Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2316 ggr
Lina
0

hovböld?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur lång tid kan det ta för en hovböld att krypa "helavägen" upp? Jag tänker nu på min häst med hans sår. Har han haft den när vi köpte honom eller har han fått det medans vi ägt honom?? vi köpte honom i september

gejsa
0

En hovböld kan komma och göra hästen halt ett tag och sedan gå tillbaka och sedan komma igen. Enl min hovis så det kan man aldrig sia om när det började.

Snuttan2
0

Jag vet inte hur lång tid det tar för den att krypa upp, men hovbölder kan som Gejsa skriver komma på en dag och göra hästen halt och växa väldigt fort ibland och ibland inte, säger iallafall min erfarenhet, jag är inte särskilt påläst om hovbölder bör jag tilläga…

tessa
0

Är det vanligt med hovbölder som gör hästar orena i ridning men ändå inte visar något genom mer värme i hoven eller liknande?

är nämligen rädd för att Yrlas lilla hovböld spökar, då hon just nu går orent med bakkärran =( Hon känns inte svullen och hovarna är jämnvarma - eller jämnkalla. Hon blev skodd baktill för första gången för ca 2 veckor sedan.

gejsa
0

#3# Men öppnade dom inte hovbölden så varet rann ut då? Hur länge sedan var det som hon hade en hovböld och var det bak?

medik_ox
0

har hästen puls i benet???

tessa
0

#4: Det var höger bak och den var väldigt lindrig, hade öppnat sig själv då den upptäcktes.

#Hur exakt känner om om hästen har puls i benet/hoven?

Det är INTE hovbölden som spökar iaf, insåg jag igår då jag mötte en mycket stel Yrla i hagen. Hon var alltså mkt sämre i benet igår jämfört med dagen innan, då jag skrev förra inlägget. - vi tror att hon antingen har  fått en spark i hagen eller sträckt senan som sitter vänster bak, vid hasen, men på framsidan (vet inte vad det kallas). Hon ville inte alls ta steget ut med detta ben,utan det följde med det andra, friska benet - och är varm precis där, så idag och de kommande dagarna får gumman stå inne. Hopptränaren som jag pratade med igår ska ev. komma ut och kika på henne i helgen, om hon inte blivit bättre - men vi rekommenderades att ta små promenader till ridhuset, så att hon får röra sig lite.

Hemskt olyckligt! =( Jobbigt att inte veta vad det är heller, men vi får avvakta lite, ska ut till tösen om en stund.