Betfor
Hur mycket betfor (torr) ger ni era hästar.
Mitt varmblodssto får 3 dl till kvällen och jag har fått höra att det är på tok för lite…
Hon har fri tillgång på hö och får dessuton 1 kg korn på morgonen och 1 kg på kvällen. Hon är iofs tunn och behöver gå upp i vikt, men hur mycket betfor är "normalt" ??
*** Kärleken övervinner allt ***
det beror ju på hur grovfodret och övrig mat är, samt vilket behov som din häst har…
själv ger jag bara en näve betfor till mina två hästar.
vissa hästar får ingen betfor alls medans andra ger kanske en hel liter till sina hästar…
har du analys på grovfodret så kan du ju be någon att räkna ut en foderstat till din häst.

Aldrig nånsin, ingenting! Rena giftet ju!
Är 3dl för lite? Du borde inte ge nåt alls.

Det beror ju på massor… Travhästen jag rider/håller på med får 3del betfor varje dag för att få nog med något ämne som inte höet innehåller (kommer inte ihåg vad, är en av fördelarna med att inte äga häst ;)), inte för att få mer energie, det finns det nästan lagom av i höet.
Ska hästen gå upp så är det inte mer kraftfoder du ska ge, utan någon typ av grovfoder. Går hon på fritillgång och är för tunn så innehåller antagligen ditt grovfoder för lite *hjärnsläpp vad det heter*… Jag skulle föreslå att byta grovfoder isåfall eller prova stödfodra med typ hackad lusern som extra grovfoder…
Har också ett varmblod som rids sporadiskt. Han får 1 liter morgon o kväll 1liter havre morgon o kväll. Hö får han 4 kg morgon o kväll. Har dock ingen analys på höet, skulle egentligen vilja ha det så man ger riktigt rätt o inte ger honom en massa onödig mat. Han är precis lagom i hullet. Inte för smal o inte för tjock.
Ska hästen upp i vikt är det som #3 skriver ge mer hö som är analyserat så du vet hur bra det är. Jag gav min gamla häst på 37 år lusern o korn för att han skulle öka i vikt. Höet är ju viktigaste!!
ger ingen alls

Typ 6 dl torr betfor…. och som andra har sagt, kolla höet om hästen är för smal! Det ska vara bra proteinvärden i det…. lusern och korn är oxå bra för hullet, och musli på vissa hästar…
Mina får 3 dl torr mängd betfor var på eftermiddagsmålet.. Det är bara för fibrernas skull.. Åsså tycker dem det är smaskens ;)

#0# Bry dig inte om vad folk säger. Betfor är inte farligt att ge. Men däremot är det mest energi i det (megajoul). Så vill du att hästen ska gå upp mer i vikt så kan du ge tex Krafft groov 125 ½-1 kg per dag. Korn är bra till tunna hästar. Men tycker att dom får rätt mycket "mage" av det. Är inte så mycket protein i det.
Pröva att ge hästen fri tillgång hö som du har. Ta bort kornet. Ge 1 kg nya groov och dina 3 dl betfor. Så ska du se att du märker skillnad inom några veckor upp till en månad.
Själv ger jag 12 kg hö, 1kg groov, 2 dl betfor, 1 dl mineraler, morötter och lusern ca 1 kg. Men jag har analyserat foder och vet att dom behöver lusern för att få upp kvoten.

mackan får 5 dl tre gånger om dagen….

Betfor är inte farligt. Allt foder kan bli det om man utfodrar fel (för stora mängder). Jag ger ca 3dl om dagen till Bus. Jag ser det mest som lite gott till henne och som en liten äterställare vid hårdare arbeten och kan då öka lite. Jag anser att man inte ska ge mera betfor än vad man "gör av med", men det gäller ju alla foder.

#9# Låter kanske lite väl mycket med 5 dl tre ggr per dag. Är det torrt du menar? Pellets eller vanligt?

torrt.. d är vanlig. Vi har redan diskuterat d en gång tror jag.

Tickle går ju inte mkt nu,han skrittas 45 minuter om dagen pga senskada men han får ca 1 dl torrt betfor om dagen..:)
min får ca 4 dl torr om dagen (sto, 150 cm, väger 478 kg och tränas medelhårt när hon är i full kondis (har varit skadad nyligen) och syrrans får ca 7 dl om dagen (connemara, grov i typen 148 cm väger 498 kg och tränas medelhårt).
Enligt våran våg i stallet får min alltså 200g och syrrans 400g…

blöter upp 1 dl betfor om dagen. brago får sedan 3/4 dl av det och oskar resten.

det är väl ca en del betfor och två delar vatten? isf så får roger 3,3 dl torr betfor/dag uppdelat på två givor. de får foder 3 ggr dag men em-målet består bara av hö.

Ca 5 dl/dag. =)
#16 1 del betfor och 3 delar vatten..

#18 ok, men det han får är iaf 5 dl uppblött två ggr/dag. eftersom alla hästrana i stallet får betfor så slänger vi i jag tror det är 4 liter betfor i en hink som det varit foderjäst i och så fyller vi upp den med vatten. och den hinken har ju en volym på minst 15 liter.

Mina damer får.. Wilma: 150g pelleterad betfor ( räknat innan blötläggning ) och Edla: 250g

Jag ger betfor till mina men inga mängder 4 st delar på en halvliter en gång per dag i kombination med övrigt kraftfoder på kvällen.
Ger ingen alls.

#12# Ja, vi har diskuterat det en gång och jag tycker fortfarande att det är för mycket för en häst som inte tränas hårt eller ens tävlas.

ja, och det är fortfarande inte jag som bestämer. Har tagit upp d till disskution med ägaren men hon vill inte gehonom mindre eftersom han alltid har fått så mkt.. typ d hon sa. O jag orkar inte tjata på henne mer..
Min gubbe får 10 dl betfor torr mängd om dagen, snitsel. Delat på morgon och kväll.
Hans mage mår bra av den mängden, om jag ökar eller minskar blir han dålig i magen. Jag har provat!
Yrla får (torr mängd) 3 dl betfor morgon och 3 dl betfor kväll. Hon är en snart 8-årig vbl.travare som hobbyrids ca 5 dagar i veckan.
utöver detta får hon per dag: fri tillgång på hösilage, 2 kg lusern hackad strå, 6 liter kornkross (ca 1,5 kg tror jag), 6-7 nävar hel havre (stöpt), mineraler och foderjäst samt en massa skivade morötter och knäckebröd =)

Jag har shettisar, unghingsten får 0,5 dl, digivande stoet får 0,8 ca. den dräktiga får ca 0.3… de andra får inte betfor.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#25 Det är bara slöseri med pengar. Allt utöver c:a 5dl (när det är torrt) åker rakt igenom magen. Finns ingen anledning att ge mer än vad hästen tar upp i kroppen.
Själv ger jag inte snabba kolhydrater alls till mina hästar. Av olika anledningar, men framför allt blev jag av med fång när jag slutade med betfor.
#28 Nej. Varför funkar min hästs mage bäst när han får 10 dl om dagen? Så fort jag minskar så blir han dålig, har provat. Enligt vet så mår hans mage bra mkt betfor.

Reddie får ingen betfor