gillar inte när täcket kommer fram...
Hej! min ponny är ett sto som inte alls gillar när man tar på henne täcket. Hon har tillochmed nypt till mig när jag skulle lägga på henne täcket!
Hon kan vara jätteglad, och sen när man tar fram tcket, så förendras hela ponnyn, hon blir stel och arg, och för söker nafsas… vet inte var jag ska göra, så snälla hjälp mig!
Det låter som om hon förknippar täcket med något dåligt, det gäller att göra det till en positiv upplevelse. Var lugn och bestämd och gör inga hastiga rörelser. Låt henne nosa på täcket tills hon känner sig okej med det, det kanske tex hjälper att hänga täcket på boxdörren medan du ryktar? Lägg på täcket mjukt och försiktigt och ge allt den tid som behövs. Var noga med att göra allt i små steg och flera ggr och absolut ingen stress.

Alla hästar trivs inte med täcke.
Japp avskyr när man kommer med täcke, man får minsann hålla koll på var han har huvudet när man lägger på täcket annars finns risken att han tar ett stadigt tag med tänderna på kärlekshandtagen ;)
Lösningen på det hela är att låta han gå naken, förutom när det är riktigt dåligt väder.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag känner faktiskt inte till en enda häst som ogillat att ha täcke på sig så kraftigt att den blir agressiv när man lägger på det utan att vara agressiv vid andra lägen i hanteringen, utan jag upplever det som att det är något annat som varit problemet. (Och jag har jobbat i flera olika större stallar (på omkring 60hästar/stall).)
Men bra att utgå ifrån: täckena du har, ligger de bra på henne?
Min första reaktion är att hästen absolut ALDRIG får nafsa mig eller emot mig, så oavsett om det faktiskt är så att hästen har ont eller det är något annat, så skulle jag Inte tillåta det beteéndet. I nödfall så binder man upp hästar som nafsas och sparkas riktigt kort och har en kvast med sig för att kunna slänga på täcken utan att själv bli skadad, men det är en kortvarig lösning för att kunna slänga på täcken och lära hästen att den absolut aldrig får visa så kraftigt beteénde, inte för att lösa hästens problem till varför den beteér sig så här.
Däremot vet jag två KS hästar som man knappt märkt av något i ridning men att de fått vredesutbrott när man slänger på täcket. Så personligen så hade jag oroat mig en hel del för att hästen har någon typ utav rygg besvär.

#3 Det är svårt att lära en gammal hudn att sitta ;) Japp gick på ridskolan från 6 års ålder tills att han var 16 år och på ridskolan hade (och har än idag) inga täcken på sina hästar någon tid på året alls.
Så Japp tycker vi är rena nötterna, som helt plötsligt tvingade han att ha täcke på sig :P Här ville man vara snäll och låta gammal man ha täcke på, men icke sa nicke.
Vet flera som också köpt pensionerade hästar från ridskolan som gått mer eller mindre hela sitt liv på ridskolan, dem finner sig inte heller vid att ha täcke.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Kan hon förknippa täcket med stötar.
Vi har en shettis som AVSKYR alla täcken. Han springer så fort han ser att man kommer med ett. Så det är nog inte så ovanligt. Han slipper allt vad täcken heter. Han går i lösdrift så han kan ju gå in om han skulle vilja vid t.ex dåligt väder.