Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 562 ggr
lisette
0

annan i stallet?

om du behöver hjälp någon gång i stallet, vet personen i fråga vad den ska göra?

jag tänkte faktiskt skriva ner mina rutiner och plasta in dem. det är ju inte fel att ha något att följa. jag vet själv hur vilse man kan bli i andras stall om man inte känner till hur det ska vara där.

har du någon lista som en medhjälpare ska följa?

Lyrik
0

Har ingen medhjälpare. Har full skötsel, så igentligen behöver jag inte åka ut till stallet varje dag, men det gör jag ändå av gammal vana.

lisette
0

har nu skrivit ihop mina rutiner. det är det nödvändigaste som jag har skrivit ner så vem som helst ska kunna hjälpa mig i stallet…

blev så här:

LinaN
0

tyckte det var bra rutiner Lisette!

Om jag får den nya stallplatsen ska jag nog göra något liknande :D Efterosm jag då kommer ha ett litet stall för mig själv. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Alex
0

Det har vi inplastat i vårat stall, ett stort inackorderingsstall, så de flesta har ju koll.. Men smidigt när det kommer nya. Plus att det kan vara bra med en "checklista" för den som har städningen t.ex, så man inte glömmer bort något. :)

Sen så är det vissa som har såna egna, vid deras hästars boxar. Sånt som gäller just deras häst alltså, med mat och så. Det är de som ofta har någon som hjälper till med deras häst.

Väldigt smidigt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bebbe
0

1 dl betfor till Brago, resten till Oskar. Morötter till båda. Det står inte hur mycket det är från början!!! Måste ju veta det om jag ska ditFlört

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

hehe det står ju längre ner… ;)

1 dl torr betfor blandas med 2 dl vatten… ;)

AusaBausa
0

Har en matlista för hästarna och telenr om det skulle hända ngt.

Ingen checklista på vad som ska göras men det är ju smart o ha om man skulle få hjälp ngn gång.

Lorita
0

Lisette, vad härligt gravid du är Hemlis man blir alldeles så där fixa förbereda nojig, när var det du skulle ha?Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

reddie
0

Är jag borta i flera dagar så sköter min kusin och min moster om Reddie. De vet vad som ska göras. Min kusin hade hand om Reddie en dag i veckan under en period förra våren.

Är det en dag som jag inte kan komma till stallet på kvällen för att ta in så ber jag en av de andra hästägarna att ta in honom. Oftast har jag varit där på morgonen/dagen och mockat och lagt in mat, men annars fixar de andra det, eller så ber jag stallägaren.

jen
0

jag har en lapp i stallet där det står hur mycket hö och krafftfoder de ska ha ifall jag blir sjuk.

men oftast brukar jag göra iordning flera dagar i förväg ifall jag har bråttom en dag. Så oftast finns det färdigpackat om jag skulle behöva be om hjälp.

vi gör även så när det är stalljour…

bebbe
0

Jag har så många hästar att om jag behöver avbytare får dom komma hit och gå med mig på "stallrundan" i ett par dagar för att lära sig rutinerna, Om det skulle hända ngt akut t.ex att inge måste följa med mig till lassarettet, är jag nöjd om någon tar in mina hästar, ger dom vatten o hö, allt annat kan bero tills någon av oss kommer hem igen, hästarna dör inte om dom får vara utan kraftfoder en giva.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

#8 haha det beror på graviditeten? ojdå… :D måste ju se till att min granne kan ta hand om hästarna, hon är inte så fruktansvärt van vid att mocka och så… =) det är beräknat till den 20/4. bara 10 veckor kvar.. *lite nervös*

#11 ja bara de får mat så är det ju ok. men andreas har verkligen noll koll på hästarna, sätter inte deras häsla i hans händer. ska vi iväg på bb så är det ngr dagar o då har han annat att tänka på :D

steffy
0

om jag behöver hjälp hjälper mamma eller pappa mig med shettisen.