ridning av islandshäst...
idag var jag ute och red en islandshäst här i byn. tanten är 21 år gammal, islandsfödd, femgångare och är definitivt inte i kondis…
att tölta sakta går bra, men när hon ökar tölten (?) så blir det så otroligt skumpigt, och de få gånger jag ridit islänning tidigare så har det inte skumpat. hur får jag henne att tölta på ordentligt? har det med kondisen att göra? att hon inte orkar?
traven likaså, hur får man henne att trava? hon väljer tölten framför traven. är det lättare/bekvämare för henne att tölta?
satt och funderade på det här när jag red, det finns ju kunniga personer här på ridsport som vet hur man ska göra… =) hade varit skoj att veta hur man ska göra för att hon ska gå rent.

Gå gärnain på islandshästar o fråga vet många som kan ge bra tips där.
Ja det är svårt för en häst att tölta rent om den inte har kondis framför allt om den är lite väl rund med.
Gissar din gamla dam går i något som kallas grise pass något som är väldigt vanligt på otränade islänningar.
Antingen långsam pass gång eller en blandning av alla gångarter.
Väldigt obekväm är det.
Ren tölt låter typ black en decker black en decker.
Trava prova att göra det på ojämn mark med en fast o mjuk hand antingen helt lätt sits eller sitt ner o följ med.
Att rida lätt kan i bland störa hästen de rider inte så ofta lätt på island.
Rena tölten är nerför backar bra då får hästen naturligt bakbenen in under sig.
Skänkelvikning är också bra för att rena tölten.
Är tyvär inte så bra på att formulera mig eller stava rätt hoppas ändå at något av det jag skrev kan hjälpa.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

ja det är inte helt omöjligt att det var grisepass. kändes som trav med frambenen och tölt med bakbenen. det blev ju till att tölta långsamt eftersom hon fixade det, men det var ändå så andra hästen kunde trava på ordentligt.
Antagligen är tölten inte ren när hon ökar, utan blir antingen trav eller passtaktig. Det är stor risk att det beror på att hon inte orkar, eller helt enkelt inte är tillräckligt tränad i ökad tölt. Eller så beror det på dig, att du inte rider henne ordentligt.
För att få en bra ökad tölt är det ordentlig samling och förberedelse innan, så hästen verkligen lägger all tyngd på bakbenen. Sen att "släppa" fram henne (driv med sätet) men behålla samlingen. Annars är det stor risk att det blir travtakt. Hästen får heller inte vara stel, för då kommer passen in. Men som sagt, är hon otränad är det inte säkert detta hjälper, utan då får man träna upp det sakta med säkert.
Ang. traven är inte mitt tips att trava på ojämn mark, då det ökar risken för att hon snubblar, och det är ju onödigt. Driv istället fram henne ordentligt, läng tyglarna (alt. "nicka" ner huvudet på henne om hon inte gör det själv, dvs ta i ena eller båda tyglarna och eftergift omedelbart när hon sänker huvudet det minsta) så hon får bli lång och låg och får fart (eftersom hon inte kan tölta fort, borde det gå lättare att få trav då). Kan även hjälpa om du ställer dig i fältsits tills du fått in det. Var noga även där med att hon inte blir stel, så det blir passtakt av det hela, utan lång, mjuk och avslappnad.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#3 tack du utryckte det jag tänkte skriva men inte kan formulera.
Med ojämn mark menar jag typ med höga gräs tuvur eller liknade så man får en atumatisk sänkning av huvudet för hästen vill se vart den går.
Eller longera, tömkör över bommar säg gärna trav när hon går över till trav.

jag kan definitivt hålla med om att en stor del att hon inte töltar ordentligt är att jag inte kan få henne till det… hon börjar tölta direkt när man kortar tyglarna och skänklar lite.. o då blir det ingen konstig tölt utan riktig.
tränad är hon nog, för de har tävlat henne tidigare.
#5 Då beror det nog antagligen på att hon är otränad nu, eller att du inte lyckas (det är svårt, även för oss som "kan" det). Eller en kombination av båda. Alternativt så kanske hon bara har väldigt svårt för ökad tölt, alla hästar har ju inte det i sig så bra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Går nog lättare när hon fått lite kondis o kommit igång o blivit mjukare , mera musklad.
Kan vara svårt at få en otränad häst att gå rent även för proffsen.
red en islandshäst där fick man länga lite på tygel samt stå i lätt sits för och få fram traven sen kunde man korta tygel och sitta ner i traven när man kommit in i gångarten.