häst med järnbrist
Vad ska man ge en häst med järnbrist?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Finns ett tillskott som heter Feratone, finns bl a på granngården. Detta kan man ge vid konstaterad järnbrist.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ge inte tillskott utan att vara säker bara, hästar kan bli förgiftade av för mycket järn. Men bäst att kolla om du misstänker det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

finns inga dumma frågor
hur vet man att hästen har järnbrist då?
#3 Blodprov.
Med vänliga hälsningar
Chess
Hästen har tagit blodprov och så så vet ringde troligen och sa vad det var med hästen, hon har bla. järnbrist
Medarbetare på Djurfoto

ahaaa !
Vi gav faktiskt våran lilla pålle Blodsaft när han hade järnbrist… Finns i vanliga matbutiker… 
#7: Blodsaft?!? Låter läbbigt
. Vad är det för något?

#8 hååller med ;P hehe satt också och tänkte det, men du hann före ;P
Det är nå tillskott som egentligen är till för människor. Det heter typ "blütsaft" egentligen. Det är någon slags saftliknande vätska som man ska ta en kapsyl om dagen av… deras hemsida…
Det är faktiskt sällan en häst har järnbrist. Prover kan vara missvisande om hästen ev har en infektion just då provet tas. Visar provet på järnbrist kan det också betyda parasitinfektion, dvs man kanske bör kolla upp parasitstatusen på sin häst mm. Ett prov är ingen sanning, utan man bör göra fler.
Ska fortsätta på tidigare inlägg:
Vid konstaterad järnbrist är det troligtvis inte järnet som är lågt utan koppar. Tillsätter man då järn så blir järnvärdet ännu lägre.
För övrigt så kan vitlök hämna järnupptaget.
Vår shettis hade järnbrist och som någon skrev är det väldigt ovanligt hos hästar eftersom de, till skillnad mot människan, kan lagra järnet. Vi märkte till en början med att hästen flåsade omåttligt mycket även vid liten ansträngning och hade lång återhämtninngstid efter träningspassen. Hästen var en häst som normalt var i toppform och tävlade på SM-nivå. Efter en blodanalys skrev vår vet. ut et recept på någon järnmedicin (eller om han bara sa vad vi skulle köpa. Kommer inte riktigt ihåg). Det jag tycker är konstigt i detta fall är att inte veterinären sa vad ni skulle ge hästen Det är oerhört viktigt att de får rätt preparat och mängd.
Blodsaften som #7 skriver om fick han, efter avslutad behandling, som ett extra tillskott då vi inte visste vad som orsakat blodbristen. Även blodsaften slutade vi sedan med efter ett år. Fördelen med blodsaft är att det inte är farligt att ge hästarna då det innehå¨ller förhållandevis lite järn till skillnad mot det som medicineras.
För min häst var järnbristen en komplikation till en kortisonbehandling.
Med vänliga hälsningar
Chess
tack alla :)
Kan säga att hon har konstaterad järnbrist, men även lite fång.
Veterinären har varit och kollat på henne några gånger och så.
Hon får nu någon jag inte riktigt vet vad det heter men det är järn i iaf. Vet. tycker även att pollen börjar må bättre och så, alltså är det på rätt väg iaf 
Medarbetare på Djurfoto
Skönt att du fått hjälp. Skönt att pållen blir bättre.
Det är inte min häst men min gamla sköthäst 
Jo, vi alla var jätte oroliga ett tag.
Medarbetare på Djurfoto

Nässlor är mycket järn i. Ger jag min pålle som tillsksott. Kan man plocka själv på vår och sommar, hänga upp och ner i stallet och torka till vintern.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
smart! :)
Medarbetare på Djurfoto
Man kan också slå nässlorna i hagen på sommaren. Hästarna äter dem inte när de är färska, men när de legat några dagar äter de upp dem. Så slipper man de där stora buskagen av 1,5 meter höga nässlor också!
Jag ger torkad pulveriserad nässla och rölleka nu när det inte fonns färskt grönt, det är massor av mineraler och främjar blodcirkulationen - i alla fall enligt konventionell örtkunskap. Hästen gillar det i alla fall.
kom på att nässlor är väl inte bra för hästar med fång? eller har jag fel?
Medarbetare på Djurfoto
#21: Varför skulle det inte vara det? Kanske för att bättre blodcirkulation i hovarna inte är skönt vid fång
…
jag vet inte, jag bara "tänkte" 
Medarbetare på Djurfoto
kan säga att hon får just nu cevinal för järnbrist.
Och kan även säga att hon mår mycket bättre nu!
Hon går nästan helt normalt och igår när jag skulle ta henne i grimman,
som hon kanske inte tycker är det roligaste, så bockade och sparkade hon mot mig (hände inget med mig eller hästen iaf :P) så, hon är på god väg till att bli frisk! Går fortfarande på medicin såklart.
Men för typ en månadsedan kunde hon knappt gå och ville bara ligga ner. Helt otroligt, vi trodde helt ärligt att dom va tvungna att ta bort henne "/
Medarbetare på Djurfoto