LG Bridle.
För ett tag sen fanns den en tråd uppe på NH iFokus ett bettlöst alternativ som heter LG Bridle.
Är det någon som vet något om detta? Kanske till och med har ett, lr bara funderingar du vill dela med dig av?
Jag skulle nog gärna prova ett sånt här om det inte vore så dyrt ><
Här är hemsidan för LG Bridle, tyvärr på engelska, men om man vill går det nog att översätta med Google.
JAg har alltid tyckt att det ser litet skumt ut ^^ dock så verkar det ju ändå vara användbart, det är en nån sorts blandning mellan hack och sidepull i princip. Och beroende på hur man fäster tyglarna får man olika effekt.
har du provat att rida på ponnyhack eller sidepull redan? gör hellre det än att lägga ut så mkt pengar på en flashig variant som man inte alls är säker på har den verkan man önskar.
Jag rider tex på ponnyhack med min store… Har bara fått länga nosrem och käkrem en jädrans massa. :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#1 Har ett vanligt hack på min häst :)
Jag tycker att det verkar vara ett bra alternativ, dock väldigt dyrt. :/
Jag tycker det är ett bra alternativ för den som är ute efter hackamorets egenskaper men vill ha det så snällt som möjligt!
Priset ligger på drygt 1000 svenska kronor, men å andra sidan tycker jag nog det ändå kan vara värt - det är ju en bra investering som är unik!
Men kan man själv svetsa eller har en händig man så tror jag nog man skulle kunna fixa ett LG bridle själv om man köper ett ponnyhack t.ex och använder sig av de färdiga remmarna att sätta på =)
Hakuna matata!

#4 Jag skulle kunna göra ett sånt i skolan, bara att jag nyss bytte till syslöjd >< Typiskt. Får nog spara.
#5 Ja att bara böja lite grövre ståltråd och böja/svetsa ihop blir nog tyvärr inge vidare, det måste ju kunna hålla om man måste ta tag ordentligt eller att man ramlar av och råka rycka i tygeln.
Så det krävs ju lite arbete men med rätt material och verktyg så går det ju :)
Kom på en *snilleblixt*. Jag går industri och skulle kunna fräsa detta bettet i härdat stål till hösten då vi går igenom hur man programerar själv! ^^
Någon som redan nu vill beställa? (A)
Hakuna matata!
#6 Beror på vad det kommer kosta xP Annars beställer jag lätt xD
Har ju en lätt hackamore effekt på det att den ''snörar ihop'' nosen lite när man tar i tygen (nosremmen åker ner, kinnremmen upp) men mindre än ett ponnyhack. Borde gå att använda det som ett tränsbett med den typen av inverkan också, eller tillräckligt nära för att fungera. Ett lite bättre alternatiov än att sätta hack på en häst som inte behöver stångbettsinverkan.
Borde inte vara svårt att göra; ta en plåtbit, borra hål för remmarna, jämna kanterna och klart.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#6 Beror helt klart på priset och om det blir lika bra slutresultat som orginalet?
Vad tror ni om att dom båstår att det ska kännas som att rida med bett/att man rider på samma sätt/kan ta samma ställande tygeltag osv?
#9 Inte säker på ställande tygeltag. Det kan man ta med sidepull och liknande bettlösa (fast jag anser att muserola eller ridkapson är mest lämpat för det), men detta bettlösa har en viss hävstångseffekt. Frågan är om den är liten nog att inte störa ''tränsbetts inverkan''.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.