Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6685 ggr
[vamir]
0

Myt om padd?

Har hört att om sadeln inte ligger bra och man lägger en padd (typ teddypadd) under så finns risken för att hästen blir svankryggig eller får hög manke. Är det sanning eller bara en form av myt?

Är lite orolig för att min sadel trycker för mycket fram, kan jag använda mig av en padd då till det problemet?

Jag ska kontakta en sadelutprovare, så inga kommentarer om det tack ! :)

Emelie89
0

Det är nog bara en myt, jag har aldrig hört något om det alls… så knappast… Fårskinnspaddarna är väldigt bra mot tryck. :)

Cilla89a
1

Risken finns säkert att hästen kan bli svankig och därav får hög manke av en riktigt dåligt anpassad sadel och att då stoppa in en padd under en sadel som redan ligger dåligt är bara kaka på kaka.

Är du medveten om att din sadel ligger dåligt så slopa sadeln och rid barbacka till sadelutrprovare kommer.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Emelie89
0

#2 som två säger…jag skulle aldrig stoppa en padd under en dålig sadel, men annars är fårskinn bra med rätt sadel dvs :)

[vamir]
0

Okej, då till en liten fråga… Padden ska väl fördela tryck och vara "stötdämpande", och alltså så säger ju det att man kan ha den om sadeln trycker en aning. Men nu säger ni att ni inte skulle lägga padd på en sadel som inte passar… Hänger inte med riktigt, förklara gärna ! :)

Emelie89
0

Man ska ju överhuvudtaget inte ha en sadel som inte passar! :)  Men man kan ha en padd om man vill fördela tyck under ridningen ändå :) Tillexempel om man har en bomlös sadel eller som sagt, bara avlasta lite :)  Man ska ju aldrig kompencera för att sadeln trycker på fel ställen…Förstår du nudå? :)

[vamir]
0

Okej, japp :D
Men man har ju ofta hört, bl a från ridskolor,att sadlar som inte ligger bra har dom bara kastat in en padd under.. Därför jag undrade :)

Emelie89
0

Jaha okej :) Det är ju inget att rekommendera Tungan ute

Cilla89a
0

#4 en sadel som är anpassad efter hästen, fördelar trycket jämnt över ryggen, alltså behöver du av den anledningen inte ha någon padd under.
sen finns det hästar med känsliga ryggar, som man behöver ha tjockare schabrak på eller padd under sadeln, men då ska man också anpassa sadeln med padden, för att stoppa in en padd hej vilt under en sadel, då kommer sadeln troligen inte passa optimalt.
sen vill man ha stötdämpningseffekt så är en gelpad bäst och dem flesta är otorligt tunna och då behöver man inte tänka så mycket på att sadeln inte skulle passa med en sådan under sadeln.

Emelie89
0

Medan vissa andra säger att fårskinn är bäst för att dämpa och inte gelpadd..men smaken är väll helt som baken och så beror det väll både på häst och sadel :)

Cilla89a
0

#9 beror helt på vad det är för gelpad du köper, finns tusen olika sorter och varianter, och de flesta billighets varianter för enstaka hundalappar är överlag bara skräp med de dyrare är ofta värda dem pengarna man betalar och dem är dessutom testade.

poppysmarsvin
0

Jag tror inte heller att man kan kompensera en dåligt anpassad sadel med en pad. Men OM sadeln egentligen passar, men hästen inte "fyller ut" sadeln pga den är inte tillräckligt musklad, så kan en pad (speciellt fårskinn) vara ett bra tillfälligt alternativ under tiden som hästen musklar i. I andra fall kan en pad tom göra en sadel "för liten" och orsaka tryck och skav och faktiskt HINDRA den från att muskla i. Lite som att ta på sig raggsockar i promenadskor. Det är alltså inte bara att "slänga på en pad" om sadeln tex glappar i bakvalvet, eller ligger an mot manken, utan man måste veta vad felet är - och om det är själva sadeln som är olämplig, eller hästens rygg som ännu är outvecklad.

velepa1986
0

Jag har en gelpad som fungerar bra.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Mangis
0

Håller med #11.

Visst kan en hästs rygg forma sig efter sadeln, men då de mjuka delarna (rysklerna kan faktiskt klämmas så mkt att de försvinner och då ser ju hästen svankig ut). En ryggrad är svårt att forma om, den typen av svankighet kan komma med ålderna. Ju mer omusklad en häst är desto tidigare, generellt sett.

velepa1986
0

Jag har hört att man inte ska hänga en fuktig sadel på en sadelhängade för då formas sadeln efter den. Tror till och med att de va någon på iFokus som skrev de?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Mangis
0

Tja, det beror väl på hur fuktig sadel när. Men det finns olika delar i en sadel som kan formas. Ullstoppningen kan teoretiskt sett ändras om man hänger sadeln på exakt samma ställe varje gång. Hästen flyttar ju på den med sina muskelrörelser så… Med luftstoppning har du inte det problemet.

Lyckas man ändra på bommen så är man skicklig. Då får man nog blötlägga hela sadeln en stund innan, och i så fall har man större problem än att den ändrar form. :-)

Tusen
0

Nästan varenda hoppryttare i världsklass har ju padd under sina sadlar. så direkt farligt kan det väl knappast vara.

Zaphix
0

#16: Fast då har de ju en sadel som är anpassad för det. Och i hoppning kan det ju vara bra med den stötdämpningen en padd ger.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

En padd (helst då fårskinn) är bra att ha och framför allt vid hoppningen. Men då ska den vara tillpassad till hästen tillsammans med sadeln.

Med andra ord har man en sadel som sitter bra i dagsläget och du ändå känner du behöver en padd så kommer du antagligen behöva byta bomvidd eller åtminstone stoppa om sadeln du redan har.

Därför ska man tänka på det när man köper sadel om man vill använda padd under.

Hakuna matata!

Tusen
0

Visst är det så men TS sa ju också i inledningen att hon skulle prata med sadelmakare. Det var väl användandet av padd som fenomen som hon var intresserad av.

[vamir]
0

Tack #19 !! :D Någon som uppmärksammade det jag skrev :)

kaka1234567
0

#2.kaka på kakka ?? tack de känns ju bra att va skiten FlörtTungan uteSkäms

Jag säger som #2.Alldrig en padd tillsammans med en dålig sadel och så hade min bebbe 3 feta paddar tillsmmans med en dålig sadel ush. NU har han en hyfsad en och med en padd med.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kamp-border
0

Sadeln kan ju bli trång om du har en sadel som passar och sen lägger dit en padd helt plötslgt!

Så som t.ex #18 säger att om isåfall så måste du ändra bom vidd och massa :P

#18 håller med dej! :D

Rafflan
0

Om man lägger in en pad, hur vet men då om det blir för trångt?

Gronstedt
0

#23: Man får sticka in handen och känna efter. Det ska vara minst 3 fingrar över manken uppsuttet och du ska kunna få in fingrarna på mankens sidor, så musklerna där kan röra sig,

CelsiusT
0

Du skrev att du snart får ut en sadelutprovare. Då är mitt förslag att rida barbacka tills dess om du måste rida.

Har du en sadel som klämmer fram så är det stor risk att sadeln är trång, då blir det ännu värre med en pad.

Om sadeln klämmer av annan orsak så beror det på hur den klämmer och varför, om man kan kompensera det med pad eller ej. Det är inte det lättaste att bedöma bara sådär. En pad fördelar tryck lite grann och till viss del, men man kan inte bara slänga på en pad under sadeln och hoppas på att allt blir bra utan att veta vad man gör, varför man gör det och vad reultatet blir.

Någon skrev om detta med att sadeln formar sig.

När man ska forma läder (tex när man gör en sadel och formar lädret över bakvalvet) så blöter man ner det och sedan lägger man press på det. Om man då kommer in efter en ridtur och sadeln är fuktig av svetten från hästen och så hänger man den på en sadelhängare där bossorna ligger mot sadelhängaren, då ligger sadeln och torkar i press och bossorna får form av sadelhängaren (vilket inte ser lika dant ut som hästens rygg som är unik). Sadeln hänger 22-23 timmar/dygn på sadelhängaren, den är fuktig när man hänger dit den och den hänger i samma press den tiden den hänger där och det torkar troligtvis i det läget. Sadeln ligger ca 1-2h/dygn på hästens rygg, den blir fuktig efter en stund, men den ligger inte i samma press hela tiden (hästens muskler jobbar) och den torkar inte när dne ligger där. Ändå formar sig sadeln alltid lite när man rider (och sedan igen när man hänger in den på hängaren, varför man måste stoppa om dom då och då), men man kan inte lägga på en sadel som inte passar på en häst och tro att den formar sig efter hästen efter hand.

När min förra häst skulle muskla upp sig hade jag ingen sadel som passade hans omusklade rygg. Med hjälp av pappa (sadelmakare och sadelutprovare) så gjorde vi en build-up-pad som kompenserade sadelns dåliga passform (mest att den glappade på sina ställen där musklerna saknades). Detta gick han med i ca 3 veckor och sedan gjorde vi en ny koll och ändrade padden efter hästens rygg med nya muskler, sedan gick han ca 3 v. till och så gjorde vi samma igen osv. Efter ca 3-4 mån så var han musklad igen, då passade inte sadeln som en gång passat (den passade innan han tappade musklerna, men dom nya musklerna såg inte lika dana ut). Vi kunde använda samma sadel men fick ändra om den lite efter dom nya musklerna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

pluttanna
0

#4 men det förutsätter att sadeln inte trycker från början.

Trycker sadeln som din gör så är den ju för strång. Ju mer du lägger mellan sadeln och hästen gör att hästen blir bredare och sadeln mindre vilket såklart gör att sadeln trycker mer.

Så som svar på din fråna: trycker sadeln man stoppar under mer så kan hästen mycket väl få högre manke då sadeln blir för liten och trycker på musklerna som i sin tur förtvinar då dom aldrig har chansen att jobba.

Lika så angående svankrygg. Har sadeln för smal tunnel och den blir ännu smalare med paddar under så förtvinar även musklerna där. Dock har det mer och göra med, tror jag att hästen inte kan jobba korrekt och därmed tappar ryggmuskler osm inte kan hålla upp magmusklerna som gör att hästen blir svankig.

SÅ skaffa dej en sadel som passar i stället för att göra den ännu mindre. Vill du ha avlastande padd under så se till att den är lite för stor först.