Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2069 ggr
lisette
0

underårig medryttare

har hittat en medryttare till hästen. tjejen som ska rida är 13 år gammal. hon är väldigt duktig och jag är inte ett dugg rädd för att låta henne rida merry.

nu är frågan, ska man skriva ett kontrakt med hennes föräldrar, vad ska det isf stå?

har funderat på försäkringar, jag utgår från att alla föräldrar har försäkringar på sina barn. men det är kanske dumt att göra det? skulle något hända och barnet skadar sig, vad händer då?

Birke
0

Själv är jag underårig medryttare, men har inget kontrakt skrivet. Du gör vad som känns bäst för dig, men ang kontraktet och vad som bör skrivas där har jag ingen aning om :P KAnske vad medryttaren ska göra? Vad som händer och vem som har ansvar om något händer med hästen/ryttaren? osv.

Rita-S
0

Gör som jag gjorde, bjud hem tjeien med mamma eller pappa så kan ni prata om det praktiska, hur föräldrarna vill ha det :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lisette
0

vi diskuterade dagar osv sist de var här, men hade inte en tanke på det här med försäkringar, skador osv… får nog ta det idag då.

bebbe
0

Merry är förs i Agria och där ingår incident, den gäller även för personer som handskas med henne.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Tusen
0

Vi har alltid skrivit kontrakt med föräldrarna och så har de fått betala någon 100-lapp i månade för att det ska bli lite mer seriöst.Glad

niare
0

vi har skrivit kontrakt med föreldrarna när det har blivit mer seriöst annars har våra ridit lite nån gång ibland men tycker det är viktigt med kontrakt om nått skulle hända, tex om dyr utrustning går sönder mm.

sedan har vi våra hästar försäkrade så att den som håller på med hästen att även den är försäkrad.

lisette
0

#4 ja det var det jag misstänkte med. tack för att du kollade =)

#5,6 vad har stått i era kontrakt då? om hästen skulle skada sig exempelvis, är det ägaren eller medryttaren som betalar självrisken då?

Killen
0

Jag har kontrakt. Där står det bla att ryttaren rider på egen risk och målsmand har ansvaret om något händer.

Skulle hästen bli skadad under medryttarens hantering så står denna för självrisk, eller ja, måsland då. Även för utrustning som ev går sönder eller försvinner.

kissmekate.blogg.se

sahara86
0

#5 och #8 Bra upplägg.

niare
0

står står i vårat kontrakt om hästen under hennes hantering på något sätt kommer till skada så står hon för självrisken, dock om det är en olycka som om hästen blir skrämd så har vi sagt att vi delar på självrisken det är ju något ryttaren inte kan rå för. men tex om den blir skadad under hopping eller dylikt är det hennes ansvar. självklart rider hon på egen risk men eftersom min försäkring går in och täcker de om hon skadar sig så är det inget jag är orolig över.

Tusen
0

#7 Medryttaren står för självrisken om det sker något i samband med då hästen nyttjas eller om någon annan skada kan kopplas till medryttaren.
Målsman till ryttaren står för ryttarens egna skador, dvs ha egen försäkring och att de riddeer på egen risk.

Ceeliica
0

Jag är själv underårig och har varit medryttare till flra ponnyer. Vi har aldrig skrivit kontrakt, jag har faktiskt aldrig hört talas om att man skrver kontrakt vid medryttarskap…
Men man har väl ansvar för sig själv(målsman)Flört

sahara86
0

#12 Det är ganska vanligt, men jag önskar för allas skull att fler skriver kontrakt.