Ratar mineraler - blanda med vad?
Min häst får Mustang mineraler blå (granulat) varje kväll tillsammans med betfor och lite krafft. Han har alltid slickat rent krubban, men nu har han börjat rata allt han får tillsammans med mineraler. Imorse när jag kollade krubban låg hälften av kraften kvar, lite betfor och alla mineraler..
Har provat att blanda med vetekli också, men han tittade inte ens åt det.
Känns inte så roligt om man får köpa nya mineraler eftersom säcken är nyköpt och ungefär 14kg kvar av den.. :/
Så tips, vad kan jag blanda med för att han ska äta upp det?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

prova melass=)
Han verkar inte tycka om det mer för att det är sött, för jag har provat att blanda mineralerna med dextropur.. men tack för tipset :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

min är också kinkig men om jag blandar mineraler med kornkross och vatten så slinker det ner ;)

Hm, betfor brukar ju funka bra att blanda upp sådant som hästarna inte tycker om..
Av någon anledning så ratar hästarna granulat mer än pelleterat.
Kanske dela upp miniralgivan på alla krafftfodergivor? Så det bara blir lite miniraler varje gång, och kanske ge lite extra betfor samt röra ihop allt, så h*n inte kan sortera ut.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#4 Han får så pass lite kraftfoder (B-ponny) så morgon får han 1dl krafft och det plockar han ju lätt ut, och kväll 1dl krafft, mineraler och ½l betfor.. Han får 30g mineraler/dag (2msk) så det är inte mycket att dela på..
#3 Eftersom han är så pass liten så är det inte direkt att slänga till en dl mer kraftfoder i foderstaten, det blir lätt för mycket..
Jag blandade vetekli, dextropur och mineraler och gav honom, men han tittade som sagt knappt på det.. (dextropur = druvsocker i puderform, väldigt sött)..
Jag kan skriva såhär.. Varje dag ska han få i sig 2dl Krafft, ½ l betfor och 30g mineraler.. hur skulle ni lägga upp det? morgon och kväll måste han få nått i krubban eftersom alla andra äter, men jag kan dessutom ge ett extramål på efm..
Kanske morgon 1dl krafft, efm betfor+mineraler och blanda ordentligt, och kväll 1dl krafft?