Hjälp med hagar mm
Jag skulle behöva lite tips och ideer hur vi ska lägga våra hagar och dyligt, kommer inte fram till något bra själv. Som det är nu har vi en vinter hage och en sommarhage, vi skulle helst vilja ha två av varje. Eftersom vår gård är nybyggd har vi inte hunnit anlägga en paddock ännu, tips på var vi kan lägga den? Vår gödselstack har hamnat mitt framför stallet, där vill vi inte ha den eftersom det inte är så fint… Det är tänkt att vi ska ha antingen en gödselplatta eller container. Det måste iallfall vara enkelt att komma åt den med traktor när den ska tömmas så behöver även tips på var vi kan lägga den. Hagarna som finns nu är markerade med rött på ritningen men går självklart att flytta.
Supertacksam för tips och ideer :)
Det var ingen enkel fråga, jag har inga bra svar nu så jag puttar upp tråden. Två sommarhagar är bra för då kan man låta den ena vila, men jag tycker det är ännu viktigare med minst två vinterhagar, ni kommer säkert på en bra lösning. Lycka till.
Hur står är hagmarken samt hur många hsätar ska gå där?
Ridbanan kanske får platts mellan tomtgränsen, alén och gårdsplanen, där vid garaget?
skiten skulel jag lägga mellan vinterhagen och häcken (?). För att komma åt lätt med traktor flytta ut stängselet lite.
angående vinterhagar tycker inte jag att det är lika viktigt att dom är stora då hästarna endock enbart står och häckar på den upptrampade ytan franför grinden. Men då har vi SNÖ på vintern. Så då kanske det bara kan flytta avdelningen mellan vinter/sommarhagen lite bortåt och sedan dela vinterhagen i två delar.
sommarhagen är det ju bara att dela så att ingången hamnar lätttillgänglig vid stallet.

Här är ett snabbt förslag. Lägg inte vikt vid mått och sånt, jag gjorde inte skalenligt och jag vet inte vilken skala det är ritat i så har ingen koll på hur stora markerna är. Det är mycket lättare att göra när man kan se dert på riktigt också.
Den gula rektangeln är nya gödselstacken, den röda med vitt i mitten är ridbanan och det blå är staket. Vinterhagar till vänster, sommarhagar till höger. De orangea strecken är grindar. Sen kan man ju sätta grindar som binder samman hagarna mitt i ifall man vill öppna upp så hästarna kan gå i flera hagar åt gången.
Skynda långsamt så går det fortare.

undvik sk "trekantshörn", skulle hästen bli trång kan den hel enkelt springa igenom då det är enda utvägen.=)

#4 Som sagt, ett snabbt gjort förslag. Bara lite tips om hur man kan göra. Gillar inte heller trekantshörn men det är lättare att säga hur man ska ha staketet när man ser hagen i verklighetetn. Kan ju finnas höjdskillnader, träd/buskar mm som får bestämma exakt var staketet ska stå.
Det första jag tänker på är att försöka se till att det finns två grindhål i framförallt vinterhagarna. Just för att det gärna blir upptrampat och lerigt där.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#3 Det där tycker jag ser bra ut, trekantshörnen går ju alltid att runda av lite.
JAg tycker det är onödigt att göra en fyrkan i fyrkanten så att säga utan skulle dragit ståden rskt ut helt enkelt för att dela av sommarhagen i två delar.

#8 Det är för att undvika trekantshörn. I vinterhagen blev det såna ändå men det kan man ändra.
#6 Eller så dränerar man ordentligt och lägger grus några meter in i hagen så bli grindhålen inte så leriga.
#9 men det är ganska lätt åtgärdat genom att dra en tråd så att hörnet inte blir lika skarp.

Jag hade gjort så här, det göna vid gödelplatan är en buske/fläder (fläder betyder tur och den blir stor 4 meter och täcker "utsikten" bra)

den sista skisse såg bra ut tycker jag! hade provat den=)

#11 kanonbra ju.. och fläder som är så gott att dricka… =)
Dum fråga: hur gör ni för att rita på den ursprungliga skissen?
JAg hade absolut flyttat dyngstacken!

#14 spara ner bilden (högerklicka och välj spara som) och sedan öppnar du bilden i paint eller dylikt och ritar.
HAr gort så men det har ej fungerat.
Ska prova igen….
Problemet är att det inte går att spara den.

här från iFokus? har du klickat på bilden?

#17 spara den med spara som och välj JPEG