Gamla hästar
Hej!
Jag har en gammal halvblodsvallack som är 24 år. Han är pigg och glad, funkar hur bra som helst i ridningen, och han är lekfarbror i hagen. Finns det fler gamla gubbar och gummor i era stall? 4-benta alltså…..
Marie
Oooh, gammelhästar gillas.. :P
I förra stallet hade vi 2 valackar på 25, en på 23 och en valack + ett sto på 22.
I mitt nuvarande stall har vi ett sto på 19 år. :)
Alla dessa är/var islandshästar. :)

vi har två tanter(en varmblodig travare och ett svenskt varmblod) i stallet, 21 år fyllda. sen finns en herre(svenskt varmblod) som börjar komma i gubb-ålder, han är 18 i år.
I jobbstallet har vi lilla Stella, född 84 och Frosty född 89. Nibbe som är utlånad är född 79 och fortfarande pigg.

När blir man gammal då?
Min Folly är 17 år och är betydligt piggare än hennes 4-åriga föl… Svårt att tro att hon är så pass gammal. Den mest uthålliga och den snabbaste hästen i stallet *haha*
*** Kärleken övervinner allt ***

Dionne N.P en travare på 24 år pigg som en tre åring fortfarande :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
I ett stall där jag håller till finns det en pigg 27-årig D-ponny och en 23-årig häst. Dock rids de inte utan skrotar som pensionärer och är ute på lite promenader och så :)
jag har en 26åring i stallet, han har dock snart tyvärr gjort sitt och är inte speciellt pigg längre.
men han kan när han vill ! dvs, när han får chansen att rymma, då blir det krut i den gamlingen :)
min gamla shettis blev 37 år o han hade nog kunnat blivit ännu äldre…men ville inte han skulle gå ner sig för mkt i vikt för det var dit hän det barkade samt glimten i ögat försvann…när han kom hem t mig så var 34 år o stack fortfarande från mig när jag ledde honom o jag hade inte en chans….;-D hade känt honom sen jag var 1år o skött honom i x antal år o fick honom av hans uppfödare de sista 3 åren…

Jag har en 30 åring, å det kan man verkligen inte tro att han e 30. alla tror att han e runt 15 år. han älskar å va ute å gallopera på stubbåker, då är det full fart på han då :D å så håller han på taktar gammel gubben haha ;)
Manda, (Madelaine Lama, varmblodstravare) blir 29 år den 23/4-08. Har funnits i familjen sen hon föddes. Jag har ägt henne sen slutet nov-83. Men i själ o hjärta har vi varit varandras hela tiden. Hon gjorde 6 starter i sin ungdom, varit ridhäst några år, därefter i avel, numera pensionär. "Rids" nån enstaka gång. Största nöje är att äta, så gott det går m dåliga tänder.Kan va lite stel på morron men rullar sig i stort sett varje dag ute i hagen, inga problem att resa sig. Hur länge hon kommer att finnas kvar???? vi tar en dag i taget. Men vi siktar in oss på att bli minst 30
. Kommer bli väldigt tomt den dan det är dags att ta farväl 
Oj, 30 år, hon ser ut som en ungdom!

Dum fråga från mig nu….
Är det med hästar som med hundar att ju mindre ras desto längre levnadstid. Om djuret är friskt då förståss =)
#20 Är väl ingen dum fråga
Ponniesar (hur säger man)har man ju ofta hört kan bli gamla. Även kallblod. Kanske nån här som har bra info. Men vad jag har märkt så säger folk oftare oj om ett 25-årigt varmblod s,a,s än en ponny.

Hemma hos mina föräldrar står två pensionärer båda 30 i år, d-ponnier arab/connemara. Frida, som är min brors och Lebon som är min. Dom är fortfarande pigga och glada även om fridas ben är lite slitna och Lebon har dåliga tänder. Red ut på honom när jag var hemma vid påsk och han är nog inte medveten om sin ålder för han gjorde ett rejält bocksprång, den gamle mannen. Han har dock tappat hull i vinter pga dålig passning med stödfordring i höstas och blir han inte rund o go i sommar så får han nog gå till sista vilan.
Min gubbe blir 27 år nu i juni. Lyrik, kbltravare. Är nu mest skrittpensionär pga atroser.

#21 man blir väl mer förvånad om ett halvblod är 25 än om ett varmblod är det? ivf jag. jag tycker inte att säg 21 är en konstig ålder på ett vbl.
#24 nu mena jag även halvblod i kategorin varmblod och nej 21 är ingen konstig ålder på nån ras.

våra halvblod vi haft:där är en 21 år och den vi avlivade blev 25 år o det tycker jag är rätt gammalt samt en skötarhäst som avlivades också som 25-åring..alla från samma stall och stofamilj…de blir nog rätt gamla i den stammen…kul!

en ridskola i närheten har en pålle som är 29år
en annan 24 som de haft sen ett-åring
en 25åring som de haft i 17 år
en 22åring som de också haft i 17 år.
alla pållarna verkar trivas:) en superridskola som kan ta vara på sina hästar!

Där jag har min häst är det bara ett fåtal hästar som är under 15 :P De flesta är runt 20 år :)

min första ponny som jag fick när jag var nio år finns fortfarande kvar. Han är 31år nu! Han har funnits i min mammas liv sen han var 12, då de va hennes elev som hade honom innan. Sen köpte vi honom när han var 21 =) En underbar läromästare som jag, från att ha ridit på ridskola, red i elitallsvenskan efter två år. Han lärde mig allt. Kan piaff, passage och seriebyten upp till varje. En riktig drömhäst, min lilla ängel… Fortfarande piggast i stallet =)

Jag har en gammal "tant" på 23 år i hagen. Hon är högdräktig med sitt 18:e föl. Pigg och matglad gamling som krymer in i hjärtat på mig.
#36 Är han 31!? :O Ser inte ut att vara över 20 :P
Btw, en häst på stallet blev 38 år, men gick bort förra året.

mina föräldrar äger en 25 årig wielkopolski och så här såg det ut när jag släppte honom lös för att låta honom gå efter mig och hästen jag ledde till paddocken för inte så länge sen:
han rids ingenting sen ca 2 år tillbaka utan får bara gå i hagen och leva livet med sin flock vilket han verkar trivas bra med. vi har haft honom sen han var 11 år.

Idag avlivades den ena gamla hästen i stallet, Prins pga. av blindhet och ålderskrämpor.
R.I.P Prins

#39 visst e han det =) Men i huvet kunde han lika gärna vara 5! Haha
I mitt stall hade jag en halvblodsvalack vid namn Mique som blev 31 år :)
Han var pigg och glad ända in i slutet :) Bilden är tagen sista sommaren och det var 2004.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Min är som din #0# fast han är 23 år nu. Han leker alltid mer än dom andra. Springer och busar i hagen nästan jämt. :) Han är halvblod/fullblod.

Har en 21årig travare i stallet som är stel som ett kylskåp på morgnarna och 2 st 21åriga shettisar som är pigga. den ena tävlingskörs fortfarande (maraton, precision, dressyr osv) han kan piaff ^^ jättegulligt. sen en 17 årig halvblodsvalack som är slö men det beror nog inte på åldern
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

En född 84, en född 85, ett par stycken födda 90 och ett par stycken födda 91. Sedan är de födda 95-07.

#55 GUUD vad söt :D vill se bilder på fölet sen såklart (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#56 absolut, jag fotat bebisar för fullt när de kommer

#58# Oj!!!! Hur länge har du haft den? VAd är det för ras?
#59 jag har haft honom i snart 20 år :) Han är en D-ponny korsning. Vet ej vad det är för raser i honom. Har luskat lite i hans historia, hittade till slut numret till en hästhandlare i södra sverige som har haft honom. Tyvärr så visade det sig att gubben var död, så spåren slutade där.. Men Linus (ponnyn alltså:)) är fortfarande vid god vigör, lite stel men pigg och glad :) Hoppas att han är med oss ett tag till!

#58 gud va kul :D det är verkligen en gammling :D
har du fler bilder på honom?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag hade världens underbaraste newforest på 32 år, min första egna häst och jag fick honom när jag fylde tio. Han hade massa egenheter, och kunde vara riktigt dryg ibland, men han är den underbaraste häst jag någonsin har träffat och han gav verkligen allt då det gällde. Han var pigg och fräsh som vilken häst som helst tills han blev 28, och lite dålig i benen.
det e han som e på bilden :)

#60# Gratulerar till sådan gammal häst. :) Verkligen kul att höra. Rids han än eller får han bara gå i hagen?

Denna gamla häst finns inte längre… Men det var inte längesedan hon dog. När hon dog, år 2007, var hon 31 år gammal. Att hon var en 31-åring var svårt att tro. Tango hette hon. Tango var ingen nybörjar häst, utan kräver en extremt bestämd ryttare/skötare för att hon ska hålla sig i skack. En gång, när Tango skulle få sina in schampoonerade ben avspolade så skulle hennes kompis April och jag gå iväg för att hämta vatten. Tango blev GALEN! Hon drog allt vad hon kunde i grimskaftet. Grimskaftet var gammalt, och järnet på grimskaftet gick av. Tango satte sig nästan ner, och halt som hon var, galopperade hon ut på den hårda grusvägen med spetsade öron. Jag glömmer aldrig när jag mötte Tangos busiga blick den gången. Åhh jag måste verkligen skriva en historia om Tangos alla bus!!!
#65 Tack :) Han går mest i hagen nuförtiden, rids ibland av min 6-åriga dotter. Han går i hage bl.a tillsammans med föl och unghästar, det tycker han är jätteroligt :) Ibland galopperar han som en unghäst när han leker med "the youngsters" *s* Han är verkligen en kanonlekfarbror :)
Här en bild från 1989 :) >>
Min kompis har ett hblsto, Kita, som fyller 28 år i juni.
Lyriks gamla sommarkompis från förrförra året, Sally (korsningsponny, många raser i henne), blir 30-31 år i år.
hej jag har en häst som heter quintex och han är 6 rå och jag har ridit in han han är jätte snäll han är en travare han är jätte duktig på att hoppa;) hans pappa och mamma heter mamma Evy och hans pappa heter riten on line:PPoch jag älskar hästar värkligen älskar<3 <3hästar<3

Vi har fått en ny dam i vårt stall, en kallblodstaravare på 25 år =) Red henne igår och hon hade då ingen brist på energi eller ork ;)

Ni som har dessa "gamlingar" kvar i livet…
Kan ni härstamningen? Kanske någon jag känner…:)
Visste ni att Pytteliten (Hero) - kändisponnyn i Wahlströms Ponnyklubbsböckerna, blev 38år?
Han slutade sina dagar på Basåsens ridskola i Surahammar.

Efterlyser gamla hästar från 60-70talet!
Västerås, Rocklunda ridskola:
Isac. Zinnia. Happy-Boy. Harald. Oui. Joker. Ferarra. Max-well. Domino. Jupiter. Hazard. Don-Juan. Lillen. Turin. mfl…
Ansta Gård: Strimmer. Princip. Ensain. Cocktail "Kocke". Willie-Wombat "Ville". Ben-Bella "Bella". Denny-Boy. Pytteliten.
Berga Gård, Västerås: Oakley- David. Anemone. Blue-Lady. Tonika.
Tirana. Durazzo. Forsythia. Skälby Gård, Bred, Enköping: Brisco. Blue-Sham.Pele´. Rio. Camilla.Turk. Mfl….
Ge mig flera hästar/ponnyer från denna tid!
Spelar ingen roll varifrån vårt avlånga land.

Hemma i stallet har vi ett halvblod f; 82 :)

Min medryttarhäst är 20, pigg och glad (:
I stallet finns även ett 27 årigt sto, pigg!! Står hon mer än två dagar måste man släppa henne lös i ridhuset typ.. :P
mitt halvblods sto är 20
hade en ponny på ridskolan jag jobbade på innan som var född 73,dog sommaren 08

Äldsta hästen här är 18, men det ser jag inte som speciellt gammalt.

I nya stallet är Blacky äldst med sina 13, snart 14, år 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

har en häst född 89 (21 år nästa år) som jag hoppar 130 cm med ;)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Där jag har min ponny inackorderad har vi ju Flopper 38år, världens charmigaste gamling :) Han är dessutom Månadens Profil på KRAFFT

#83 häftigt att läsa! hoppas han får leva länge till!
#85 Ja han är en cooling :) Så pigg och kry som han är så är han nog med ett bra tag till!
#87 Myr godis?! *hahaha*

Har en shettis på 17 ½år inte jätte gammal men han är äldst här och hoppas han får stanna kvar i jordelivet många år till han har inte haft de så lätt tidigare i sina yngre år så han är lite smått "handikappad" men inget han lider av.
Sen hade min farmor och farfar kvar en shettis som väl va mellan 30-35år när dom tog bort honom. Dom hade massa shettisar när min papap va liten och denna lilla hästen va stark och levde fullt ut och min pappa är 40år nu och dom tog bort hästen 2006 om ja inte minns fel så han va gammal vill ja lova :)

Min gammelfarbror är 21 år, blir 22 i april, Halvblod/New forest korsning. Han är den näst "värsta" bockaren i stallet, förutom stoet jag rider ^^'' Vi har också två hästar som är 26, ett russ och en nordis, pigga gummor och gubbar de med :)

Min varmblodstravare är 2010, 18 år gammal men beter sig som sin hagkompis på 2 år. Busar o leker med honom varje dag…dem stegrar sig o biter springer o jagar varandra…har alltid varit så leksen…

De tre äldsta så har Vi en 20 åring en 21 åring och sen den äldsta på 22 år.
Två araber och en New Forest.
Inga gamla gubbar och gummor nu, men jag hade en häst på foder för ett antal år sedan som blev 27 år gammal. Det var en halvblod/arab valack.
Min häst är 21 år i år, eller är det 22? haha jag vet inte riktigt :)
Det syns inte alls på henne att hon är gamal då hon faktiskt går jätte bra i hoppningen. Har tävlat L:D och L:C med henne med placering i L:D på sista tävlingen. Hemma har hon gått super bra och på klubbtvlingarna har vi tagit många första platser! Hon går bra i det mesta från att rida seriöst i dressyr och hoppning till att flamsa runt och racea med andra hästar och tolka. Hon är riktigt underbar men också världens surkärring under brunsten. Ibland är hon riktigt het och ibland kan hon bli en liten latgris, men hon är så himla underbar :D
den äldsta hästen i stallet är 22 nu, så inte jättegammalt..
Men min kompis ponny, han är född 1972 (!) :D
där kan man snacka gammal gubbe :')

Vill mer än gärna veta varifrån era gamla hästar kommer?
Kan ni deras föräldrars namn?
Mique i inlägg #45 var E: Fer Mique och U: Fadessa men inte godkänd, tror varkens hans far eller mor var godkända halvblod.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#98 Min gammling, Japp, som är 27 år är helt okänd, både ras och härstamning, otroligt tråkigt :( Hade varit fantastiskt kul att veta vart han kommer ifrån och hans stam.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#98 Pontus i inlägget #81 Var e. Mustapha ox, u. Mimmi, ue Dan Trygg.
Har två gamlingar på ridskolan, Laiza som gått SM i western och Blizzard Olympic, kallas Lilleman, som vunnit SM i fälttävlan för ponny :) Laiza är 30 år och Lilleman är runt 26-27! Laiza är det full fart på, när man rider henne måste man verkligen se till att hela tiden ge henne nya uppgifter, annars brallar hon! ^^ Lilleman är lite seg, men när det kommer till hoppning så är det som att han minns sina gamla tävlingsdagar och blir alldeles till sig :D
Inget fel på nån av dom, Laiza har dock haft några "nära-döden-upplevelser", när min ridlärare trodde att hennes sista stund var kommen. Och så har hon en bäckenförskjutning, men det påverkar henne inte förutom att hon inte vågar lyfta ena bakhoven. Min ridlärare (och stallägare) har dock förberett oss på att hon snart kmr att vandra vidare :( Lilleman har lite gallor på benen men är fräsch i övrigt :)
Jag rider hetsporren Fannie på runt 20år. Men i sinnet så lever hon fortfarande kvar som en 5åring. Hennes ålder är lite oklar det står i papprena att hon är född 1994. Men vetrinären säjer att hon är född runt 1990.
Vi har ett svenskt varmblod (nej, ett varmblod är inte automatiskt en travare) på ridskolan som blir 21 i år. Harn heter Maraville "Ville". Han är rätt seg när man rider på ridbana och ridhus men ute i skogen blir han skitpigg!
Fjordingen i stallet är 25 år, pigg och glad :D
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
min häst(inlägg77#) är e:chapman u:gissel ue:temptation
hej, (trådskaparen) jag undrar bara en sak, vad heter ditt halvblodsvalack ?
eftersom allt du skriver stämmer in på en häst jag vet om :)
På Ågesta gård och ridskola har vi en d-ponny på 146 cm, import från Danmark som heter Magic Queen, men kallas MQ och är född 1984, alltså 26 år. Nu är hon tyvärr halt för tillfället, men annars är hon pigg och glad på lektionerna efter att hon har fått galoppera fram ;) Allra bäst mår hon när hon får hoppa, det tycker att hon är superkul. För två eller tre år sedan om jag minns rätt, blev hon klubbmästare i terrängritt (vi hade det istället för KM fälttävlan).
**Bilden är från när jag rider henne på KM hoppning, finalen 2009 :). Tanten fick hoppa på b-ponny höjden 50cm, men hon tyckte att det var urkul och vi red felfritt i grund och omhopp!
För övrigt är hon glad, snäll, sammarbetsvillig och positiv :)
(foto: isabelle bodmark)**
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
min häst Figaro :) svenskt halvblod på.. inte säkert faktiskt då jag hört olika åldrar på honom av hans förra ägare och han har inte stamtavla men 24, 26 eller 29 år är han :) men pigg är han, han tror han är en unghäst , hahah :P

Min gamla ponny fyller 24 år nu i april :)
Dock har han en ny ryttare men står i stallet så jag kan mysa med honom. Jag hade honom i sju år :)