Min kompis är osäker på min häst
Hej allihop!
Längesen jag skrev här nu, men nu har en undran dykit upp då jag och min kompis Lisa prata igår.
Jag har ju två hästar varen travaren jag rider, hon är utbildad i hoppning och lätt dressyr samt att hon är extremt lyhörd man behöver knappt peta på henne för att hon ska fatta…
Lisa då har gått på ridskola samt haft medryttarhäst innan hon gick på ridskola, nu har/gör hon inget utav det.
Hon är hemma hos mig då och då och rider/kör men hon sa igår när jag fråga om hon skulle komma hem under lovet och att hon fick komma hem och rida även om inte jag var hemma, då blev hon lite obekväm och sa att hon inte var riktigt säker med Jackie (min häst)
För det är mycket fart i henne men hon är inte svår att rida
Jackie är väldigt lyhörd och lättriden och det är mycket fart i henne men hon är inte het! Då hade jag aldrig köpt henne, grejen är den som jag försökte förklara för Lisa att hon måste lära sig Jackie och hur hon ska göra för hon tycker även att hon är stirrig och de tyckte jag oxå lite tills jag lärde mig henne.
Hon är en väldigt vaken och pigg häst och lägger märke till allt runt sig och väldigt lyhörd så tar du i lite förhårt på henne förstår hon inte riktig vad man vill ha av henne och kan då upplevas som lite stirrig….
Jag har säkert glömt skriva nåt men undrar ni nåt så fråga bara! :)
Jag vill ha tips på hur jag kan få Lisa och Jackie att förstå varandra, Lisa är ridskoleryttare och vi rider inte alls lika utan jag är självlärd och jobbar med att rida och förstå hästen utan några större hjälpmedel och detta är inte Lisa van vid då hon gått på ridskola men som hon alltid sagt, mina hästar går inte att jämnföra med ridskolans! Då de finns både fart och vilja i mina
hoppas ni förstår vad jag är ute efter blev lite rörigt känns de som x)
Mvh Erika

Många "ridskoleungar" är rädda för hästar med liv i. Har inte träffat en enda som inte är osäker på en pigg häst.
Så kan det vara så att du känner din häst bättre, och vet hur hon är, medans din kompis tolkar hästen som "på".
#1, det där tror jag är en myt. Jag tror det handlar om vad du är för person och vad du passar med för hästar. När jag var ridskoleryttare, och även som privat medryttare, har jag helt enkelt funkat bäst på hästar som behöver mycket drivning och inte är så framåt av sig själv. Jag hade en kompis på ridskolan som inte alls funkade med såna hästar, hon red alla ridskolans vilddjur och privat enbart hästar som var pigga och med en massa liv i.
Till Ts nu. Jag tror det handlar mycket om träning. Jag tror det hade varit bra om din kompis tog "lektioner" för dig. Alltså att hon rider och du hjälper henne från marken med att tala om varför din häst gör som den gör och hur Lisa då ska göra. Är hon inte van att rida en häst som din vet hon kanske inte hur hon ska hantera att hästen blir lite till sig. Du som känner hästen kan då tala om för Lisa att "nu tar du för hårt i henne" och förklara hur du själv rider. Din kompis får insikt i att det krävs olika sätt av henne att rida olika hästar, och om du då hjälper henne med hur hon ska rida din häst på bästa sättet kan det mycket väl släppa och hon känner sig trygg på din häst även om du inte är med.

#2 Jag har träffat många, många ridskole ungar, och dom är vana med "robotar" i ett ridhus.

#1 det stämmer inte, jag själv valde dem med mest temprament i, ju hetare desto bättre. när jag fick någon lat blev det ändå liv i den. finns många som valde hetare hästar som ridskoleryttare.

2# De vore nog kanske inte så dumt! De skulle inte alls vara fel…att jag inte tänk på de! 
Jag har träffat många ridskoleryttare (har många vänner som rider på ridskola) och en del hästar är verkligen som robotar andra är inte de. Själv är jag uppväxt med stora tunga kallblod och där fanns de såna som verkligen inte ville gå någonstans eller bara luffsa fram medans andra va de mer tåga i så jag har lärt mig båda två 
Jag vet bara att den ridskolan hon gick på inte var så bra, de flesta hästar gjorde precis de dom skulle och ryttaren kunde nästan sitta och sova
och det är mycket hon har lärt sig på ridskolan som inte alls funkar hemma till vardags tyvärr är de så ridskola är en värld och egen häst är en annan enligt mig.
Red hon på färgelanda ridklubb, där var hästarna som robottar, jag rider på en privat liten ridskola där vi rider ut för det mesta och blir mycket busgalloper. :) Ni skulle ju kunna göra som i inlägg 2 men också kanske lite lättare nh-övningar eller promenera hästen för hand ni två och hästen då. Du kan ju leda först och hon på hemvägen eller något.

6# Japp hon red i Färgelanda! Jo jag ska nog ta och testa detta :)