta. Den häst man fastnar för kan bokas genom att skriva kontrakt och man lägger en handpenning (2000 Skr)

Den totala hyreskostnaden är 7000 Skr.

Hyrestiden är f.o.m. 21 aug 2010 -- t.o.m. 18 maj 2011

Hästarna att välja bland är mellan 135 – 155 cm, väl skolade och ett härligt lynne.

Sadel, träns och grimma medföljer alltid hästen, den är nyskodd, vaccinerad och chippade. Givetvis har de även ett hästpass som medföljer.

En grund/liv försäkring finns på hästen. Detta innebär att om hästen skadas och behöver vård betalar hyrestagaren självrisken (2000 Skr) + 20% av beloppet där utöver. Försäkring täcker det mesta vad gäller veterinärvård för hästen, dock inte ryttaren, utrustning, medicin på recept eller transport/reskostnader.

Hyrestagaren ansvarar för transport till och från Sjöstjärnan, stallplats, foder, hovslagare samt att hästen får omvårdnad och träning på ett ansvarsfullt sätt.

Hyresperioden kan överlåtas till annan godkänd av Sjösjärnan men inte avbrytas utan kostnad.

Maxvikten för ryttaren på de olika hästarna; C-ponny 50 kg, D-ponny 60 kg, liten häst 70 kg

Har ni ytterligare frågor så kontakta oss så hjälper vi gärna till.

Med vänliga hälsningar

Sjöstjärnans Ridläger

0321-43080

www.sjois.se

sahara86
0

Det låter vettigt, speciellt att det är koll på vacc, försäkring och chip. Härligt att få både sensommaren och våren också :)

Salish
0

#27 Betyder det att jag inte behöver vaccinera då under tiden jag har hästen?

Tarragona
0

#28 Jag tolkar det så men det behöver nog inte vara så,
det står ju att den är vacc men det behöver nog inte innebära att den är nyvaccinerad. Det får man nog kolla upp.

sahara86
0

#28 Ja, så tolkar jag det. Ponnyerna är nyskodda, vaccinerade, chippade och försäkrade (förutom självrisken). Det låter som de tar sitt ansvar i alla fall. :)

Salish
0

Ja okej, men det låter ju bra då :) Ska boka en provridning snart och ringa stallet där jag tänkt stalla upp och höra vad det kostar och så och om de har lediga platser. Just nu verkar det vara fullt, men det kan ju hända att det blir någon ledig plats. Annars får jag hitta stallplats på annat håll.

Finns det någon hemsida där man kan söka efter stallplatser?

sahara86
0

#31 Glöm inte att uppdatera om provridningen och den eventuella ponnyn. :)
De vanliga annonssidorna är förmodligen det enklaste sättet att söka efter stallplatser.
www.blocket.se
www.hastnet.se
www.hastfynd.se
www.horsetrading.se
www.horselink.se
www.bukefalos.com

Sätt upp lappar på anslagstavlor i ditt område också.

Salish
0

#32 Tack så mycket!

Jadå, det ska jag göra! Jag har redan några alternativ jag vill provrida. Antagligen blir det någon av deras stora hästar, och de har ju faktiskt några stycken, och det är ju bra ;)

Salish
0

Nu har jag antagligen hittat en stallplats :) Det ligger i härryda ganska nära lanvetter flygplats och kallhyran ligger på 700, så det är ju rätt billigt. :)

Alma-G
0

Skulle kunna ta reda på info om just sjöis uthyrning :)
Har varit på läger där och -09 ställde jag mig i kö på Sjöstjärnans Pica som jag i framtiden hoppas få äran att hyra. När vi ställde oss i kö fick vi mkt information via mail & tele.
Sedan tycker jag personligen att det  är bra att provrida på olika uthyrningsställen :)

Alma-G
0

Oj såg inte ditt långa inlägg med mailet :P

Salish
0

#35 Oj är det så mycket konkurrans om hästarna? :O I såfall lär jag inte få en häst till hösten. Vad finns det mer för uthyrningsstall?

HannaT
0

Ranchens i Mölndal hyr ut sina hästar under vinterhalvåret.

HannaT
0

Baileys är fortfarande ledig och jag minns honom som en jättetrevlig, vacker ponny. Glad Dock var det ett tag sedan jag var där senast.

HannaT
0

Och så finns också Stall Reompke i mellersta Sverige, som man dock kan diskutera hur bra det egentligen är. Jag var själv där och provred när jag letade sommarhäst 2004. Mycket hästar att välja mellan, men kanske inte det bästa "hästmaterialet", och ryttarna som visade upp hästarna pratade inte ens svenska.

Alma-G
0

#37 Sjöstjärnan är en av de största ridlägrena i Sverige vad jag vet, eftersom dem har sammarbetat med Min Häst också. Så det är ju populärt att "ta hem hästen" ;)
Men det finns alltid hästar/ponnysar lediga när jag har varit där, men förra året var jag där vid midsommar och då tog dem slut.. Men sjöstjärnan är ett superställe som också är mkt seriöst!

Salish
0

Aa okej. Jag får boka en provridning ganska snart då :)

Alma-G
0

#42 Ja i tidigt på ridlägerperioden, var även beredd på att folk är där och kollar när du provrider, det finns ofta någon liten tjej som kan ge dig snea blickar då man provrider för att man provrider "denns" häst ;) Supertråkigt men sant!

Salish
0

#43 Det får man stå ut med ;) Hoppas bara att det finns lediga storhästar, för ponny kan jag inte rida :P Men vadå, är man där när de har läger?

Alma-G
0

#44 Det brukar komma lite folk då och då när jag har varit på läger och provridit, hästarna/ponnysarna kommer innan lägrena och åker efter, men jag har inte så bra koll på det ;)
Små hästar brukar i allmänhet inte vara så svårt att få tag på har jag märkt, eftersom många vill ha stora c & d ponnysar :D

Alma-G
0

#44 Ska du på dressyrkursen idag?

Salish
0

#45 Det låter ju lovande. Tja, jag får helt enkelt vänta på svar från annonsören av stallet och sen prata med föräldrarna och sen höra med Sjöis så får vi se :)

Alma-G
0

#47 Låte bra :) Kolla inlägg #46

Salish
0

#46 Nää, ska du?

Alma-G
0

#49 Ja, tänkte bara :P

Salish
0

Hmm, uppdaterar lite. Tråden kan nog låsas. Jag har insett att jag inte kommer att ha råd att ha en häst så kommer nog därför söka medryttarhäst istället.

sahara86
0

#51 Bra att du tänkt igenom det ordentligt i förväg. Hoppas du hittar en bra medryttarhäst.

Gronstedt
0

Jag hyr min häst från Roempkes och har inget att annat än gott att säga om dem. Den person jag varit i kontakt med (Sofie Roempke) talar utmärkt svenska. Men jag har inte varit hos dem på Visingsö, utan provred hästen hos den förra hyraren.

Om man hyr på helår betalar man 12000 och då har man 2400 SEK (tror jag det var) i självrisk per 90 dagar och står för alla andra kostnader själv. Skulle hästen bli oridbar för längre period (alltså itne tille xempel hovböld, vrickning eller annat som går över på en vecka eller ett par), så får man byta häst. Det skrivs också in ett fast pris i avtalet, om man vill köpa hästen. Köper man den inom 1 månad dras hela hyresbeloppet av, köper man inom 6 månader dras halva beloppet av.

Det enda jag inte riktigt gillar är att det är ägaren som avgör om de vill att hästen ska behandlas vid eventuell skada, så jag har inte riktigt kontroll över den delen.

HannaT
0

#53 Det var ju över 5 år sedan jag var där, så jag kan tänka mig att det har ändrats en del. Sedan var jag bara 14 år när jag var där och provred, och vi bad om att få rida snälla och pålitliga D-ponnyer, och vi sattes upp på skenande/bockande/rädda hästar. Tungan ute