Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 3202 ggr
Scandi
0

Förhållningar/halvhalter

När ni gör förhållninga/halvhalter gör ni det för bägge tyglarna eller för yttertygeln? Kanke en konstig fråga..

Hur görs en korrekt halvhalt?

Jag kan nog ärligt säg att jag alrig blivit intruerad i hur man gör, på ridskolan var det bara gör en halvhalt inte direkt HUR man gjorde den..och sen har jag gjort på mitt egna vis..

Scandi
0

jag känner mig urdum.. men är nyfien så kan inte låta bli att fråga…Skäms

Lorita
0

Jag gör som ordet säger, startar som en halt och när hästen sätter under sig så driver jag fram och nu har jag mer samling och förberätt hästen för en förändring, byte av varv eller gångart eller skänkelvikning mm.

Jag utför även halvhalter om jag vill få hästen mer undersig och/eller mer uppmärksam på mig

halt gör jag med säte och stöd/förstärkning av båda tyglarna om så behövs, lika som jag gör en halt, men halvhalten är bara en halv halt utan stopp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Scandi
0

oki för att för ngn månad sen fick jag lära mig att man skulle ta förhållningar på yttertyglen och ha stödet där.

Scandi
0

oki för att för ngn månad sen fick jag lära mig att man skulle ta förhållningar på yttertyglen och ha stödet där.

Gronstedt
0

På ytter eller inner eller båda, beroende på hur hästen rör sig! Om den vill förböja halsen på volten, till exempel, så tar jag mer i ytter, om den svänger in rumpan i förhållningen så tar jag mer på inner, om den spårar korrekt så tar jag båda.

Det är ganska vanligt att ryttaren blir hängande mer i innerhanden på böjda spår, då måste man möta upp med yttertygeln så att hästen får stöd där. Ytterhanden balanserar (gör förhållning/halvhalt), innerhanden ställer, reglerar böjningen och svänger (om du leder).

perlino
0

Ja, du har fått bra förklaringar, det är en halv halt, en halt utan att stanna. Det är främst sätet du ska använda.

SofiaGenne
0

Genom magen!

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Thorsson
0

ja, här säger dom att man ska ta halvhalten med ytter samt ha den stadig! :)

Juniflickan
0

#7 Hur gör man den genom magen? :)

Alma-G
0

#9 Jag tror hon menar att bromsa upp med magen.