Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 3399 ggr
Caspianowner
0

Munnen är öppen ja varför ?

Bettets inverkan

Här en film som gjorts av en väns vänner. Den förklarar en del om bettets inverkan. varför hästen beteer sig som den gör.

Tusen
0

Äntligen en film som visar varför man INTE ska använda tvådelade bett. Måste man använda bett så använd i så fall raka, gärna plast, bett.

sus-sharon
0

bra att se och ha i åtanke, tycker jag.

men, jag tänkte på ffa några saker:

*förutsätts att man har ett tvådelat bett.
*bettet som används som illustration känns för långt (vikten av att välja rätt storlek?!)
*förutsätts att det rids med nosgrimma + snokrem.

mina hästar rids på tredelat bett utan nosgrimma. ingen öppnar munnen, ingen lägger tungan över, ingen uppvisar någon form av obehagsbeteende.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Elshira
0

Måste man använda bett så använd i så fall raka

Precis som i videon beror det helt på hur hästens mun är skapt, ett rakt kan göra precis lika ont som något annat bett förutom att det självklart inte kan sticka upp i gommen.

Hakuna matata!

JenD
0

Mm ja många bra synpunkter och gav även mig en tankeställare gällande 2delade men om jag ska vara ärlig så tycker jag att den här häxjakten (inte menat mot TS eller skaparen av videon) mot bett gör att man blir lite avtrubbad. Ska vi alla rida bettlöst? Ibland passar det inte och javisst måste vi alla ta mer hänsyn och lyssna till våra hästars signaler men det blir lite to much med allt det här betthatandet.

Vet du vad du gör och är lyhörd mot din häst så är det inte så farligt med ett bett. Det viktiga är att det är bra anpassat och visst finns det bett som borde vara förbjudna men jaa blir lite anti när det är så hatiskt.

Finns ju hästar som fungerar bra på bett utan att man måste knyta ihop munnen på dom. Sedan finns det dom det inte alls fungerar bra med bett och det är problem hit och dit men det betyder inte att alla måste rida bettlöst.

Annars välgjord video och informativ om inte annat!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Elshira
0

Jo precis, har själv inget emot bett bara de använd försiktigt. Och jag menar.. Hur skulle det se ut om alla ungdommar som precis lärt sig rida men fått en startklar tävlingshäst för 100 000 kr och störtar iväg med ett sidepull?

Snällt för hästens mun kanske, men oj vad mycket annat som skulle bli tokigt…

Hakuna matata!

Zaphix
0

Skitbra video!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

emeliekarlssoonn
0

Håller fullständigt med #4.
Sedan undrar jag vart de resterande delarna tog vägen?

Tusen
0

#3 Ett rakt bett kan aldrig vika sig och kan därför inte trycka varken mot gommen eller mot underkäkens sidor. Sen är jag absolut inte emot bett. Bara mot tvådelade som enbart gör skada oavsett hand. (Min åsikt!)

Alma-G
0

Men om man nu ska rida med rakt bett, vad innebär det? Är det starkare? Och varför kan man då inte rida med tre-delat? För tre-delat borde inte åka upp så i gomen på hästen/ponnyn.

Jättebra film, hoppas bara på en uppföljare (hittade nämligen ingen) med fortsättning om andra bett!Glad

Zaphix
0

9: Fast tredelat bett ligger emot lanerna, medan ett oledat bett bara ligger på tungan. Det som är skillnaden..

Min och Dackes blogg

Lorita
0

Trycker mot lanerna gör ju inte det tre delade bettet mer än när du tar i det åter igen inget bett är skarpare än handen som håller bettet.

När det gäller två delat så är det hel uppenbart att det viker sig upp mot gomen.

#10 jag har lite svårt att se att tryck mor tungan är snällare än ett tryck mot lanerna, det är nog från häst till häst det.  Man bör tänka väldigt noga hur bettets läge förändras när man tillpassar tränset.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

11: Fast det tredelade ligger ju an mot lanerna, det kommer du väl inte ifrån? Även om det inte trycker när du inte tar i det.

Fast jag har ju inte skrivit att jag tycker att raka bett är snällare. Jag har inte riktigt bildat mig nån åsikt om det.

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#12 då är bettet fel passat, man ska välja bett efter hästen man får vara lyhörd

exitingsvillemo
0

Bra film tycker jag. Att binda ihop hästens mun förstår jag mig inte alls på.

Caspianowner
0

Det ska komma ut en nr 2. När det materialet till den är klart, då ska jag givetvis ta in den hit om det kommer uppstå uppvisat intresse för detta.

Alma-G
0

#15 Jag är absolut intresserad! Skulle kunna betala för sånna här filmer Tungan ute

Lorita
0

#16 du är på internett nutidens kommunism, det är gratis Tyst

Hannybee
0

Oj… Det där var en bra och lärrorik film. Man fick veta med i detalj vad betten har för inverkan. Obestämd

Jag är glad att Boogie går på en rakt bett nu, men det hade varit kul att kunna rida honom utan bett. Dags att försöka med det tror jag minsann…

Alma-G
0

#17 Jo, brukar då ladda ner en hel del, erkänner Cool Undebart, men om man inte kunde ladda ner, så skulle jag kunna lägga ner pengar på den!

Linnea
0

Bra film, det "sämsta" är enligt mig att alltid när det görs en video (alla jag sett iaf) om bettets inverkan där man visar hästar som rids bettlöst så är det westernhästar. Det här gör ju att många självklart säger: "ja såna hästar kan man kanske rida utan bett men absolut inte mina"!

Väntar med spänning på fortsättningen.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
0

#11 Varför chansa om man är osäker??Flört (Nu menar jag inte dig utan de som är osäkra)

Ett rakt bett idag ligger jämnt fördelat över hela hästens mun. Dessa "raka" bett är svagt böjda vilket gör att trycket fördelas över en större yta. Ett rakt bett kan aldrig trycka på utsidan av underkäken vilket delade bett kan göra om de är fel tillpassade.

Lorita
0

#21 det är ju alltid viktigt att veta hur utrusningen ska vara tillpassd.

Alla mina tre trivs bäst i tredelat men olika tredelade har dom alla tre, vissa hästar tivs inte allts i raka bet. Att prova ut bettet noga borde ju vara lika själklart som att rida med rätt sadel.

Elshira
0

Det har du absolut rätt i Lorita!

Hakuna matata!

Tusen
0

#22 Visst är det så men det vet säkert du också att så är det inte alltid. Varken med bett eller sadel.

[Tovab]
0

dom 2 unghästarna i stallet (Nordsvenskt sto 4 åt o Dvärgåsna sto 2, snart 3 år) har 2 delat just nu. Och det funkar utmärkt. Dom reagerar inte nått speciellt på det. Men dock så ska jag byta ut bettena till 3- delat :)

Salish
0

Alla hästar kan lära sig att ridas på bettlöst, man kan inte bara hoppa upp med bettlöst och tro att de ska gå bra, det krävs en del mark- och lydnadsövningar först. Såvida hästen inte är inriden bettlöst.

bebbe
0

Putt, här är filmen jag menade i mitt tidigare inlägg

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst