sele
funderade på att skaffa sele till lillskiten. men frågan är vilken storlek jag ska ha?
provade linaNs sele, tror den var till minishettis men den satt inte bra alls…
hur sjutton mäter man ut selar? han är runt 108 nu och växer en bra bit till. han är betydlgit högre bak än fram…

här får man en aning om hur mkt högre han är bak. kasst med täcke på och han står med huvudet ner osv. men ändå..

Det är ju en shettis så du borde väl köpa en shettissele då.

han kommer ju att bli större. frågan är om det inte är bättre att köpa en russ sele? det är ju lättare att göra fler hål…

Är det en sele för körning?
Ta hjälp av någon som kan detta med selar och mät hästen. Det är jätteviktigt att selen passar när de skall dra. Är selen för stor är det inte säkert det hjälper att göra fler hål, den måste få dragpunkten rätt också.

japp en sele för körning. just nu har jag bara en sulky, så jag antar att det får bli en travsele.
inser att det är mkt bakom det här med körning, därav att jag frågade.
var kan man hitta någon som kan detta bra?

Blir han större än en shettis eller vad menar du?

Jag har en loksele till min shettis. Det finns ju vanliga bröstselar också. Tänk på att det skall vara dubbla gjordar, alltså både däckelgjord och bukgjord. Många selar som säljs har bara en och det är inte bra. En baksele kan behövas för att hjälpa till att bromsa också. Det brukar inte heller följa med.
Har du någon körklubb i närheten, så ta kontakt med dom. Jag går just nu på inkörningskurs med min unghäst och har fått hjälp där med att passa in min sele rätt. Det är en hel vetenskap det här, jag är så glad att jag gått med i en körklubb där jag kan få hjälp.

ska du ha travsele hade jag köpt till shettis, vi har haft de till större shettis än din….. brukar finnas att ge på…. russens selar brukar bli för långa….

#6 ja det blir han absolut. han är ju runt 108 redan nu och han är två år gammal. ska mäta honom ikväll bara för det. =)
#7 hade tänkt skaffa mig en vanlig bröstsele när jag skaffar rockard.
inkörningskurs var en bra idé faktiskt… ska kolla upp om det finns ngn klubb runt omkring oss.
#8 hur stor är moye nu?

#9 vet inte riktigt…. tänkte be låtsasmamman komma ut och mäta dom…..