Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 599 ggr
Alexandra
0

en debatt till

vad säger ni om det här med att T-märka hästar till h och v då?

Ex

om ett röntgen fynd har påträffats,hästen går att både ridas dressyr och lättare hoppning,tränas tävlas(inga höga hopp klasser)Tjejen som säljer hästen säger att vet ska försöka få hästen utdömd.

Vet åker ut och "böjer" fram hälta som efter några steg släcks ut

Enl vet så ska hästen ridas igång försiktigt för att se vad som händer men enligt ägaren/säljaren så blir hästen utdömd,ett diplom sto som tävlat 130 hoppning som mkt väl kan ha en dressyr framtid med lattjolajban hoppning och skogs promenader samt träning.

Ska detta sto dömmas ut??

Finns många fall som detta

Alexandra

Faxlin
0

Med den informationen tycker jag inte hästen ska dömmas ut. Men kan det vara försäkringspengarna som hägrar i detta fall? Vet om att sådant händer, de som bara ser djurena som djur och inte familjemedlemmar.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

reddie
0

Nä, stoet borde inte dömas ut. Verkar vara så att ägaren vill ha ut pengar för att köpa en ny "frisk" häst.

Men det är också fel av veterinären att döma ut en sådam häst.

Alexandra
0

ja visst är hon ute efter pengar,synd på stoet för hon är riktigt snygg och ser väldigt frisk och sund ut för att få triangel i baken.

Tycker det är fruktansvärt att det ska vara så enkelt att döma ut en häst,då tycker jag faktiskt att det borde vara tillåtet att döma ut för lynnesfel då hästen kan vara farlig för människor och förmodligen mår väldigt dåligt pga  av ngt

Har haft en sån häst själv som vi fick ta bort för hon blev farlig men det gick inte att döma ut henne(och hon mådde nog bra mkt sämre än stoet ovan)

Alexandra

Linda
0

Den debattn deltar jag gärna i.

Jag anser dock att systemet fungerar bra med t-märkning eftersom hästar sparas i större utsträckning nu änn förr,alternativet är lätt.

En T-märkt häst kan ju delta och fungera läromästare,som sto i avel och ägaren får ut en tor del kompe.

Jag själv skulle inte vilja ta bort systemet eftersom risken att skadan blommar upp om jag hade förväntningar om en frisk häst med gamla läkta skador och tidigre äg. inte ville avliva och kanske betalat ganska mkt för hästen i fråga.

T-märkning är till för alla parter i fråga häst,ägare och försäkringsbolag.

Men sedan kan man ha en debatt om hästar blir för lätt utdömda i dag..oxå.

mvh Linda

gejsa
0

Oh ja! Det är ju jättemånga hästar som döms ut för tidigt. Har hört veterinärer snacka om har du råd att låta hästen stå ca 6 mån upp till 12 mån. Nej, säger ägaren. Ja då dömer vi ut hästen så får du göra som du vill. Tex slakta eller ta försäkringspengarna och sälja hästen billigt.

Visst är det bra att kunna döma ut hästen men isf inte för att slakta om hästen går att använda som tex avel eller promenadridning. Det borde finnas någon mer klausul ang detta. Vad vet jag inte. Vet bara att för många hästar slaktas i onödan och på tok för tidigt.