Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1751 ggr
Zadeira
0

Bellmans nya liv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ju ett tag sen jag uppdaterade om hur vårt lilla "projekt" Bellman gått, om det är någon som minns oss. Vi nådde ju aldrig riktigt ända fram till det vi hade tänkt, inridningen. Problemen hopade sig över oss då vår kunskap inte riktigt räckte till hos en 4-årig nordis utan uppfostran, och som varit ohanterad i alla sina år. Han tog ledarskap jämt och ständigt, och det som gick ett steg fram blev ofta två steg bakåt. Men vi kämpade på, ledarskapsövningar, ledarskapsövningar och en massa social träning.

Efter nästan tio månader gick det väl inte speciellt bra då omständigheterna inte var de rätta och vi inte tillräckligt kunniga för att gå vidare, men vi höll helt enkelt på med grundläggande saker fortfarande, för Bellman är en otroligt go häst när han sätter den sidan till och kan charma vem som helst omkull!

I början på Mars avlivades hans mamma akut pga en gammal skada som plötsligt blev riktigt illa när hon halkade i hagen. Eftersom det var Bellmans enda sällskap bestämdes att han skulle säljas.

Och i lördags kom de nya ägarna och hämtade honom, det tog ca en halvtimme att lasta Bellman som aldrig sett en transport i hela sitt liv. Allt som behövdes var lite motivering och lite hjälp av linorna bakom rumpan, men han tog det med ro när han väl var inne.

Idag kom första rapporten från de nya ägarna. Bellman har haft en otrolig tur verkar det som, han har två nya hästkompisar som han busar och kelar och har det bra med. Han har kollat in omgivningarna och det har hängts på honom. Han är pigg och framåt och med på allt som sker, full av bus såklart. De nya ägarna verkar verkligen uppskatta honom och ge honom all den aktivering som han hade behövt för länge sen. Han trivs som bara den!

Jag är så nöjd med hur det hela har löpt ut! Eftersom vi inte hade möjligheten att påbörja hans inridning som det var tänkt var det nästan som om det var meningen att Tösen skulle försvinna, för att bli början på ett nytt liv för Bellman! Jag tycker verkligen det känns som om han kommer få en mycket ljus framtid!

viktoria91
0

vad vacker han är! ^^

Cilla89a
0

Det var nog den längsta pannlugg jag någonsin sett ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[trollduva]
0

kul att han har fått det så braGlad

lisette
0

pannluggen var ju löjligt lång… =)

står han långt ifrån dig nu?

Zadeira
0

Och för första gången på länge är dreadsen utborstade ordentligt ;)

Han bor utanför ystad nu, så drygt en timmes körning.

De hade en intressent från Holland så Ystad är ju ingen väg alls att åka!

BeatriceHolmberg
0

Så vacker :D

Minetta
0

jättefin Skrattande hehe, vad lång pannlugg Flört

Zadeira
0

#7, jag visst har han. Det fanns en andledning att vi brukade göra elvisfrilla med luggen när vi skulle göra något med honom ;)