Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 689 ggr
ronja
0

svårighet att tränsa..Hjälp!?

Jag har nu fått stora problem att tränsa mitt 3-åriga halvblodsto.. Har tidigare aldrig varit något problem, men nu har hon fått någon slags "treårs-trots" eller vad man kan kalla det.. hon testar mig till max! Hon är inte ett dugg rädd, utan hon har bara märkt att man kan protestera och det med råge! Hon har alltid varit känslig runt huvudet, så man får ta av och på grimman väldigt försiktigt, men det går ändå bra.. men nu är det alltså betet hon vägrar ta.. så fort hon känner att jag ska försöka med det, då kastar hon upp huvudet så det "kastas iväg".. hon har märkt att jag inte når upp när hon gör så.. men tar jag en pall, så jag kommer högre, då reser hon sig.. (är ganska obehagligt) Jag tror jag försökt med allt nu, försöker vänta ut henne, lirka med godis, trä på tränset och sedan försöka med betet genom att knäppa upp sidostycket.. men inget funkar och jag är jätterädd att detta beteende ska kvarstå om jag inte får bukt med det snart.. När jag väl får i det efter lång kamp, då bryr hon sig inte, det är precis som inget hänt.. så det är inget med själv bettet..

Det är en väldigt bestämd dam, med ett jäkla humör om hon sätter den sidan till.. Det som är värst är att hon tar till stegring om det inte passar eller om jag pressar henne, vet inte hur jag ska få ur henne det..? Det är ingen rädsla eller elakhet i henne, utan hon har det som knep för att slippa undan! Tänkte först skriva i tråden stegring, men jag vill gärna ha råd om om träns problemet.. så är det någon som har några knep eller ideer, så mottages de tacksamt! Glad

gejsa
0

Usch då låter inte bra. Men du har väl satt fast din häst så den inte kan stegra sig? För då kommer den ju bra halvdant upp och sedan står väl hästen i gången igen. Kan du ha haft för kalllt bett en gång så hästen inte gillar att få det i munnen? Har ont i tänderna?

lisette
0

men hon är ju inte så gammal. lugna ner dig lite, försök inte tränsa henne på ett tag och se hur det går sedan? klart hon trotsar, men avvakta lite och se vad som händer sen.

shirley
0

brukar vara noga med att inte "tvinga" på hästen tränset. inte "våldshålla" å in med fingrara i munnen.
utan bara vänta, vänta till hästen säger att det är oki. kan ta tid. kunde pimthegreat intygat om hon varit här ;-)

CBA
0

#0 Det kan oxå vara ett tecken på att eran träning i något skede gått för fort fram eller att den går för fort fram i nuläget…hon kanske inte är mogen än för uppgiften, då måste du backa några steg i utbilningen och ge henne en chans att komma i kapp.

En hästs beteende och reaktioner brukar vara en direkt avspegling på hur träningen och hanteringen fungerar och hur vi människor beter oss mot hästen.

Backa bandet och fundera på om det kan ha gått för fort/fel någonstans.

Att träna hästen ge vika för tryck i nacken är en väldigt bra övning som är bra vid just situationer som på och avtagning av grimma/träns.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

PimTheGreat
0

#3 jag är här! Blev fast efter jag var inne och ställde en fråga…..beroendeframkallande detta ju…..Flört

Ja jag kan intyga att man inte ska tvinga hästen. Fontane accepterar bettet bra idag och öppnar frivilligt för bettet. Jag la bara bettet framför tänderna på honom och väntade in honom….tog ca 5min på honom…men kan säkert ta mkt längre tid!

Pim gillade inte ta sitt bett innan, fick in med fingret lite…men när jag lärde mig detta sättet att man skulle göra så här, så gjorde jag likadant på honom och inga problem där heller nu! Öppnar frivilligt munnen nu…. Prova det och vänta ut pållen