Hur kan man...
Sotha är en fjording som jag absolut älskar. I går reds hon utav min kompis inne i ridhuset som så många gånger förr.
Men min kompis måste haft en dålig dag…
Vaknar upp på morgonen och blir meddelad av en annan vän till mig att sotha står skitig, lerig och totalt blöt i boxen
. Går dit och ser efter henne för att upptäcka att min s.k vän hade lämnat sotha svättig i boxen efter ridningen samt att grimman fortfarande satt kvar på henne.
Ringde upp min s.k kompis och tala om för henne hur jävla fel det var och hon blir så sur på mig och uttrycker sig om att hästen inte lider utav det.
Jag blir så förbannad på henne och säger att hon inte behöver komma tillbaka till stallet igen och rida Sotha får hon då aldrig mer göra.
Hur i helvete kan man lämna en totalt svettig häst med grimma på i boxen. Jag blir så förbannad…
Tvungen att skriva av mig…
Givetvis har vi tvättat Sotha. Vi stog hela morgonen med att göra henne ren, lägga grimman i blöt eftersom den var inlerad. Efter hennes rengöring släppte vi henne i den större boxen och snacka om att hon gjorde många sk "glädjehopp" och gnäggade. Hon var så lycklig av att vara fräsch.

Hur har hon kunnat bli lerig efter ridningen, gick hon ut i hagen efter ridningen? Eller har ryttaren inte ryktat hästen innan ridningen?
Blöt på morgonen, har pälsen inte torkat under natten? Har hästen enormt tjock päls? Kan ju vara så att det hänt något under natten.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#2 Hon är rakad så pälsen kan inte bli blöt. Hon var knappast ryktad så skitig och dammig som hon var, hagen var hon inte i efter ridningen utan innan ridningen. Hovarna var heller inte krattsade, satt grus och annat i dem.
Gud så elakt mot hästen, och så oansvarigt! :O

hur kan hästen vara blöt fortfarande efter en natt i boxen om hon nu är klippt??
ang lera och grus i hovarna.. jag kratsar sällan hovarna innan jag rider, kollar bara så där inte finns stenar där i.
#5 Inte de blekaste, hon brukar aldrig vara det utan var det denna gång.
Noteras ska också att min sk kompis erkände att hon varken ryktat, kratsat eller tvättat av hästen efter ridning och inte heller tagit av grimman. Hon berätta att hästan blev totalt svättig vid ridning och som hon sa att hon "orkade inte tvätta hästen så den fick stå som den gjorde".

känns ju bara som att hästen inte borde vara blöt fortfarande efter så många timmar i stallet. det är givetvis inte ok att strunta i hästens skötsel, men det känns ju som om det borde vara ngt annat som gjort att hon blivit så blöt.
#7 Ja jag vet då inte vad eftersom hon alltid stått i den boxen och den var nyligen mockad.
Det är dåligt att ignorera hästens skötsel, om det nu var så att kompisen inte orkade eller hann med att fixa hästen efteråt så borde hon hört av sig och frågat om någon annan kunde ornda det, och om det inte fanns så skulle hon själv gjort det. Att rida och hålla på med hästar är inte bara det roliga, men måste även göra skitjobbet hur trött man än är på det.
Fast att grimman satt på kan jag tycka inte är så konstigt. Vi har grimman på alla ridskoleponnyer i boxen under natten. Din kompis kanske helt enkelt bara glömt att hon skulle ta av den.
Att lämna hästen svettig och okratsad är något jag aldrig skulle acceptera. Svetten ser man till att täcka med svettäcke eller spola av om det inte är för kallt. Kratsar tycker jag man gör före och efter ridning samt när de tas in från hagen inför natten, men alltid före och efter ridning i alla fall.
#9 Menade träns
inte grimma. Shit vad jag blandar ihop de två. 

Att inte rykta hästen där utrustningen ska sitta och att inte ens ta av tränset tyder på att hon inte hör hemma i ett stall, men själv brukar jag släppa ut svettiga/fuktiga hästar i hagen då dom torkar nästan bättre utan täcke.
#11, det är dåligt, rent av farligt ju! Hade hon stått hela natten med träns på?
Jag hade basolut tagit ett snack med den tjejen och gått genom vad som gäller vid hästhantering, sådär kan man inte göra…
#13 Sotha hade tränset på hela natten. Hon är inte min häst utan den som äger henne är han som äger stallet dvs min närmaste kompis som hjälpte till med Sotha i morse. Det var han som ringde och berättade och han var då inte glad specielt inte eftersom Sotha är tävlingshäst i dressyr. Hade det hänt henne något så hade det stått den som red henne dyrt.
Riktigt dåligt att lämna tränset på, helt oacceptabelt.
Det är inget annat som stressat henne under natten så hon svettats? om hästen är tävlingshäst bör hon ha en bra kondition,
då undrar jag hur hårt har hon ridit egentligen för att få henne helt
genomsvett? Sen va det ingen i stallet efter tjejen någon vuxen,ansvarig ?
Om hästen fortfarande var blöt var det knappast från gårdagen oavsett om hon var smicksur då eller inte. Där tror jag det finns någon annan anledning.
Men att lämna ett träns på är helt oförståeligt…
Hakuna matata!
Jo jag har pratat med ägaren kring det här och han ska ringa ut veterinär för att åtminstonde få det klargjort så hon inte är sjuk eller så med tanke på hur blöt hon är. Sen ska han ta och ränsa hennes box och kolla om vatten tagit sig in men det är nyligen renoverat i stallet så han tror inte det på något sätt kan ha hänt under natten. Hästen bredvid henne är hur torr om pälsen som helst.
#17 Är det svett som är intorkat och ej urborstat är det strävt klibbigt. Vanligt vatten är just bara blött.
Hakuna matata!
#11 Det är ju inte klokt att kunna lämna hästen med träns på?! Den personen borde inte lämnas ensam i närheten av hästar.
#18 Hon var sträv, torr och kletig. Satt mycket lera intorkat i hennes päls osv.

Det här låter som en rövarhistoria;-)
#11 Det är ju en sak att ha grimma på, men att ha träns är ju livsfarligt!! :O tänk om h*n hade fastnat eller nått! Vad oansvarigt att göra så!!
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#21 jag håller med dig.. :)
#21 #23 Håller med er
Okey, ang smutsig häst, den behöver igentligen bara vara ren där utrustningen ska sitta, lera dödar inte ;)
Även om du duschat hästen och ställt den utan täcke i boxen är den torr näste morgon om det är ett normal varmt stall vill säga, låter snarare som det är nåt annat som skulle vara fel :S
Hovarna, jag kratsar inte heller alltid hovarna utan kollar bara efter sten. Ofast kratsar jag dock ur, då han är svår att kratsa så vi håller på att vänja honom ;)
Ang tränser, sjukt, hur kan man glömma nåt sånt? jag vet folk som glömmt benskydden på, men inte nåt som träns.
Detta börjar låta lite som en rövar historia, eller så överdriver TS det värre än det var kanske? ;)
#21 vet inte vad du menar med rövarhistoria men jag antar att du syftar till att jag skulle koka ihop berättelsen och ljuga eftersom det är det utrycket "rövarhistoria" betyder. Tyvärr är jag inte en sådan som ljuger. Sorgligt att du tror det om mig.
#26 När jag höll med menade jag att det var synd om hästen, att din kompis eller vem det nu var, var väldigt oansvarig och så. Inte att du ljugit! Menade inte det ;)
#27 Ok, men just ordet rövarhistoria betyder "att man berättar en historia som inte är sann".
Först i inlägget var hästen blöt på morgonen, men sen i inlägg #20 står det "Hon var sträv, torr och kletig. Satt mycket lera intorkat i hennes päls osv." Du ändrar eftersom. Tex att först hade hästen på sig en grimma, sen vart det ett träns 
#29 jag blandar ofta ihop grimma och träns, det skrev jag. Sen var hon blöt där just sadeln suttit och under magen men resten var hon sträv, torr och kletig. Jag skrav att hon var skitig och lerig i #0 också. Men ok, vi låter det vara en rövarhistoria då fast det inte är det. Orkar inte med personer som drar slutsatser direkt. ;)
Hur fan kan man lämna ett träns på?
Men jag fattar inte hur hästen kan vara blöt där sadeln suttit? Det borde ha torkat under natten, speciellt om hästen är rakad.
#31 Ja fråga inte mig. Jag var inte där direkt på morgonen. Ägaren stod rykta hästen när jag kom dit och då var hon lerig och riktigt skitig. Ägaren var i alla fall inte glad.

Det finns ju ingen möjlighet att en rakad häst inte torkar under natten.
Det borde inte finnas någon människa som kan sätta på ett träns som glömmer ta av det!
Vad då tränset satt kvar? med tyglar och allt?
Vem fodrade hästarna på kvällen? Den måste ju ha sett att hästen hade träns på?!
Ja jag tror att historien är påhittat för så korkade människor finns inte! Och om det skulle finnas så måste du ha märkt det innan.
Att hästen skulle vara blöt dagen efter och precis där sadeln suttit? Nä det finns inte en sportsmössa!
#33 Tro det du, du påstår i så fall att ägaren ljuger. Hästarna utfodras av de som rider dem dvs ridskolans ryttare.
#34 Har ridskolans elever ansvar för kvällsfodringen?
Finns ingen annan ansvarig som ser till att det blir gjort
vem stänger stallet för natten?
#35 de har ansvar för utfodringen direkt efter kvälls-ridlektionen. De som stänger stallet är de som leder lektionen, brukar vara 2-4 ridlärare. Just igår var dem 2 stycken, de ansvarar även för tillsynen till hästarna innan stägning, men huruvida det skett är ju uppenbart. Med dem har ägaren redan pratat med.

Men om det nu var tränset som satt kvar på hästen och inte grimman , då var det alltså tränset du la i blöt för att det var fullt med lera ? (som det står i inlägg #1).
#37 Du har en bra poäng där…
För det första så blir ju ett träns inte lerigt av en ridtur, för det andra finns det inte en vettig (hgäst) mäniska som lägger ett helt träns i blöt…
Hakuna matata!
#37 Jag la det i en hink vatten för att all lera som satt fast på rämmarna skulle lossna. Det var ju inte så att jag la det där och lät det ligga, jag var ju givetvis tvungen att tvätta rent det.
Jag ger mig väll på denna tråd och låter er köra på att det är vad ni kallar rövarhistoria. Man kan uppenbarligen inte vända sig hit när det gäller hästar för skriver man något så blir det rövarhistoria.

#39Tror inte att du sitteroch ljuger ihop en historia, men det är helt omöjligt att hästen skulle vara blöt dagen efter, och att tränser var lerigt. Hur kan hon ha ridit då kan man tönka sig? Och fanns det inte en enda mönniska på plats som kollade till hästarna?
#36 Om man är nogrann med utrustningen borde man istället torkat av lädret med en fuktig trasa, sedan putsat det med lädertvål och därefter smort in det med läderbalsam. Lägger man det i en hink med vatten, är det lika illa som att låta det vara lerigt tycker jag.
#41 Jag gjorde bara som ägaren sa så ni får nog skylla på honom då, det är fortfarande inte min häst och inte heller min utrustning.
#39 Kan vara så att något i boxen gjort henne blöt eller något annat. De har i alla fall flyttat henne till annan box nu och håller på att ta bort allt i hennes förra box för att se om det finns vattenlegage eller dyligt.
#42 om något i boxen gjort henne så pass blöt så borde det väl synas..?
#42 Inte om det kommer från taket.
#44 Hade kommit regnvatten från taket hade hon inte varit sträv och klistrig (som du tidigare sa).
Hakuna matata!
#45 Nej men blöt som jag sa. Det leriga kan ju mycket väl komma från hennes avföring ifall hon legat ner.

#46 Du får ursäkta men det låter inte som att det borde bo hästar i det stallet! Med tanke på att det är så skitigt i boxen att hästen kan se lerig ut på morgonen för att den ligger ner, ett lerigt träns? Hur fan rider människan?
Det kanske läcker från taket?? Ok låt säga att det finns en möjlighet att det gör det, inte skulle hästen stå under det hela natten om det droppar.
Ju mer du skriver ju mindre tror jag på din historia.
Men OM det skulle stämma så tycker jag du borde ta ditt ansvar och se till att någon från Länsstyrelsen kommer och kollar stallet och djurhållningen!!
Glad påsk!

#46 Men man ser ju stor skillnad på lera och bajs. Man ser tydligt fiber bajs, som inte finns i leran.
#46 I inlägg #20 säger du: #18 Hon var sträv, torr och kletig. Satt mycket lera intorkat i hennes päls osv.
Avföring är inte lerigt, det blir en gulbrun fläck om du nu aldrig sett en sådan.
Hakuna matata!
#49 Ja hon var ju det på morgonen när ägaren kom dit och ringde mig om hjälp. När jag kom dit så stod han och rykta henne. Ägaren vet mer exakt hur hon var. Ni får ha förståelse för att jag har svårt att förklara, jag är trotsallt autistisk. 

#45 i inlägg #8 skriver du : #7 Ja jag vet då inte vad eftersom hon alltid stått i den boxen och den var nyligen mockad.
asså du velar fram och tillbaka ena gången är hon lerig p.g.a avföring andra gången var boxen nyligen mockad
först är det en grimma som du lägger i blöt sen ett träns (ingen vettig människa lägger ett träns i en hink med vatten) och om hästen var en så duktig dressyr häst så tror jag nog att ägaren vet hur man sköter ett träns …
som sagt detta är en rövar historia
#51 Har du följt med i alla inlägg? Påstår du att en häst inte kan få avföring på sig under en natt? Hästar gör sina behov även nattetid. Och hur många gånger ska jag behöva säga att jag blandar ihop träns och grimma och jag gjorde SOM ÄGAREN SA med att lägga det i en balja och skölja av det. Det finns faktiskt en anledning till varför jag rider inom handikappsgruppen.
PS. Ni kan glädja er med att jag lämnat sajten redan. Hade hoppats på att detta var en sajt utan påhopp men det visade sig vara en som tillhör mägnden istället. Låter er köra erat race, blir säkert kul för nya medlemmar att se hur mycket "hänsyn" ni tar mot en nykomling. =(

visst kan den det men som du beskiver det så skulle det se helt förjävligt ut och det kan inte hända under bara en natt … !
och jag tror fortfarande inte på din rövar historia … !

tycker det är tråkigt hur denna tråden har utvecklats. man ska inte anklaga folk för saker och ting när man inte vet hur det ligger till. i skrivreglerna står det så här:
Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
jag låser tråden, för det är enbart TS som vet hur läget ligger och otrevligheter kommer vi ingenvart med.
#53 tråkigt att du känner så, men dock har det funnits medlemmar här som hittat på både det ena och det andra, så det är egentligen inte konstigt att folk reagerar.