Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1709 ggr
LinneaG
0

Försäkring?

Hej,
tänkte att man måste egentligen försäkra hästen nu.
När de blir äldre är det väl lättare för skador.

Men det verkar inte finnas något bolag som försäkrar hästar över 15 år? Någon som vet om det finns?

/Linnea

gejsa
0

Har du inte hästen försäkrad??? Tror inte att det är något bolag som försäkrar så sent. Man ska ju vara kvar i samma bolag när man köper hästen. Om hästen blir sjuk tex då kan det ju jättedyrt. Skulle inte kunna sova skönt om jag visste att en häst som man äger inte är försäkrad.

Kiara
0

Jag har inte mina försäkrade, vi sätter undan pengar motsvarande försäkringspremien  pengar som inte får röras. Athena ska jag försäkra nu inför försäljningen men det är mest för köparens skull.

Jag har haft mina hästar skadefria, men det kräver att man har en grund plåt på ett konto och att pengarna dras så att man inte ser att dom försvinner.

I vårat fall så har vi valt att ha en ökad amortering på huset, pengar jag kan få fram på en vecka. Sen har vi en mindre summa på ett fondsparande.

Men som sagt vi startade med pengar på banken också, för jag skulle aldrig låta bli att ta min häst till veterinären om olyckan är framme.

Linda
0

Vi har alla våra hästar försäkrade 1452kr månaden x 12 per år men efter att ha haft egen häst i 13 år har jag aldrig fått ut något från försäkringsbolaget!(Förutom en häst som låg inne på Mälarkliniken men ersättningen kom inte föränn efter 6 månader..)

Oftast handlar det om "småsummor" som inte går över självrisken under 2000kr  eller så ändrar försäkrings bolaget sina "regler"..

Om jag skulle berätta om hur mkt otur med försäkringsbolag så skulle ni nog inte tro mig.

-Igentligen skulle vi också ta bort försäkringarna och spara pengarna till ev. olyckor ja då skulle iaf våra "bortkastade pengar komma till "nytta".

-Ursäkta att jag låter lite "bitter"..

mvh Linda

Kiara
0

Vad sägs om hon som fick fång på sin häst och försäkringen betalade första rundan på kliniken men när hästen insjuknade igen så fick hon betala själv för då var det inskrivet en klausul om att fång inte ingick på den hästen. Men det var ingen premie sänkning.

Eller en häst som blev på körd längre bort och försäkringsbolaget sa nej till behandling för att det blev för dyrt, hästen är frisk i dag och helt i ridbart skick men flickan fick betala behandlingen själv.

Eller en längre bort som fortsatte att rida sin skadade häst för att få den utdömd så hon kunde köpa en motorcykel…det är man också med och betalar nar man har hästen försäkradGråter

LinneaG
0

#2 - hon var inte försäkrad när ja fick henne, och då va hon redan 15 år.

Kiara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Wanilj
0

Hmmm…. jag har också funderat över dessa höga premier!! Det blir enormt mkt pengar per år om man har fler hästar.. Jag har själv..peppar peppar… inte behövt använda mig av försäkring ännu… Men min förbenade företagarförsäkring i If är ett skämt!!!! Jag kommer inte använda dem igen! Jag har hem och alla andra försäkringar i annat bolag som  har gjort vad de lovat när jag behövt dem i andra ärenden..

Mvh Wanilj

gejsa
0

Konstigt! Men jag har aldrig haft något tjall med försäkringsbolagen. Peppar, peppar. Har väl haft stentur kan tänka.

Fick ju t o m pengar när vi avlivade vår över 10 år hund i nov-04. Trodde aldrig att vi skulle få pengarna men skickade in utifall. Hon var alltså över 10 och nästan en månad. Och det står ju i försäkringarna att man bara får ut fram till 10 år.

6 månader senare fick vi ju ta bort vårt schäfer. Men hon hade 3 v kvar till 10 år. Veterinären trodde inte att vi skulle få pengar. Men vi sa att han ändå skulle skriva ut ett intyg. Vilket han gjorde. Vi skickade in och fick pengar. Snabbt gick det också.

Islänningen har ju varit på Strömsholm i 12 nätter förra våren. Vi fick alla pengar utan bråk.

jo
0

Jodå, hos folksam djur kan du försäkra din häst, har min försäkrad där och hon är 21 år .

LinneaG
0

#9 - när försäkrade du henne?

E_hjo
0

ja, folksam är bra!

jen
0

jag har för mig att man får tekna en försäkring som täcker vet kostnader, men inte liv-försäkring när de fyllt 15

jo
0

Jag försäkrade henne visserligen för 6 årsedan men enligt folksam då kunde man försäkra fram till (tror det vá ) 18 el 20 års ålder , men som sagt det kanske bara gäller vet försäkring , jag har bara a1 vet eftersom hon är T-märkt pga gammal kotledsinflammation, tog även kontakt med Agria men där kunnde man endast försäkra sin häst om den var 15 år el yngre.

LinneaG
0

fick svar från folksam idag, var från 15 år

Luthien89
0

Jag hade min ponny försäkrad, han är 21 år nu, och det gick att ha han försäkrad i Agria.

Nu när vi förökade hästarna så vi har tre st så sa vi upp försäkringen, så vi lägger undan ett par tusen i månaden istället, tycker det är mkt bättre, Agria står varken för akut djurambulans eller nån medecin alls, så man får i princip betala allt själv och peppar, peppar har aldrig min ponny varit sjuk/skadad på 7 år, så vi har ju lagt ut flera 10:tals tusen kronor på i princip ingenting nu ju, ifall att något skulle hända har vi pengar..

Det är grymt dyrt när hästen är sjuk..

gejsa
0

#15#

Jag skulle aldrig i livet våga säga upp någon försäkring på något djur.

Vet ju hur dyrt det blev med min islänning i våras. Över 35.000 kr kostade det kalaset. Ändå var det en lindrig skada. Skulle hästen tex magopereras så blev det ju över 75000 kr. Då måste man spara i många år och hoppas att hästen inte ska hinna bli sjuk om man gör som du.

Det kan ju gå så långt att man inte har råd med veterinärhjälp tex operation så man t o m måste avliva hästen för den skull. Nej tack! Skulle def inte kunna sova gott om natten om jag gjorde så.

jo
0

Nä gud !! tänk om det slutar så illa att man måste avliva , usch !! min försäkring täcker endast vet,vård ej medicin,kan ej heller ha någon annan försäkring pga T-märkningen, men det känns ändå skönt att ha den om olyckan skulle vara framme och en operation skulle behövas, har ägt min kära vän i 6 år och betalade inte mycket för henne , däremot har jag lagt ut 3ggr pengarna hitills i vet besök och skulle aldrig våga säga upp min försäkring även att den inte täcker särskilt mycket,(skulle inte förvåna mig om att den stora olyckan skulle dyka upp om jag sa upp försäkringen )

gejsa
0

Ja, det brukar ju vara så. Så fort man tar bort en försäkring så händer något. Burr!