Bongstyrig - gjorde jag rätt?
Kom från stallet precis, var där och titta på hästarna samt klappa/prata med dem.
Nu till saken…
När jag kom in i ena stall-hallen där de tre största hästarna står skulle jag hälsa på Lilleman, en shire häst. Normalt brukar han var snäll men just idag var han bongstyrig. Han naffsade efter mig, rök med huvudet så fort jag klappa honom och skulle promt tränga mig mot stallväggen.
Jag tänkte direkt att han försöker köra över mig och testar mig så jag gav inte upp utan fortsatte klappa honom, puttade bort honom så snart han tröck sig mot mig och när han naffsade efter mig så sa jag Nej. Han var verkligen väldigt på hela tiden men till slut gav han upp.
Gjorde jag rätt?

Enligt mig gjorde du nästan rätt men när han börjar att buffa på dig så är det absolut inte bra då ska du visa vem som bestämmer !
Jag använder klappa mestadels som beröm och jag berömmer inte hästar när jag anser att de gör något de inte ska. Om jag var i din situation skulle jag stått kvar och lugnt och bestämt bett hästen att backa undan och sedan ta lite av dess plats, sedan skulle jag kunna klappa hästen igen. När hästen knuffar/flyttar på dig tar den dominans, om människan flyttar på hästen sätter man sig automatiskt i en högre position.
Det är bara att titta hur hästar beter sig i hagen, den ranghöga flyttar den ranglåga, om inte den ranglåga flyttar sig får den en varning och om inte varningen tas på allvar kan det sluta med en spark eller nafsande.
#2 Jag fortsatte klappa honom av den anledning att han rök med huvudet och skulle naffsa efter mig så fort jag klappade honom, så jag tolka det som att det var just klappningen han skulle kontrollera. Han slutade efter cirka 5 min när han upptäckte att det inte tjänade något till att få mig att inte klappa när ja ändå envisades om att jag skulle klappa.

Jag hade nog gjort klart mer än att säga nej då han uprepade beteéndet efter rösttillsägelse…. Inte fan får man nafsa eller trycka upp folk emot vägen.
#4 Nej det får han verkligen inte.
skulle en häst få för sig att "buffa" mot mig så buffar jag minst lika hårt tillbaka. samma sak är att biter dom mig så biter jag tillbaka :P jag står inte bara o säger nej.. inte ofta att dom lyssnar på de direkt jag använder min kropp och ryter högt och bestämt nej och samtidigt drar ja foten hårt i backen

#5 Fast gjorde du något mer än röslig tillsägelse? Och så fortsatte han och du gav röstlig tillsägelse? För mig är det att låta honom fortsätta med beteéndet, att låta honom stå och naffsa dig i 5minuter!
Jag har sett flera gånger hästar som "bara" naffsats och nästa gång biter de seriöst. Tjejer som fått hårtoffsar med hud ifrån skalpen avdrgaet, muskel i låret uttjöjd och nästan avsliten osv.
Min unghäst får absolut inte nafsa emot mig, första gången ger jag röstlig tillsägelse, händer det igen åker han fan på stryk, det ska inte finnas någon tredje gång.
#7 Han naffsa enbart när jag skulle klappa honom på halsen och direkt när hans mule skulle efter och naffsa mig puttade jag undan hans mula och sa nej. Han har aldrig någonsin bitit och brukar inte naffsa utan var tjurig just idag.

En shire flyttar man ju inte på med muskelkraft precis… Och BITA tillbaka? Njae - en brottningsmatch mellan mig och en häst skulle jag definitivt förlora! Jag skulle bra gärna vilja veta vad som menas med "visa vem som bestämmer"…
Jag hade definitivt INTE slutat klappa, eftersom det var just det som hästen försökte få dig att göra. Vi tror så gärna att klapp betyder beröm i hästarnas värld, men det är inte alltid så. Däremot hade jag med rösten berömt honom samma sekund som han slutade nafsa. Under denna årstid när hästarna fäller så är det faktiskt ganska många som blir lite "hårömma" och kan bli griniga av att bli borstade och klappade. Extra B-vitamin kanske?
Att flytta hästen med "mental power" är ju egentligen melodin, men man kan behöva förstärkare. Går det inte med lite lätt "pet" med fingret, så får man nog ta till att bli ganska stor och yvig i sina rörelser. (Alltså veva armarna framför dig) Om inte det heller hjälper så kan man ha nytta av ett spö som förlänger armen och intrycket. Dock UTAN att använda spöt PÅ hästen!! Den ska ju inte bli rädd, utan välja att vika undan för dig! Behöver man ge sig in i en brottningsmatch som sagt så är vi människor oftast förlorarna - om vi inte tar till övervåld….
"Att putta tillbaka lika hårt" är dömt att misslyckas!!!! Hästen väger hur många gånger mer som helst än oss små myror - så vi har inte en chans att "vinna" den matchen heller!! Det naturliga för alla hästar egentligen är att gå emot fysiskt tryck. Det gäller egentligen oss alla. Vi balanserar upp för att inte tappa balansen. En "okänslig" häst som inte bryr sig särskilt mycket om tryck-kommandon flyttar hellre på dig med sin tyngd än flyttar sina ben. Man kan enkelt göra ett test alldeles för sig själv:
Ta båda händerna och sätt ihop handflatorna mot varandra framför dig. Så trycker du kraftigt med din högra hand. Vad händer?
Om denna shire vanligtvis är hur snäll som helst att klappa, så skulle jag nog trots allt sätta en tia på att den just nu är håröm. Den behöver inte vara det över hela kroppen. Den visar ju helt klart sitt missnöje, men tar till för stora bokstäver om den nafsar. Naturligtvis ska du reagera röstmässigt på detta, och förhoppningsvis så räcker det. Man kan behöva "demonstrera" sin dominans också genom att flytta undan. Men INGEN dominant häst behöver fysiskt PUTTA undan en annan, utan det görs med signaler och om det inte hjälper med hotbeteenden. Att "putta" förstår inte hästen, eller åtm tar inte som en dominanshandling om den redan från början inte respekterar dig.
Vad hände med händerna??? De flesta upptäcker att de trycker tillbaka lika hårt med sin vänstra hand….
Jag tycker det låter som om du tänkte rätt. Men, bara om du slutade klappa i samma sekund som han slutade naffsa efter dig. Det är ju eftergift som gäller så att hästen förstår när han gör rätt. Dvs, i det fallet du beskriver ska du klappa till han slutar, och så fort han slutar så slutar du klappa. Du kan berömma med rösten, eller helt enkelt genom att själv släppa på din mentala energi.
När det kommer till att bli uppträngd i väggen är det ju inget alls man ska låta hästen göra, särskillt inte med en sån stor häst då du kan klämmas rejält. Då hade jag flyttat undan bakdelen på hästen, först genom mentalt tryck och om inte det hjälpte hade jag börjat sakta vifta med armarna i små rörelser och "claim my space". Lyssnar han inte så tar man till större rörelser, eventuellt ett hjälpmedel som att snurra ett grimskaft framför dig. Det viktiga är ju att så fort hästen ger minsta eftergift så slutar du också.
#11 Hästen är nerklippt så håröm tror jag inte han är.
#10 När han flyttade sig mot mig så såg jag till att han flyttade tillbaka sig genom att lägga mina hand på sidan om han, så att jag stoppade honom att flytta sig längre och i samma ögonblick flyttade han tillbaka sig. Han blev liksom så där uppkäftig och hade huvudet högt i vädret och trippade på hovarna nätt och jämn för att ställa sig sidleds och sedan trippa sidleds mot mig det var i det ögonblicket jag slog ut armarna så de nådde hans sida och då fatta han "inte längre än dit". Vet inte om han gjorde det just utav dominans eller om han försökte vara lite mascho.
#11 även klippta hästar fäller vinterpäls! så han kan mycket väl vara håröm eftersom det sitter i hårrötterna och inte i hårstråna. Och avklippta hårstrån har fortfarande kvar sina rötter.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#12 Sant, tänkte inte på det.