det här med vitaminer
fick mina grejor från börjes idag…
med fanns en tidning från emin. jag blev chockad över hur många olika sorters tillskott det finns. det ena bättre än det andra…
vilka vitaminer/mineraler behöver man egentligen ha och vilka är bara "onödiga".
det ultimata hade ju varit en vitamin som innehöll alla vitaminer, från a-ö så man slapp en massa olika.. men det finns det kanske?

brago blev för övrig väldigt snygg i sitt knallrosa täcke som kommer att vara för litet nästa år.. :D
#1 - Biiiiiiiiiiiild?! :D

nej faktiskt inte… hade inte med mig kameran innan när jag provade det… du ska få se sen… :D
Haha.. Brago i rosa måste ju vara en perfekt kombination, va? ;) Haha.. *väntar med spänning* Taaaack!! :D

Jag är lite dålig på att ge vitaminer. Tror att mycket finns i fodret. Orkar inte kolla vad som fattas. Såå viktigt känner jag inte att det är.

E vitaminer är ju viktigt för hästar som tränas och tävlas hårt för deras muskler.
B är för sättningen fällningen av pälsen. Det är väll de två vitaminer som är "kändast" E kan man överdosera men inte B.
Tror att man inte kan ha nått som innehåller allting då hästarna behöver olika mängd av varje grej beroende på hur hårt de går och man kan nog inte blanda så många olika sorter, min får ny vitafor solid, innehåller det mesta, rehalyt salt, b vitaminter, vitlök och ska köpa ett tillskott som är bra för vävnaden, skelettet, lederna och senorna.

Ger man tex hösilage så kanske man behöver ge extra av D-vitaminer. För inplastat grovfoder som inte fått soltorka som ju torrt hö får på ängen innehåller mycket mindre D-vitaminer.
Får se Nina du tänker på Selen eller vad heter det. Det är en brun burk med orange text va?
Muskeluppbyggande finns det ju tex hur mycket tillskott och vitaminer som helst att köpa.
B-vitaminer är också bra för magen. Det sa min vet att jag skulle ge mina hästar med diarrén.

Jag ger mina ett fullfoder, då ska det inte behövas ett tillskott på vittaminer och i mitt fall inte mineraler heller i år. Ganska skönt för jag gillar inte att pytsa ut mat, en fodergiva och hö, sen har dom sina orörda (i år) mineralbyttor.

tänkte mest på att det finns tabletter till människor som fyller hela dagsbehovet av vitaminer. borde finnas likadant för hästar… ;)
bild kommer sen juve! ^=)

Min gubbe får b-vitaminer (både foderjäst och flytande B) hela stallperioden from det han kommer in om nätterna tills han går ute om nätterna i juni. Har dålig mage som blir bättre av B-vitaminer.
Får även Tokosel 1 gång/veckan.

#10, han passade kanon i det :D

#10 Snacka om självlysande!! =) Du kommer ju inte få problem att hitta honom iaf =)

nej det är det bästa med täcket.. *garv* vilken tur att de inte ser färger… ;)
oskar är lika fin i sitt, fast han har rullat sig. otacksamme drullen…

#14 Känns som om jag känner igen de där ;-) Kul att se hur det ligger på olika hästar och byggnader. Testade det här hemma på en varmblods dam på 170, visserligen va hon relativt kort i ryggen och det låg perfekt på henne =)

eftersom han har en enorm bog/hals så måste han ju ha ett större täcke. eg är 145 får långt, men ett 135 hade aldrig passat i bogen/halsen. hade itne kunnat knäppa det… :D

Ojoj =) Men 145 ser inte så långt ut på han på det kortet iaf

vad bra… :D det är väl 5 cm det handlar om. men bättre det är på det hållet…
Brago var snygg. ^^ Men vaddå inte ser färger..? Har du lust att förklara varför megatöntiga Snædis stog längst bak i boxen och "blåste luft" när hon fick en ny krubba.. Samma form och storlek, men den var rosa istället för blå…
Det var samma mat i, och hon brukar vara galen i den annars, men nu åt hon inte.. När en kom tillbaka till stallet några timmar senare hade hon fortfarande inte ätit, utan stog kvar upptryckt mot väggen, så det slutade med att hon bytte tillbaka till den gamla blå, då åt hon. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#19, kanske luktade annorlunda ? (; ^^

#19 hästar ser vissa färger, inte alla… men som jennie skriver. det var säkert lukten som var annorlunda.
Jo, sant. Det skulle nog kunna vara precis vad som helst, allt som inte är som det alltid har vart är konstigt och farligt.. Hon är konservatist helt enkelt. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

hon ville ju inte bli sedd med en rosa krubba fattar du väl, hon vill inte bli sedd som bimbo… ;)
Hihi ja det är väl så det är. ^^ Det kanske finns en förklaring till varför hon slänger sig iväg från kameran också.. Hon kanske helt enkelt tycker hon ser tjock ut i vinterpälsen..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

*garv* så måste det vara… eller så är hon rädd för paparazzifotografer?

E jag helt ute o cyklar nu när jag säger att det finns en slicksten som ska innehålla allt som hästen behöver. Hästen slickar i sig efter behov. Hette det basiblock eller var det nåt annat…
jag använder Salsas foder på mina hästar och dom svarar jätte bra, i det fodret finns dom flesta vitaminer och tillskott men vill man ha något speciellt så får man jue ge det vid sidan av…
#28 Om det är Basiblock så är det så att hästarna slickar "som faasen" på den för den innehåller melass.
#25 Kan vara så också. ;) Det förklarar varför konstiga saker som inte funnits där förut är farliga också.. Det kan ju vara en paparazzifotograf som ställt dit den för att ha nåt att gömma sig bakom. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Reddie får bsrs vitamintillskott några månader om året, pälssättning och fällning. jag köper färdigfoder där det mesta ingår i mineral ovh vitamin väg

Verkligen snygg färg på bragos täcke lisette. Men Oskars täcke är väl från Hööks?
#10 - Waaaaaaaaaaaaaaaw.. :P Snyggt!! ;)

#31 måste vara så helt enkelt ;)
#32 vilket färdigfoder?
#33 japp det är det nog, det var det jag köpte av miamaria!
#34 tycker du? ;)
#35 - "Allt passar en skönhet" heter det väl? ;) Haha.. Erkänn att jag är Brago.fan nr. 1!! ;P

tänkte faktiskt på dig när jag tog bilderna… *garv*

#10# och #14# Haha naaaw! :D
#36 Fel. Allt klär en skönhet. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag ger bara vitamintillskott vid fällning och sättning av päls…annars så ska det finnas tillräckligt i det färdigfoder som jag ger som ska täcka dagsbehovet…samt att han får lite mineraler.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#37 - Hahaha.. Awww.. Vad gullig du ääääääär!! ;P
#39 - Oj.. Skrev jag fel? :O Jag brukar ju aldrig ha fel.. ;) Hahahaha.. Tack för att du rättade mig.. ;) Hahahahaha.. Hmm.. Undrar om S***n brukar rätta folk? XD

#35 Reddie får fibergi (låg)
Han verkligen älskar det!

#10 LÄCKERT!….hihi

roger får inga vitaminer. de flesta hästar behöver inte extra-vitaminer, endast hästar som tränas extremt hårt och dräktiga ston och digivande ston kan behöva lite också. det är vad jag lärt mig, men sen är ju alla hästar olika så man kan ju inte dra en stenhård gräns att inga andra hästar får någonsin få vitaminer utöver det de får i sig i vanliga kosten. men en morot då och då räcker för roger…banan,äpple och knäckebröd slinker också ner väldigt lätt. och han vill testa kattmaten(torrfodret) men det får han inte…

roger får inga vitaminer. de flesta hästar behöver inte extra-vitaminer, endast hästar som tränas extremt hårt och dräktiga ston och digivande ston kan behöva lite också. det är vad jag lärt mig, men sen är ju alla hästar olika så man kan ju inte dra en stenhård gräns att inga andra hästar får någonsin få vitaminer utöver det de får i sig i vanliga kosten. men en morot då och då räcker för roger…banan,äpple och knäckebröd slinker också ner väldigt lätt. och han vill testa kattmaten(torrfodret) men det får han inte…
#41 Hahahahahahaha!! Då är vi lika där också, jag har nämligen heller aldrig fel. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport