Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5300 ggr
LinaN
0

Halva skor och 1/4 skor?

Är det någon häst som har någon erfarenhet av sådana typer av skor?

Skor som bara täcker halva hoven tex längsmed utsidan eller insidan?

jag letar efter ett alternativ iom att harry nu sliter snett på ena bakhoven och vill inte behöva sko hela hoven och på så sätt tappa cirkulation osv. Jag vill ha det så naturligt som möjligt men just denna snedheten måste korrigeras upp nu snarast möjligt.

Så vad finns det för alternativa järnskor som inte är hela?

(easyboots går bort då de inte har en storlek som passar på min hästs fötter. Han ligger mitt emellan storlekar på ett sätt som gör det omöjligt att få bootsen att sitta bra. har diskuterat med återförsäljaren och det går tyvärr inte att lösa i dagsläget med easyboots)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cilla89a
0

Finns det verkligen ½ sko? Jag kan inte alls se hur det skulle gå till med en ½ sko på hästens hov, hästen kommer ju trampa snett hela tiden?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

fridak
0

en i stallet har haft skor som bara täcker tån, vet inte hur de såg ut eller hur det fästes för det var innan jag kom dit. hon hade dem på sin förra häst för att han skrapade så tror jag….

LinaN
0

#1 fast om en häst redan sliter snett på en hov och man bankar på en halv sko så  sliter den inte snett på samma sätt speciellt inte om skon sätts på den sidan som slits ned felaktigt.

har för mig att sådana alternativ är vanligare bland travhästar.

Jag letar efter alternativ så jag kan diskutera med min hovslagare och få fram det bästa alternativet i frågan.

vi hade en häst i höstas i vårt stall som skoddes med en ringsko där man svetsat fast en klack baktill så hennes hov vinklades framåt. det gjorde att hennes kotledsinflammation fram läkte ut och att hennes spatt blev bättre i bak.

Så bara för att det inte är vanligt förekommande så behöver de tinte vara fel. :D

Maja
0

Oj, det har jag aldrig hört talas om! Men om du väljer att använda det får ju gärna uppdatera oss om hur det är! :)

LinaN
0

#4 men det ska jag göra. Just nu så är detta det bästa alternativet då easyboots inte fungerar å då fungerar knappast boa och andra liknande heller. samt att använda hela skor inte är aktuellt för min del i dagsläget.

pluttanna
0

Visst är det bra med alternativ. Men att ändra hovvinklar permanent ä rju inte bra. Men det är bra att använda i sjukdomsfall, för en kort tid.

Man ska ju stäva efter en rak hovvinkel. Säter du på en sko så blir vinkeln sne och hovisen måste då verka mer på den sidan du ska ha skon på för att vinkeln skall bli ok.

Min erfarenhet är dock av ditt problem att hovisen verkar snett från början.

Man får helt enkelt verka offtare i ditt fall.:)

Annars så är det bara att kapa av en sko…..

Zaphix
0

Fast blir det inte konstig höjdskillnad med halva skor? Lite felvinkel när hoven går i?

Är det hans benställning som gör att han sliter snett, eller kan man åtgärda med bra verkning?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Eller kommer snedheten uppifrån ryggen?

Min och Dackes blogg

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 det handlar ju inte om att göra en permanent lösning, den permanenta lösningen är inga skor alls så snart vi fått ordning på att han sliter snett.

Och han vart sned i den hoven sedan jag köpte honom för 4 år sedan men problemet med det hela uppkom när jag började rida då det slet mer än att bara gå i hagen och skrota. Själva hovformen på den hoven har varit jätteunderlig, nu har jag ju tyvärr inga bilder av hur den såg ut från början och ingen nytagen heller. Jag har haft samma hovis i 2½ år nu ungefär. innan dess så hade jag ett par stolpskott. P har hela tiden försökt korrigera hoven, men som sagt när harry började ridas ordentligt så började han slita snett på den.

och vad P har sagt så måste den sidan som han sliter på (om jag minns rätt) komma ikapp den andra sidan för att få riktigt ordning på den.

Så det där med vinklarna har jag funderat på, men om han är sned utåt (som nu, sliter utsidan av hoven) så vinklar man ju upp så han sliter mer på insidan, och när de sedan är i våg har man litet mer att jobba med…

jag kanske är helt ute o reser men jag vill ha litet kött på benen när jag sedan diskuterar med P om alternativen…

Men jag tror inte att Peter verkar snett på en enda hov, och han är för noggrann för det. samt att detta är ju som sagt den hov som vart krånglig från början då hovformen vart underlig. se bild som är gravt förenklad. så den sidan som är platt, det är den som han sliter på.

#7 med bra verkning, är det som vi kämpat med nu i över ett år, vi har verkat alla fyra hovarna var 8e veckan, och bara bakhoven var 4e. och det blev skitbra nu i vintern när snön gjorde så att hoven inte slets, men så fort snön försvann så började det slita förmycket för att skevheten skulle få möjlighet att växa bort.

och massören har inte anmärkt på om det är något som kommer uppifrån ryggen heller. för annars kan man ju tänka sig att det är därifrån det kommer.

Men om han nu ändå kommer att helskos så blir det med varmskoning. *sucka* kan det inte räcka med krångel nu?

pluttanna
0

På din ritning så ser det me rut som att hovväggen mitt på sidan har gett vika?

Skulle du inte kunna sko med sula (dock båda fram) och skära ur sulan där han sliter så att den delen ligger fri.

Då blir det rätt vinklar men endock kan hoven växa fritt just där.

LinaN
0

#10 förstår inte hur du menar…

hovväggen hade den formen ända uppifrån kronranden från början. Men nu har han en normalare hovform men är fortfarande litet rakare på den sidan.

men hänger inte alls med på vad skor fram skulle göra nytta när det är bakhoven det är bekymmer med, eller missförstår jag dig helt nu?

och sen hänger jag inte alls med på hur det skulle kunna växa om man skär bort en bit sula just där det behöver växa till. Det växer väl knappast mer där det är frigång än kring resten av hoven? allt växer ju samtidigt uppifrån…. Obestämd

Zaphix
0

Vore jag du skulle jag tagit ut en annan hovslagare för att få andra idéer och tankar om hur det kan lösas. Inte för att din nuvarande hovslagare är dålig, utan för att någon annan kanske har en annan lösning.

Vi har haft, eller har, problem med Storens hovar. Vår förra hovslagare sa att ett av problemen inte gick att lösa medan det andra problemet försökte h*n lösa, utan vidare resultat dock.
Jag trodde h*n var riktigt duktig, för det verkade så när man lyssnade på personen och såg när h*n arbetade. Men efter vi bytte hovslagare visade det sig att h*n inte alls var så bra som h*n verkade vara. Vilket kan vara svårt att se själv när man inte har någon vidare erfarenhet av att verka och sko..

Så det är vad jag skulle göra, för att kanske få ett annat perspektiv på det.

Min och Dackes blogg

Linnea
0

Dessa skotyper finns: (bla)

halvmånesko, halvsko, 3/4-sko, päronsko, ringsko, eggsko och tåsko.

Hittar bara bilder på ringskor och päronskor…

Skynda långsamt så går det fortare.

pluttanna
0

JAg ä rinte så bra på att förklara och inte är jag någon hovslagare heller dock skor min sambo våra hästar.:)

Skor fram är ett måste för att få sulan på platts. Båda fram för att det inte ska bli snett med ett ben kortare än det andra och överbelastning som följd.

Som jag förstod det så slits hästens sula/utsida av hoven mer inte från tån till trakten utan lite mitt på? Skär man då ur plastsulan på samma ställe så blir dte mindre tryck just där. Och ju mindre tryck, ju mer växer hoven, trotts sko.

Skulle hästen hänga i hängmatta med skor på så skulel hovarna växa betydligt fortare än med skor i vanliga fall. Skulle hästen i hängmattan ha urskärd plastsula så skulel det däremot inte göra någon inverkan i och med att det inte blir något tryck på den andra sidan hoven.

LinaN
0

#12 har också funderat litet på det. Men vart ska jag få tag på en annan bra hovis? det finns flera i trakten, men ett antal som är nästan den stereotypiska hovslagaren som aldrig kommer i tid, är otrevlig mot  hästägaren och slår hästen om den inte står blick stilla.

P är en av de bästa i trakten, han jobbar ju realativt ofta ihopa med en hovis som håller till på Åbykliniken och skor deras sjukhästar. Han har "hovsjukdomskompetens" och har väldigt gott rykte härikring både för hur han hanterar och jobbar med hästarna samt att det blir bra resultat när han skor och verkar. Men just nu så får vi liksom ingen ordning på just den hära bakhoven, och jag vill inte behöva ställa av harry ett halvår för att hoven ska växa till sig tillräckligt.

Eländes elände…. :/

Ska höra med de andra som inte har peter om när deras hovis kommer o be denne titta…. men har ingen aning alls vilka dessa hovslagare är… sen den som stallägaren har till sina kommer inte i närheten av min häst…

LinaN
0

#14 förstår ditt resonemang kring sulan bättre. låter logiskt och värt att funderas på.

Men att sätta på framskor med sula gör ju varken till eller från i bakoven. det är ju där man får sätta med en sula isf om det blir aktuellt.

Man kan ju halvsko bara bak, lika väl som man kan halvsko bara fram. Många travare går ju med bara bakskor när de går löp, så varför skulle inte en ridhäst kunna det resonerar jag.

Elshira
0

Det finns inga halvskor, däremot 3/4 som täcker ena sidan + tån.

Men ett bättre alternativ för både hästen och dig vore nog om du med instruktioner från hovslagaren skulle kunna använda dig av en rasp (alltid praktiskt att ha hemma annars!) för att bara jämna till den kanten som växer mer än den andra.

På det viset slipper du sko och hoven är jämn hela tiden om du raspar någon gång/vecka mellan verkningarna.

Det är i.af mitt tipps =)

Hakuna matata!

Linnea
0

#17 Halvskor finns, de ser ut som en vanlig sko itusågad på mitten. Täcker halva tån. Finns bild i boken Håll hästen frisk.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

#18 Ok ja då är det väldigt ovanliga då! De måste väll bli tynnre vid tån för att inte få en skarp kant och detta lär väll slitas ganska snabbt då? Kanske är därför 3/4 är "vanligast"? =)

Hur som helst hade jag undvikit skor i detta fallet^^

Hakuna matata!

lisette
0

lina, har du inga bilder på hur hoven såg ut då vs hur den ser ut nu? tyvärr ligger alla mina bilder från den sommaren på en skiva som är dålig, så jag kan inte hjälpa dig. men det borde ju finnas?

Cilla89a
0

#3 aha, då är jag kanske med, du menar att du sätter halvskon på den sidan hoven är för mycket sliten? isåfall är jag med, då blir det ju ingen höjdskillnad och hästen trampar då inte heller snett. 

Jag hade nog åkt till en klinik med bra hovslagare, dem är ju med om det mesta och dem hade säkert kunnat hjälpa Harry att få ordning på sin hov. För att gå någon längre tid med hov som är ojämn är ju det värsta som finns, det leder ju lätt till både inflammationer och förslitningar i ben och kropp.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Är inte till någon hjälp men har sett ponnys med halva skor. Fast det har då berott på att de gått för länge och blivit skodda med samma skor så många gånger att ena halvan slitits bort och skon inte blivit bytt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
0

Vet du vad! Du skulle själv kunna lägga på plastic pading på hoven som du formar så som du vill ha hoven. detta gjorde en av våra hovslagare på en av våra hästar för länge sedan. Plastic pading slits mindre fort än hovmaterialet och då kan du få den effekt som du vill uppnå med halv sko. Utan att hoven blir sned. Funkar riktigt bra faktiskt.Glad

LinaN
0

#20 jag tror aldrig vi fotade hoven direkt…. men ska föröska komma ihåg att ta med kameran ut imorrn så ska jag fota den, för den är i mkt bättre skick nu än den vart när jag fick hem honom.

#21  precis! den sidan som slits förmycket är den som skon ska sitta på, inte tvärt om för då blir det felare ^^

#23 det där vart inte en helt dum idé! men hur funkar plastic padding då? är det snabbtorkande eller vad är det för något? har för mig att det är tvåkomponentsklegg? samt vad har det för långvarig verkan på hoven?

Tusen
0

#24 Japp. Det är tvåkomponent och torkar på ett killevipp. Eftersom hoven är ett hornmaterial så påverkas inte hoven ett dugg. Ungefär som nagelförlängning utan slipmomentet. Glad eftersom vår hovslagare anses vara expert på problemhovar så kan jag mycket väl tänka mig att han har stor erfarenhet av denna typ av "behandlling" av hoven. Alla andra hovisar brukar vända sig till honom då det är något som de inte själva kan fixa.

Om man ser til att hoven är ordentligt ren och att underlager också är rent så kan man om man vill ta en rasp och raspa lite efter att det torkat om det blir lite ojämnt. Är man inte van att arbeta med Plastic pading så kan det vara lite bökigt i början. Men man lär sig med tiden.Glad

electra
0

Jag kan bidra med länk till ett lim som har blivit ganska populärt i travvärlden. Följsamt mot hoven och låter den vidgas och växa som den vill/ska. Man kan bygga upp ganska stora "försvunna" delar med hjäpl av det och naturligtvis även sömma som vanligt i limmet när det har härdat, om man vill.

Morten Hagen

Klicka dig vidare till "… rekordskoen", eventuellt också "reparasjon av hovsprekker". (Sidan är på norska men limmet finns i Sverige. Visar egentligen användandet av visssa "gummiskor, men det är väl limmet som är intressant här)

ThunderClap
0

Min föregående häst hade 3/4 skor (aluminium) när jag köpte honom, klurade länge och väll på varför han hade det (var dum och tänkte inte på att fråga ägaren vid köp), och frågat flertal olika hovslagare på kliniker och annat (som alltså borde vara extra duktiga) varför man har på sådana skor, och alla tyckte i stort sett att de inte var bra för något, inte fanns någon bra anledning att välja det som alternativ.

LinaN
0

#26 det såg ju intresant ut, men hittade inget namn på limmet :S

Tusen
0

#27 Aluminiumskor är vanligt på travhästar. Om det är för tungt med vanliga skor och de heller inte kan springa barfota så är aluminiumskor ett bra alternativ. Andra kan anvnda lim på fötterna för att få samma effekt. 3/4-skor kan ha varit på om hästen lätt trampar av sig skorna. Dessa skall dock inte sitta på annat än under lopp. De slits fortare och 3/4-skorna täcker ju inte hela hoven och ger därför inte tillräckligt med stöd.

För en ridhäst är dock dessa skor helt onödiga.Glad

electra
0

#28 Jag är lite osäker på hur mycket reklam man får göra här, men limmet heter samma som skorna som han limmar fast… Flört

LinaN
0

#30 reklam är det ju inte, jag frågar ju faktiskt efter en produkt lika väl som någon annan ;)

Så det kan jag väl inte påstå att du gör reklam. tänk då alla som diskuterar schabrak, hjälmar och ridbyxor, då gör ju de också reklma ^^

lisette
0

självklart får du skriva ut namnet…

electra
0

# 31 Men då så! (hm, läser nog inte de trådarna kanske…)

I vilket fall, Både skor och lim heter Top Gum. Återförsäljare är en del travshopar, annars kan man PM:a mig för telefonnummer till en av huvudåterförsäljarna.

Det är lite pyssel att få på limmet men fördelen är just att hoven får fortsätta att vara "hov" och man kan forma det precis som man vill.

ThunderClap
0

#29 Detta var en galoppör som sprungit sitt löp sist för två veckor sedan innan det att jag hämtade honom, så han verkade normalt sett även gå med 3/4 skor, inte bara på löpen, eller så var slö ägare med att byta skor…

Tusen
0

#34 Ja, galoppörer använder sig också av aluminiumskor i löp. Skulle tro att förra ägaren inte bytt skor efer senaste löpet. Det är inte farligt att ha kvar skorna men de slits som sagt mycket fortare än vanliga skor. 3/4 skor är väl inte så bra kanske och ha hela tiden men skulle tro att om hästen skulle säljas så var han väl inte intresserad av att sätta på nya skor.

pluttanna
0

#27 på en travhäst har det med överrullningen o göra.  Vilket man vara skillnaden mellan trav och galopp i ett lopp.:)

pluttanna
0

#16 självklart går det lika bra med bak. Hade missat att det var bak sm var probmemet.:)

ThunderClap
0

#36 Aluminimuet eller 3/4-delen har med överrullning att göra? Detta var som sagt var en galopppör.

pluttanna
0

#38 3/4. Även för en galopphäst kan jag tänka mej då samma problem säker tinns där.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så, efter mkt om o men så provar vi igen då…..

här är en bildpå hans vänstra bakhovvilket också är den som vi har problem med… alla andra hovar sliter han så bra som man skulle kunna önska. Så det är ju bara denna som det är fel på.

Tusen
0

#36 Vad menar du med det? Aluminiumskor har du för att lätta på steget. Har inget med överrullning att göra då man på en travhäst INTE vill att den ska rulla över.

LinaN
0

TUSEN och PLUTANNA!

Kan ni ta den diskussionen kring alu-skor i en annan tråd tack? Det handlade om min hästs fötter här inte trav resp galopphästars överrullningar i steget.

tack.

ThunderClap
0

#40 Jag skulle kolla upp VARFÖR han sliter hoven snett, kan ju mkt väll sitta någon snedhet i kroppen som gör att han belastar den hoven snett, och så länge du har kvar det problemet kommer han fortsätta sätta snett på benet vilket inte är bra för leder och övrigt heller ju…

För hoven blir ju inte smalare utav slitaget, och den är smalare på ena sidan utav strålen än andra, det kommer inte ifrån slitage på hoven, utan ifrån snett tryck uppifrån.

LinaN
0

#43 tror du detta är något som en massör i första hand kan känna på? ska ändå ha ut henne snart och kan ju be henne om råd om inte annat då ju.

Tusen
0

#42 Förlåt.Skäms Trodde det var du som frågade varför man hade aluminiumskor.

ThunderClap
0

#44 En bra massör känner ju om hästen använder sin muskulatur ojämnt, vilket de gör om de är sneda i skelettet, större muskelfel brukar man oftare kunna hitta själv än snedheter är mina erfarenheter dock då det oftast gör ont och ger mer spänningar är min uppfattning, så jag tror mer på snedhet i skelett eller liknande = equiterapeut/kirporaktor.

pluttanna
0

#41 Har inte sakt nått om aluminiumskor och överrullning;)