Vad ska jag göra?
Jag har två hästar varav travaren är hos en fodervärd. Han åkte dit i slutet av november och vi har skrivit kontrakt på 3 månader, alltså till den siste februari.
Igår fick jag ett mess från fodervärden att hon inte hade råd att ha honom kvar. Hon skrev att hon skulle ringa på kvällen vilket hon inte gjorde så jag har egentligen ingen större koll på det här just nu.
Problemet är att jag har inte råd att ta hem honom, tanken var att hon skulle ha honom på prov i 3 mån men eftersom det verkade gå så bra så förväntade jag mig att hon skulle ha honom längre, dvs ett år eller mer.
Det tog flera månader för mig att hitta en person som ville ha en travare på foder (han är heller inte så mycket utbildad) så ska jag hitta en ny så kommer det säkerligen att ta tid. Alternativen är att sälja eller avliva. Tanken på att avliva en frisk häst är helt absurd och inget jag vill göra. Sälja? Tja jag vill ju helst att någon har honom på prov ett tag först då, han är ju lite speciell.
Vad ska jag göra?
Skynda långsamt så går det fortare.

Om jag var i en djup ekonomisk kris så jag verkligen inte skulle kunna ta hand om en häst så skulle jag tänka såhär:
Fodervärd/utlåning: Enbart ett alternativ om jag vet att jag inom ganska snar framtid kommer få en förändrad ekonomisk situation. Har man hästen ute på foder/utlånad så är man ju i sista änden ändå ansvarig ägare, och måste också ta ansvar för om en fodervärd av någon anledning inte kan behålla hästen. Dessutom kan hästen bli skadad osv och behöva dyr veterinärvård där man inte själv kan vara med och bestämma helt och hållet. Tydligt avtal måste vara ett krav!
Sälja: Ett alternativ om jag kan vara säker på att jag får tillräckligt bra köpare. Billiga hästar går tyvärr inte allt för sällan till export för slakt i tex Italien. Ett varmblod är ju faktiskt såpass stor häst så "risken" är ju större att dra till sig oseriösa köpare än om man säljer en liten ponny. Däremot kanske man får acceptera att det inte blir drömköparna - de har ofta råd att köpa dyrare hästar…
Avlivning: Ett alternativ om inga andra goda möjligheter öppnar sig! Jag kan faktiskt tycka att man tar ett ansvar här att se till att hästen inte kommer att lida hos dåliga människor/slakttransport. Så löser det sig inte på ett annat sätt och pengarna verkligen helt saknas så är detta helt klart ett alternativ för mig!

Så som jag ordnat det med nuvarande fodervärd så hade vi kontrakt på 3 mån men om vi hade förlängt så hade det antigen varit en bestämd tid ex 1 år eller tills vidare med ex två eller tre månaders uppsägningstid. Då hade jag också fått lite tid att hitta ny fodervärd om så skulle behövas.
Tja..jag hade också råd med en dyrare häst..
Avlivning kan ju visst kännas ansvarsfullt men jag vet inte.. Känns ändå inte rätt.

"Råd med dyrare häst" var kanske lite klantigt uttryckt. Det jag menar är att de som är duktiga, har en plan för sitt hästägande, har resurser att ta hand om en häst söker oftast hästar som kostar mer än "billigt". Att en köpare har råd att ha häst är ju för mig också en viktig aspekt som säljare. Vill man avbetala 5000,- så säljer jag inte!
Och sedan händer det ju tyvärr att man kan hamna i en situation som man inte kunde förutse när man köpte hästen; bli arbetslös, vara tvungen att flytta, skilsmässa, egen svår sjukdom mm mm.
Just nu är det ju mer eller mindre köparens marknad! Det formligen dräller av hästar till salu. Det kan kanske locka köpare som egentligen inte skulle köpa på sig ett såpass stort ansvar. Hovslagare var 8:e vecka, vaccinationer, avmaskning osv som kanske upplevs som småsummor i sammanhanget, kan bli det som får bubblan att spricka när pengarna bara inte finns. "Drömköparen" är ju inte enbart någon som är kunnig och intresserad, utan någon som också har ekonomisk möjlighet att ta hand om hästen också.
Hoppas du reder ut dina dystra tankar åt något håll. Ibland måste man nog skilja på vad som uppfattas som moraliskt rätt, och vad som faktiskt är det enda rätta… Det är nog få som kan avliva en frisk häst (oavsett hästens ålder) utan att tycka det känns förfärligt. Men om alternativet är att den inte får den omvårdnad den kräver så är åtm mitt val "lätt" (om än oerhört tungt!).

Jag tycker det är fruktansvärt oansvarigt att avliva en fullt frisk häst för att skjuta undan och slippa problemen.
Det är en levande djur, kan inte se att det är ett ansvar på något sätt alls att avliva en frisk häst och sen skylla på "han kanske kommer till ett dåligt hem". Ren och skär undanflykt. Risken finns alltid att hästen kommer till ett dåligt hem, även om risken är liten, men man kan ju för guds skull inte avliva hästen bara för man är rädd för den sakens skull. Då skulle ju alla avliva sin hästar istället för att sälja.
Har man köpt en häst får man räkna med att det kostar, och man får se till att vara ansvarig hela vägen fram och inte en dag "ojdå, sorry kompis, matte har varit klumpig och inte har några pengar kvar, jag avlivar dig istället"
Det är DITT ansvar att ringa och höra om fodervärden är intresserad av att förlänga kontraktet en bit innan det går ut, det är DITT ansvar att se till att ha ett bra och fungerade kontrakt. En häst ska inte bli lidandes för en människas misstag.
Du visste för 3 månader sedan att risken finns att hästen kommer hem igen, och då måste du ju vara förberedd på det.
Med djur så måste man planera för framtiden, inte leva för dagen.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

För det första ska jag ringa henne idag för jag måste veta hur det blir. Ändå tills igår har hon nämligen velat förlänga. Har ju kontakt med henne minst varannan vecka.
Ja, risken kanske fanns men nu vet jag inte exakt varför hon inte kan ha honom, hon sa att hon inte hade råd men det tycker jag hon isf borde fnderat mer över innan hon tog honom. Det antog jag faktiskt (dumt av mig?). Vi får se, ska som sagt prata med henne idag.
Ett fungerande kontrakt har vi men det är ju tidsbestämt iom att han är på prov. Det har dock gått så bra ända från början att jag faktiskt inte haft skäl att tro att hon inte skulle ha honom kvar.
#5 Det kan ju ha hänt något, förlorat jobbet eller så, som gör att hon inte har råd med honom längre, sånt är ju svårt att förutspå…
Men om det enbart hänger på lite dålig ekonomi för hennes del nu, så kanske ni kan kompromissa, dvs hon har kvar honom, men ni delar på kostnaderna (dvs ingen av er behöver betala full kostnad för hästen) tills du hittar en ny fodervärd/köpare?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#6 Har funderat lite på det, vi får se när jag pratar med henne sen vad vi kan ordna.

#4 Du läser nog inlägg som fan läser bibeln… Under förutsättning att det inte går att lösa på något annat sätt återstår avlivning - eller man kanske ska släppa ut kraken i skogen med ett hurtigt "lycka till"…
När man har försökt ALLT och det fortfarande inte finns någon lösning - och PENGARNA INTE FINNS så anser jag fortfarande att det är både ansvarigt och faktiskt ett klokt beslut! Avlivning kan aldrig någonsinn vara förstavalet - även vid skada!! Men att sälja till vanvård eller slakttransport är definitivt oansvarigt!!
Här handlar det inte om att "slippa problem" utan att faktiskt lösa dem! Jag vet inte riktigt i vilken värld du befinner dig, men i min så finns det ibland oförutsedda händelser. Fundera i stället på vad du skulle göra i liknande situation; eknomiska möjligheter saknas HELT att ta hand om en häst och efter att ha försökt på alla vis så har ingen seriös fodervärd/köpare dykt upp. DET är problemet som skall lösas!! Sommartid kan man ju alltid lita på att betet försörjer hästen rent näringsmässigt, men nu denna stund finns inte det alternativet heller i vår kalla nord.
Nu har jag ju självfallet ingen aaaaning om hur skral Athletichors kassa egentligen är, men frågan var mycket allvarligt ställd och inget som jag uppfattar att hon på något sätt tar lättvindligt på.
"Det är en levande djur, kan inte se att det är ett ansvar på något sätt alls att avliva en frisk häst och sen skylla på "han kanske kommer till ett dåligt hem". Ren och skär undanflykt. Risken finns alltid att hästen kommer till ett dåligt hem, även om risken är liten, men man kan ju för guds skull inte avliva hästen bara för man är rädd för den sakens skull. Då skulle ju alla avliva sin hästar istället för att sälja." -är så dumt så det får nog stå helt för sig själv faktiskt. Läs mitt inlägg en gång till så du också förstår vad du läser… !!!

ingen vill ju avliva sin häst, men finns det ingen annan utväg så tycker jag att det är ett bra beslut. finns inget värre än att inte veta vad som händer med en häst man tidigare ägt.

#8 Har man ingen buffert till oförutsedda kostnader så ska man heller inte ha häst anser jag!
Det är inte hästens fel att man inte har pengar.
Sen varför ska hon sälja till vanvård eller slakttransport? Varför inte hitta en vanlig svensson som vill ha en trevlig skosmulle häst?
Man löser inget problem genom avlivning, man stoppar problemet under matten för man inte orkar ta tag i saker och ting, man gör helt enkelt det lättaste för sig, ett skott i pannan så är beskymmret borta, skönt va?
Ett levande, fullt friskt djur som blir lidandes för en korkad människas beslut för denna människan inte har koll på saker och ting.
Djur är värda precis lika mycket som människor, det är precis som du skulle ta hand om din mamma som är gammal, "nej, mamma lilla, jag har inte råd att ta hand om dig längre, och vårdhemmen är fulla, tyvärr, vi måste nog ta död på dig istället"
**Sen för det andra så var det inte ens dig jag skrev till, utan till trådskaparen!!!!!
**

#10 det är väl klart att hästar är lika mycket värda som människor. när du ändå har dragit den parallellen så tycker jag det är synd att vi inte har aktiv dödshjälp i sverige!
man kan tro att man säljer till en vettig människa. se bara på de som sålt till veronika larsson på knorrevången. vad hände med deras hästar??
och en sista sak, det är ett forum. vem som helst kan och får kommentera varandra. men man kan hålla det på en schysst nivå.

#10 Hade gärna sålt honom som skogsmullehäst om bara någon hade velat ha honom..

#11 Men man kan ju inte tänka så "tänk så kommer hästen till någon som Veronika Larsson"
Snacka om att vara överdrivet negativ, så kan man ju inte tänka när man säljer sin häst..
#12 det finns flera som tar hand om oönskade hästar och omplacerar, sök på google.
TS jag tycker du är stark!!. Det är värkligen att tänka på hästen ifråga, om du har att välja mellan vanvård och avlivning så haddde ja tagit det sisst nämda med. Vi ska tyvärr oxå tänka på att det är en travara vi pratar om. Travare är tyverr klassade som skit hästar, tråtts att dom är lika goa som vilken elithäst som hällst, om inte bättre. Om något hadde hänt så att ja inte hadde kunnat ta hand om min häst mer, kommer jag inte ens tänka på annat än att ta bort henne oavsett hur frisk hon än kommer vara. det för att hon har som många andra travare levt som vandrings pokal.
Hon hadde 4-6 olika hem innan jag köpte henne, varav 4 var på mindre än 4 månader. nu har vi oxå bytt stal 3ggr. så jag tror inte hon skulle klara det om jag oxå försvann. hon har fortfarande svårt att ty sig helt till mig men det börjar komma.
Det som #4 och #10 säger kan ja väll hålla med om lite, men man kan inte rädda alla hästar.. se bara på hast.net och blocket. det finns hur många annonser med "travare bortskänkes", säljes mot slaktpriset m.m. det är hämskt. Tänk på vilket lidande dessa hästar få stå ut med. Visst finns det hästar som har tur, men inte alla har det. om man nu har gjort ALLT, så ska F*N inte någon komma åsäga att man e dålig för det.. För då kan väl du ta hästen då, då som strider så starkt emot??

#14 Menar du att jag ska ta hästen? Varför i hela friden skulle jag göra det?

#13 nej det är väl självklart man inte ska tänka så. men, det finns otroligt många människor som luras, fler än man tror. varför ta chansen?

#16 jo, risken finns också att jag blir påkörd imorgon.
man kan ju inte stirra sig blind på det negativa och på allt "tänk om", då skulle man ju ha ett väldigt tråkigt liv.
efter att ha sålt både millan, schrek och schess, så vet jag att det finns så otroligt många och trevliga familjer, trotts att det är flera år sedan jag sålde hästarna så har jag fortfarande kontakt med de nya ägarna, får bilder regelbundet m.m.
man kan ju inte avliva hästen för att man är rädd att hästen skulle hamna i ett dåligt hem. risken finns alltid, men som sagt risken finns också att jag blir påkörd imorgon.
visst travare har det tuffare, men det finns ett hem åt alla.

#17 prisskillnaden mellan hästarna är ganska så stor, eller hur? nu står det inte hur gammal hästen är som TS avser, men säg 10 år. man får inte mycket för en 10årig travare. jag själv skulle aldrig ge mer än 5-7000:- för en travare.
ju billigare hästen är desto större risk att något händer. jag hade inte velat ta risken. har själv suttit i en situation där jag inet visste om hästen levde eller ej. tog ett bra tag innan jag fick tag på nya ägaren, hästen var ett varmblod som var 19+

#18 det jag vill komma fram till är, att jag, jag, tycker det är fruktansvärt oansvarigt att avliva en fullt frisk häst för att putta problemen under mattan. det är inte hästens fel att ägaren har problem och det ska inte heller gå ut över hästen.
sen att travare är billigare och risken är större att dem hamnar i dåliga hem håller jag med om, men sen finns det också väldigt många bra hem. se bara här inne, hur många som helst som har travare och dem har det superbra.
#17 vad är det du inte fattar??? hon har INTE råd att ha den kvar.. Ska den stå i trädgården utan man? hur ska hon då har tid att leta efter ett bra hem åt honom?. har man inga engar så har man inga.. det om något vet jag hur det är. Jag tycker att du är ricktigt elak… du borde veta när man gått förlångt.. Hon har ju värkligen försökt, då behöver ju inte du strö på mer salt i såren? eller!

#20 tro mig, jag fattar.
och har försökt? fodervärden sa igår att hon inte kan ha kvar hästen? detta är ju något helt nytt som dykt upp. så det är väl inte mycket till att ha försökt.
och eftersom denna fodervärden ville ta sig an hästen, finns det säkerligen någon annan människa som också vill det.
#0 varför inte annonsera ut hästen redan nu på annons, fast den är kvar hos fodervärden för att se vilket intresse det är för hästen? eftersom fodervärden inte har råd att ha kvar hästen skulle hon säkert inte ha något emot att du lät folk komma och provrida. vet vem, kanske dyker det upp en seriös köpare på en gång.
man ska aldrig säga aldrig.
Det #21 föreslår, att annonsera ut nu redan vore kanske inte så dumt. Värsta som händer då är att du kanske får säga nej tyvärr det är redan löst till intressenter. Men säg för all del till nuvarande fodervärd att du gör det så att du släpper få massor med problem med "förolämpad" fodervärd som kanske känner sig förbigått.
Jag hoppas du kan hitta en lösning. Du känner själv att avlivning inte alls är det du föredrar, så jag hoppas du kan hitta en lösning med nuvarande eller kanske hitta ett annat foderhem. Kanske någon behöver sällskap på allra minsta minimum.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Okej allihop, det är meningen att vi ska försöka hjälpa en beskymrad hästägare i kris inte tracka på varandra pga av vad man tycker är rätt eller inte =P
Nu är jag inte hästägare men har ridit mkt privathästar och kan verkligen säga att man ser tydligt hur mkt det kostar tyvärr, men det är ju värt det! En häst blir ju som ens lilla bebis och det är svårt att släppa taget om den, om det så vore sig till en fodervärd eller till avlivning. Såklart som ni alla säger så bör avlivning vara det sista alternativet, och det valet är svårt att acceptera även om om det är sista utvägen för att man själv ska kunna ha tak över huvudet och mat på bordet. Men det finns så många andra lösningar än avlivning och mitt tips när/om du inte hittar en ny fodervärd och tänker sälja så sälj inte din kära häst för en "vill bli av med hästen så fort som möjligt pris" =P för det lär ju locka fel folk oftast. Men inte för högt heller och med tanke på att du är hästägare så vet du mkt bättre än mig vad man ska ta för en häst, spec en som är speciell för en ;)
Ge inte upp hoppet, tror nog att du ska hitta en lösning som slipper sluta med avlivning =) Man får kämpa lite, och lägg upp ett kontrakt om du hittar en köpare, där du kräver kontakt det/de första åren så att du kan se hur hästen har det och att han måste skötas ordentligt =) Lycka till, jag hoppas verkligen att det löser sig!

Tack för alla svar. Han blir 9 i år så än är han inte så gammal. Ringde fodervärden igår men hon svarade inte så jag messade henne nu på morgonen, hon kan tyvärr vara lite svår att få tag p. Jag hoppas att hon svarar idag. Var ute på blocket igår och mailade en tjej/kvinna som var intresserad av en foderhäst för mestadels skogsridning. Får se om hon svarar. Hade tänkt läga honom på blocket igen men då vill jag prata med fodervärden först.
Fick messs nu av henne. Hon jobbar men ska ringa i eftermiddag. (Hade tydligen varit sjuk igår.)
#21 Jag är ganska säker på att det finns någon som kan ta honom men förra gången tog det 3 månader att hitta en som var intresserad.

Väldigt vacker häst på bilden men det hjälper inte kan du inte ha honom så itället för att sälja så att resan till Italien blir lönsam så är det mest humana att låta honom avsluta sitt liv, här i landet.
Sätt ut annons på honom, först foder och sen kan du sälja billigt för den som har häst på foder lång tid är ingen som köper hästar för att slakta. Går inte det så tycker jag du gör rätt som tar det jobbiga beslutet och avlivar.
Jag förstår dig har man bara råd med en häst då väljer man den som mest vill ha . Har du tur så ser någon den här tåden och sänder dig ett PM för han såg riktigt trevlig ut och kan säker ge väldigt mycket för den som vill ha denna typ av häst/ridning.
Vart står hästen nånstans? Vad ingår i fodervärdsavtalet? Står du för nånting eller betalat hon allting?
När hon ringer kanske ni kan kompomissa på något sätt? Att du tex betalar hovis eller försäkringn? :)
Lycka till, jag hoppas att hästen slipper avlivas då det känns synd på en fullt frisk häst ;)
//Tova & Skrållan

Pratade med fodervärden igår. Hon har inte råd att ha kvar honom men det är inte akut, dvs han kan stå där längre än till siste februari vilket ger mig lite mer tid att hitta ny fodervärd. Egentligen ska hon betala försäkringen men det har hon ej gjort pga ekonomin så det så jag åt henne att strunta i.
Ska lägga ut en annons på blocket nu så får vi se. Jag fick även lägga ut hennes nr i annonsen så man kan ringa och prata med henne.
Så bra att det inte är akut så du får lite tid. Då håller jag tummar för att du hittar någon snabbt!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#28 Tack! Jag hoppas det!

hur har det gått?

Tja lite upp och ner. Det var riktigt nära att han fick en ny fodervärd men hon hade ingen möjlighet att hämta honom och fodervärden får bara tag på en bil att låna och den drar massor med bensin. Eftersom hon lämnar honom pga ekonomin så förstår man ju att hon inte har råd att köra honom 22 mil med den bilen. Jag har heller inte råd att ge så mycket bensinpengar.
Nu har det kommit en ny tjej som jag hoppas vill ha honom. Där hade han fått gå på lösdrift och så. Håller tummarna nu.
#31 Kunde inte den nya fodervärden betalat för bensinen då? När hon ändå skulle få honom hemkörd istället för att hämta själv…
Men håller tummarna för den nya nu!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#32 Nä tydligen inte. Jag sa först att vi kunde dela men eftersom det blev så dyrt så kunde jag inte det och hon var väl inte beredd att betala allt själv.
Den nya tjejen letar efter en häst som hon ska länge och ev köpa sen. Så det känns bra.

skönt, hoppas det löser sig! ;)
ja hoppas det löser seg jag skal sette ut min ponny til foder nu hon vill betale for maten och smeden men inte for forekringen på hästen hva er rett

Det är bra om du betalar försäkringen själv. Det brukar vara ägaren som betalar den. Det ska jag göra i fortsättningen.

Så var pålle hemma igen. Eller ja, hos en kompis där han går ute dygnet runt nu och jag behöver bara betala hö. Ska hjälpa henne med staket mm i utbyte.
Snackade med henne förra veckan för att få henne att hjälpa till lite att hitta ny fodervärd då det började bli liiite väl tajt med tiden. Hon frågade efter pengar-igen. Han stod ju där på övertid men hon betalade aldrig försäkringen vilket hon skulle så hon var ju skyldig mig pengar.
Från början nu:
Nån av de första gångerna jag pratade med henne (efter att hon hämtat) sa hon att anledningen till varför hon inte ringt/messat tillbaka var att hon inte hade råd att ladda sin mobil (!).
1-1½ månad efter att hon hämtat min fick hon en häst av en tränare så plötsligt hade hon två hästar.
När hon sa att hon inte längre hade råd erkände hon att hon inte betalat försäkringen för hon inte hade råd..
När jag pratat med henne förra veckan ringde hennes mamma (!) och började hota med att "gå vidare" med detta om jag inte snabbt betalade hästens uppehälle eller skaffade ny fodervärd. Hade sagt till fodervärden att jag kontaktat minst 20 pers om detta med inte fått svar. Hennes mamma kunde inte ens presentera sig när hon ringde.
Dagen efter messar fodervärden och hotar med polis om jag inte betalar. Det som plötsligt vartit extremt bråttom förvandlades till "men du behöver inte betala för mars månad för jag är skyldig dig för försäkringen". Varför då gnälla om pengar i nästan en månad?
Sa till henne att köra hem hästen och då svarade hon: Kontraktet har gått ut så det gäller inte längre.
Dagen efter hämtade vi honom själva för att få slut på tramset. När jag meddelade henne detta sa hon: Det är som att en tung sten faller från mitt hjärta. Eller nåt liknande. Om det var så jobbigt, varför körde hon inte hit han direkt och sa att hon absolut inte kan ha honom mer??
Ett av mina bett hade hon slarvat bort, som tur var så var det det han inte använder. han fick tre tyggrimmor med sig (fina mönstrade och så) men dom hade han enligt henne tagit sönder så han fick med sig tre tråkiga (fula enligt mig) enfärgade. Ska man inte ersätta med motsvarande vara?
Medicinen han fick med sig var oöppnad. Den var nu slut men hon sa att han inte behövt den så mycket. Hur går det ihop?
Hon sa också att jag kunde få grimskaftet ifall jag inte hade i transporten. Hallå? Hon fick ju ett med sig..
Jag "fick" även sulorna som hon skott honom med. Trodde hon att jag skulle betala för något hon själv bestämt sig för att sätta på?

jag tror du ska vara glad över att du fick hem din häst och inte reta dig på allt som saknas.

Skönt att hästen är i din vårdnad igen.
#9 Håller helt med.
Skönt att hästen är tillbaks hoppas det löser sig.
Förresten se det inte som ett nederlag om du måste avliva.
Det är verkligen inte lätt att hitta en bra fodervärd eller köpare på
så kort tid, Samt om du fodrar ut igen måste man ju ha i beräkningen att hästen kan komma hem tidigare, då måste man ju ha både stallplats och pengar för att klara av det, har man inte det skall man nog sälja eller avliva.

#38 Nej sakerna spelar mindre roll, det som stör mig så mycket är att hon tog min häst fast hon inte hade råd (och dessutom fick hem en till under tiden). Hade jag vetat hur hennes ekonomi såg ut hade hon inte fått hämta honom från första början så hade vi sluppit allt detta.