rakade hästar & täcken
Jag är då ny på det här med rakade hästar. Jag har aldrig rakat min egen häst förut men nu är det gjort.
Jag rakade henne överallt förutom ben och huvud då jag rider mycket i snön och liknande.
Då till min fråga. Jag har ett vintertäcke med hals till henne nu och hon är alltid varm när jag tar av henne det. Behöver jag mera? Det är oftast 0 gradigt till 5+ nu. Och om det nu är ganska varmt ute, behöver man rida med ländtäcke om man ser till att hästen aldrig står still och blir kall?
Änn så länge har jag ridit med ländtäcke på, med någon enstaka gång utan. Jag blir lite osäker, då jag hälsade på ett stall i Danmark då dom hade ländtäcke på vissa hästar to.m i ridhuset. Nyrakade hästar var det. Min häst rakades för ett par veckor sedan.
:)

det är för sent att raka nu egentligen, man ska göra det i oktober första gången och sluta vid januari, klipper man nu stör man hästens naturliga pälsfällning.
vad hon ska ha på beror på mkt, hur mkt mat får hon ute? hull? ländtäcke behövs inte om det inte regnar, min är helklippt o full kondition och får nöja seg med regn/fleece i hagen o utan ländtäcke om det inte är kraftig nederbörd. är det runt 15 plus ute får hon gå naken.
Jo det blev lite sent med klippningen. Hon går på fritillgång hela tiden, och är ute dygnetrunt. Så jag behöver inte ens ett ländtäcke om det inte regnar eller liknande?

då räcker det nog med bara regntäcke eller regn och flecce. min har inte fri tillgång och det räcker med regn/flecce på henne. nej, ländtäcke behövs inte tkr jag. sen vet jag ju inte hur din häst är. men utan ländtäcke om dte inte är kraftig nederbörd och bara regn eller regn/flecce täcke i hagen.=)
Jag tycker absolut att man är skyldig att täcka hästen ordentligt (lagom) om man tar bort dess päls. Det är individuellt hur de behöver täckas men ett tjockt vintertäcke under vintern och nu framåt våren ett täcke som är lite tunnare, men fodrat. Jag tycker du ska ha ländtäcke på när du rider, det kan vara bra att ha flera i olika tjocklekar så du kan välja efter väder och vind.
I övrigt tycker jag inte att man ska raka efter årsskiftet för att vara säker på att man inte stör hästens pälsfällning- och sättning.
Visst kan det vara lite sent med klippningen men vi kommer att klippa våra under v.14. Det har då aldrig påverkat våra hästars pälssättning. Skulle vilja vet om någon råkat ut för att sin häst fått sin päls förstörd pga sen klippning. Hur såg hästen ut då?

Det är en svår balansgång hurvida mycket man behöver täcka och sen är det lite från häst till häst.
Om du stoppar in handen så får det inte vara för varmt, det är hemskt för hästen att ständigt gå och vara för varm.
Ljummet brukar vara lagom, men sen finns det hästar som är fryslortar och behöver vara varma för att inte stå och spänna sig. Känn på musklerna på hästen, främst rygg, länd och kors.
Min häst är helklippt och vi har haft +5 dygnet runt nu i helgen och han har haft 100 g täcke.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag har kännt lite under täcket och sådär och hon verkar vara normal varm.
Vad är det som händer om hästens pälssättning inte blir som den ska då?

Jag har ingen erfarenhet av att pälsfällning/sättning har störts vid klippning. Däremot har jag mångårig erfarenhet av att klippa (ponny) under tidig vår, men då har de å andra sidan varit klippta redan från tidig höst… Det blir lite skiftningar i pälsen där den har varit klippt sedan tidigare och det nyklippta (beroende på färg!) som försvinner längre fram på våren.
Jag har alltså helklippt under tidig höst, täckesklippt längre fram på hösten, ev. täckesklippt ytterligare en gång under vintern och sedan helklippt under våren. Och det har alltid varit ponnyer med kraftig päls. Mina araber har jag aldrig behövt klippa över huvud taget då de inte sätter vinterpäls till närmelsevis lika mycket (de går täckade under vintern!).

ländtäcke tycker jag absolut du ska ha, iaf under uppvärmningen!! länden är väldigt känslig
Blacky går nu med fleecefodrat, är ca 7-15 grader ute under dagarna. är det kallare men ändå plusgrader har han ett 250 g
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag skulle haft ett "allväders täcke" dvs som är lite regn/vindtåligt och med lite fyllning bara (eller typ ett tunnt bommulstäcka med regntäcka ovanpå). Det brukar främst vara väder och vind som gör att de fryser, inte temperaturen.
Hakuna matata!
Mina ponnyer blev klippta i december-januari så de har satt ny (sommarpäls) där de va klippta och fäller för fullt på ben och huvud. De går med tunna regntäcken + fleece under. Varmblodet klippte jag för ca 2 veckor sedan. Han går oxå med ett tunt regntäcke men har ett halvtjockt stalltäcke under.
Att klippa nu är väl som sagt till på gränsen till försent, men jag har upplevt att det är väldigt varierande från häst till häst oxå. Har de ännu inte börjat sätta så mycket sommarpäls brukar det inte vara något problem. Har rakat en shettis så sent som i maj en gång och hennes sommarpäls blev lika fin som vanligt. det viktiga tror jag är att man inte rakar´när sommarpälsen börjar komma fram för mkt…
Som sagt har jag aldrig rakat innan, och hon hade inte börjat fälla ännu när jag klippte henne.
Jag använder ett ländtäcke som är bra när det blåser, tror det är emot regn också, och fleece på insidan. Jag har också ett i bara fleece men det använder jag nästan aldrig.