Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2431 ggr
monsi
0

Ansvar!

I ett stall finns många olika djur inte bara hästar.

Undrar nu hur ni gör i erat stall.

Tar alla sitt ansvar o ser till alla djur i stallet får vad de behöver?

Menar nu inte mat o vatten, utan kastrering vett vård o säkerhet.

Får ex hundar springa vind förvåg utan uppsikt i stallet?

Kastreras stall katterna?

Av maskas o kollas stall katterna regelbundet?

Har jobbat flera år som hästskötare o har haft egen häst i över 14 år.

Har jobbat i många olika stallar sett väll rycktade, fina välvårdade tävlings hästar i samma stall som katterna går runt med mask hängade ur baken.

Har sett hundar som springer runt o biter hästarna o ingen ägare i när heten.

Undrar nu hur ser det ut i era stall?

Tar ägaren/ ni ansvar för alla djuren i stallet?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

halludu
0

Vi har stallkatter som alla gemensamt tar hand om. De avmaskas regelbundet och vi hjälps åt om de skulle skadas eller liknade. Sen hjälper alla till att köpa mat till dom.

monsi
0

#1 är de kastrerade katterna?

Zaphix
0

Vi har inga stallkatter eller andra djur som är gemensamma. Men vi har och har haft hästägare i stallet med hundar. Även jag har en hund som följer med till stallet.

Tyvärr så har folk inte alltid haft så stor koll på sina hundar, utan låtit dom springa bäst de vill i stallet medan hästar står på stallgången, vid in och utsläpp o.s.v.
Jäkligt jobbigt för mig som har hand om en häst som gärna stampar på eller sparkar hundar. Jobbigt att behöva jaga bort hundar hela tiden när de är i stallet för att inte ägaren bryr sig..
Visst behöver väl inte jag bry mig, men jag vill inte att hästen stampar på dom, för hundarnas skull.

Jag anser att ska man ha med hunden till stallet ska man ha koll på den så den inte stör hästarna, står någon häst uppställd på gången ska hunden vara kopplad eller åtminstone ligga still en bit ifrån.
Min hund får vara i fikarummet eller instängd i boxen när jag håller på med hästen, inte bara för att jag är rädd om honom, utan också för att jag inte vill störa hästarna eller de andra människorna i stallet.
Stallet är till för hästar, inte hundar..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

halludu
0

#2 Ja, de är kastrerade!! : )

Alex
0

Stallkatterna tillhör stallägarna och kastreras och tas om hand. Hundar hålls under uppsikt och endast de som kan vara lösa bland hästar och folk är det. Så har det varit i alla stall jag haft hästen i, så alla djurägare har sett till att ta sina ansvar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
0

Vi har två kastrerade stallkatter som någon håller koll på med vaccinering osv, medan alla ger mat och vatten när det behövs.

Vi har koppeltvång på alla hundar som vistas på området och egentligen får de inte gå in i stallet heller, men ibland kan de få sitta i stalldörren eller ex sadelkammaren om ägaren bara är inne och gör något snabbt som blandar mat.

Killen
0

Hundarna är under uppsikt, ibland kan det dock komma lösa hundar utan uppsikt, men det är inte stallhundar utan hundar som har rymt från det närliggande hunddagiset.

Katterna vet jag inte, har sett två katter omkring stallet, men de är så skygga så man kan inte komma inärheten av dem, vet ej om de tillhör stallet eller har självmant flyttat dit.

kissmekate.blogg.se

lisette
0

mina katter är kastrerade, avmaskas när det behövs, har fri tillgång till mat. däremot har de inte halsband och är inte försäkrade…

halsband fungerar inte för de drar av dem hela tiden.

Cilla89a
0

Jag bor på gård, så det är lätt att ha koll på djuren som rör sig häromkring. Vi har två hästar, en katt som bor i huset, men är också ute en hel del, hon går ut och in som hon själv vill, hon är steriliserad, bortskämd på matfronten hon äter enbart "människomat", ratar all kattmat, avmaskas regelbundet, och så har vi en hund, men som sällan är med ute i stallet då hon dels är rädd för hästarna, men kommer dem förnära så kan hon kaxa till och bita, så det är av ren säkerhet.

Men sedan har vi endel katter som smyger omkringpå vår gård, som kommer ifrån grannen, inte helt ovanligt att jag hittar en främmande katt som ligger och sover i vårt hö, eller som sökt skydd i vårt stall. Grannen är mjölkbonde och har massor av "stallkatter", som förökar sig och hälften är inte tama bara.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

viktoria91
0

#3 håller med dig angående hundar! så störigt när inte folk inte har koll på dem, särskilt när man är ute och rider och en lös hund går fram och vill hälsa och ägaren säger att den är så snäll så. visst, det kanske den är men inte min häst, hon sätter mer än gärna en hov i ryggen på den.

Chestnut
0

Vi har inga djur förutom hästar (och lamm om de skulle våga sig in i stallet någon gång men det gör dem inte) i stallet.

Vi har egen hund som de gånger han varit med ut till stallet antingen hållts kopplat eller fått vara lös under uppsikt - dock inte nära hästarna.

Min häst tycker inte om hundar och det har hänt att hon sparkat hundar i tidigare stall vars ägare inte hållt dem under uppsikt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
0

katterna ser välmående ut iaf och har inte fått några ungar under det år jag varit där så jag antar att det förhindras på något vis.

hundarna får vara lösa, det är som alltid hundägarens ansvar. det förändras inte bara för att man kliver in i ett stall, en självklarhet för oss.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I vårt stall finns våra hästar, kaniner och marsvin. Som vi tar hand om dagligen och sköter som man sköter sina husdjur^^
Min faster har sina hundar som vi hjälps åt att hålla koll på och så har stallägaren två katter, kastrererade, Vi har hjälpt till någon gång att ta emot vet till dom när de ska vaccinerar m.m.
Sen har det flyttat in en katt vid höet för några år sedan. Först nu har man börjat komma lite närmare honom. I början såg vi bara ett grått streck, trodde den skulle försvinna med tiden men icke. Tillslut började vi mata den efter som h*n såg så bedrövligut. Mkt fräshare nu men vi kan fortfarande inte röra den och vi vet inget om den.
Självklart tar man ansvar i viss mån för alla djuren. Ser de hängiga ut, har gjort sig, illa eller är på väg att göra något dumt så ser man ju till dom och informerar ägaren.

ThunderClap
0

Hundar är det koppel på förutom stallägarens, vi fuskar dock ibland lite med koppeltvånget när vi är så gott som ensama dagtid.

Katterna sköts utav stallägaren, matas, veterinärvård, är kastrerade.

monsi
0

Kul att så många tänker på alla djuren o inte bara hästarna.

#9Du som bodde brevid mjöllk bonden berätta för denne att kastrerade katter är bättre jägare än okastrerade.

#13 bra ni matar den lilla kisen, kanske finns det någon nära er som kan låna ut en fälla o fånga in den lille så den kan bli ordentligt kollad o kastrerad.

Vist är det hemskt med en hund som inte lyder sin ägare utan rusar runt hur som helst.

Alla kan få lida för det inte bara risk hunden blir sparkad utan hästar kan bli skrämda mm.

Hm! Hundkurs kanske skulle var en ide i ett sånt stall?

Zaphix
0

#15: Tycker det är värre med oansvariga och obrydda ägare än ouppfostrade hundar faktiskt.

Jag förespråkar uppfostringskurs för hundägare hellre än hundkurs.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

monsi
0

Tja #16 kanske hundägaren som inte giter träna sin hund fattar piken om den blir uppskriven för att gå kurs med sin hundObestämd

Lorita
0

Vi har två kastrater (katter) i stallet och koppeltvång på hundar, möss och råttor är det katternas uppgift att ta hand om.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

monsterblom
0

i stallet finns en katt som stallägaren sköter om. antar att den är kastrerad då det aldrig har funnits ngr kattungar efter henne.

hundar får vara lösa i och utanför stallet. alla får ta ansvar för sina egna hundar. sen att alla har hund gör att vi alla kommer överens bra och även hundarna trivs med varandra.
än så länge har ingen olycka hänt med hundar och hästar inblandade eftersom man har koll på sin hund/ar

Hawknestgrove
0

HElt underbart att läsa om det ansvar som ni tar för era övriga djur. OCh som Mionsi säger,  du i inlägg#9, säg åt din granne, att handessutom måste söka §16-tillstånd om han får fler kullar än 2 eller har fler än 9 katter. Med andra ord, så säg åt honom, att han bör kastrera, ananrs kan han bli anmäld…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ceeliica
0

personalen tar hand om stallkatterna i ridskolestallet och katterna i privatstallet har vi gemensamt ansvar för, men avmaskning o.s.v sköter personalen. Vi har skyltar på hela våran ridanläggning om att man inte får ha hundar lösa där!

jackiejohn
0

Har eget stall med många djur i :)

Våran hund springer lös här hemma, självklart har vi koll på honom och hästarna bryr sig inte om han så springer mellan benen på dom :o

Vi har får och kor oxå som jag och min pappa tar hand om (de är vi som slöter djuren här hemma)

5 katter har vi en kastrerad hane en hona som får ungar vart år med nån strykare samt 3 kattungar varav två är tänkta att kastreras, dom är inte försökrade, vaccinerade elr så men dom avmaskas om de behövs och deras uppgift är att jaga möss!

De enda men Boss (hunden) är att han gärna vallar runt på fåren och kommer dom ut ur hagen är han inte nådig….vi har fått upplevt detta en gång som tur va gick det bra men då satte jaktinstingten in på Boss och han vägra släppa greppet om de stackars fåret, som tur va pappa hemma och han lyfte både hund och får upp och ner och skälla på Boss och då släppte han och skämdes en hel del :) Sånt händer och nu har han lärt sig att så gör man inte!

I stallet springer Boss som han vill men de är bara öppet så han kommer in om någon är där, hagarna kan stå öppna men han går inte in för de får han inte så han är väldigt lätt att ha med sig :)

Hawknestgrove
0

Då är det väl läge att kastrera honan också och de små? För de har väl lika stort värde som levande varelser som hästarna? Dessutom så jobbar de ju för sitt uppehälle så de är väl värda det? Tänk på §16, du får inte dra upp fler än 2 kullar per år utan tillstånd!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....