Foderhäst sökes till i höst.
(Lägger ut en annons här åt min vän).
"Hej, jag heter Angelica och är 17år. Har häst vana
sedan 10år tillbaka och ridvana i 4år - 2 år på
ridskola och 2år på medryttarhästar (travare) och
andra privathästar. Har även lite körvana.
Jag lägger annonsen för att jag söker foderhäst
till efter sommaren/skolstarten. Hästen skulle stå
inhyrd i ett litet stall bara några kilometer från
mig, med lång daglig utevistelse, hästkompisar och
ordentligt med grovfoder.
Hästen jag söker måste vara viktbärande då jag är
överviktig. Hästen bör ha stabilt psyke, vara
snäll i all hantering och trafiksäker, då trafiken
här är mycket tung på stora vägen. Jag vill ha en
vän med personlighet att rida ut i skogen med och
bara ha kul, och jag planerar inte att tävla.
Ålder spelar ingen roll och ett plus vore bra om
hästen funkade bra barfota."
Kompisen här är min bästa vän, skittrevlig och skulle ta väl hand om hästen. Hästen skulle då hyras in i mitt lilla stall. Hon vill vara ute i tid och kolla, så därförlägs annonsen ut nu.
Om ni är intresserade/vill ha kontakt med henne kan ni PM:a mig.
Vad har det för betydelse för tjejen om hästen kan gå barfota?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det blir billigare gissningsvis? :p
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Skriv vad ni bor.
Kanske är lättare att få napp då.
#2 Det är en dålig anledning. Man vill väl inte lämna ut en häst på foder där fodervärden redan i annonsen vill dra ner på utgifterna? Självklart är man väl lite "snål", man vill ju inte betala mer än nödvändigt. Men det känns ju som att individen ska vara viktigare än att hästen går barfota för att sparar några ynka hundralappar (som är en piss i havet när det handlar om att ha häst).
När man skriver en annaons vill man ju locka, alternativt sålla, bland läsare av annonsen - få "rätt"/aktuella att svara på annonsen (+ att man i annonsen vill ha med sökord som folk använder och som passar så att fler hittar annonsen, när man skriver på annonssajter då). Om man då i annonsen skriver att man vill ha en barfotahäst, är det för att dom med skor ska bli avvaktande eller är det för att någon som annars inte hade svarat ska bli mer lockad att svara? Jag menar, har man en barfotahäst som passar in på det övriga så svarar man väl oavsett om det står att barfota är önskvärt eller ej i annaonsen..
Läser jag en sådan sak så drar jag nog snarare öronen åt mig än blir mer intresserad/nyfiken. Oavsett om min eventuellt "aktuella" häst är barfota eller ej.
Lite OT men det är dålig marknadsföringsteknik att ta med sådant i en annons.

#4 efersom jag har barfota hästar och inte för att det är billigt utan för hästens skull, jag är övertygad om att hoven och hästen fungerar bäst barfota, så hade jag också haft önskemål om en barfota häst.
Inte för att det är billigt utan för jag om det är möjligt vill ha mina barfota. ska man låna en häst så vill man ju gärna att den man lånar av är av samma sort som än själv när det gäller hovar mm.
Om jag hade lånat ut min häst (vilket jag inte ska) då skulle jag vilja att han kom till någon som ville ha honom barfota i första hand så för mig är det possetivt.
#5 Hmm, jag ser bara hur det kan vara bra för hästen. Jag ser inte vad det är som gör att en fodervärd vill ha en häst barfota. Jag menar, man tycker väl inte sämre om en häst som är skodd? Man kan ju liksom ofta inte välja en sådan sak utan man får bli glad om man får det man önskar. Jag hade nog valt bort det i annonsen, eller isf förklarat varför. Jag tror att det för dom flesta låter som en människa som vill spara pengar.

Tjejen finns här i Nyköping och vill ha en barfota häst dels för att det drar ner på de fasta kostnaderna och för att hon anser att det är det bästa alternativet (hon planerar dessutom att bli hovslagare).

#6 jag tänker inte diskutrea barfota eller inte barafota men jag är helt övertygad om att barfota är bäst för hästen och något som får mig att må riktigt illa är trångskodda hästar, jag får nästan ångest när jag ser det.
men som sagt alla gör sina val och jag väljer att ha mina barfota inte för ekonomin utan för hästen.

#6 Ha inte förutfattade meningar. Varför inte skriva med något sånt i annonsen? Hon skrev att det var ett plus, och vem vet? ´Större chans för henne att hitta ngn barfota om hon skriver det.
#8 Nej vi behöver inte diskutera barfota vs sko. Jag tycker också att barfota känns bäst. Men för det behöver inte en häst som går skodd må dåligt av det, eller så kanske den iaf hade mått sämre om den gått barfota pga att den gått skodd hela livet/har dåliga hovar. Jag vill helst ha mina hästar barfota, men om jag får en häst som måste vara skodd (som min förra) så väljer jag inte bort den pga det, och förstår inte hur någon kan välja bort en individ för att den har skor.

Men snälla människor! Läs noga - det står att det är ett plus.
Gäller dig också celsiusT. Ursäkta irritationen, men jag stör mig på människor som klankar ner på en underbar människa som ni inte ens känner.

#10 det sista och avgörande beslutet när jag bestämdem mig för Ametists mamma (Athena) det var hennes finna och starka hovar. Det var i detta fall avgörande vid val mellan två hästar ett val av häst jag aldrig ångrat.
Skulle jag köpa häst i dag skulle också hovkvalitén vara avgörande, även att Kiara hade bra hovar och det viste jag innan köp. När det gälde Kiara så var det henne jag ville ha och ingen annan Kiara hade jag varit på jakt efter i 1½ år innan hon blev till salu.
#11 Visst står det att det är ett plus, men kommentaren gör att man ifrågasätter. Jag klankar inte ner på någon, men jag ifrågasätter vad det är för något som gör att man skriver en sådan kommentar i en annons.
Helt ärlig kan jag inte se skillnaden på att skriva det är ett pluss med barfota i förhållande till att skriva att det är pluss med utbildning i hoppning, eller pluss med innkörd…
Jag förstår helt änkelt inte problemet. Om man frågar efter en häst och säger det är ett pluss om den är innkörd kan ju folk med enbart ridhästar kanske vända sig bort i lika stor grad som at man skulle "avskräckas" av orden "pluss med barfota".
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Men varför ha denna diskution? Starta en ny tråd i så fall! Skot VS barfota!
Denna tråden skapades för att se om någon hade en häst att låna ut till denna tjejen, inte om vad som är bäst av skor eller inte!

Putt :)

Putt igen.

Putt.

PUTT

Så puttar vi upp igen :P

Putt