Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2018 ggr
ellenbellen
0

Hyperlipemi och Botulism. R.I.P Madicken.

Det började nog redan på tisdagen, bara det att jag inte reagerade riktigt på det. Jag märkte att Madicken inte stog med dom andra, och såg lite hängig ut.Men jag tänkte inte mer på det, hon stog ju bara vid vattenbunken.

På fredagen så ringde ägaren och frågade om jag kunde ta ledigt och följa med henne till veterinären med Madicken, så jag åkte dit. Då låg Madicken med tungan ute och kunde inte resa sig upp.

Då ringde vi till ATG kliniken i Bergsåker, Sundsvall, men dom hade stängt torsdag och fredag för utbildning. Näst närmast var ju Djurkliniken i Hudiksvall så vi ringde dit också. Där stängde dom vid tolv, så vi skulle inte hinna dit. Så vi ringde till Östersund, och där var det också stängt. Får man verkligen ha alla inom 20 mil från oss stängda?!

Vi ringde de veterinärer som vi kände till, men ingen svarade. Efter några timmar så fick vi tag i distiktsveterinären så hon kom efter ytterligare en timme, då hade vi lyckats få in Madicken i stallet med hjälp av traktor.

Madicken fick medicin mot kolik och vi misstänkte Hyperlipemi. Medicin på det var druvsocker och vatten, egentligen vad som helst som man fick i det stackars djuret. Veterinären tog blodprov och mer kunde hon inte göra.

Vi jobbade hårt hela helgen, natten till Måndag så var jag vaken och gav henne vatten varannan timme, men hon hängde mest med huvudet i hinken och fick bara i sig någon liter. Hon hade fortfarande inte rest sig en enda gång. Några gånger per dygn så vände vi på henne.

På måndagen så öppnade kliniken igen så vi åkte dit. Veterinärerna satte dropp direkt och började undersöka. De misstänkte starkt Hyperlipemi och det fick dom bekräftat när blodprovet som distriktaren hade tagit kom tillbaka. Tungan hängede fortfarande ut, precis som den gjort hela helgen. Veterinären började misstänka Botulism, men eftersom att det är så svårt att ge diagnos på det så visste ingen. Han sa att Hyperlipemin förmodligen var en följdsjukdom av någon, men vi visste inte vad.

Vi var på kliniken flera timmar, till slut så skulle de kolla om hon hade vätska i magsäcken, och det hade hon. Så tarmarna hade slutat fungera.
Vi fick alltså ta bort henne. R.I.P Madicken 2005 - 2010

Madicken var en åsna som föddes på våran gård. När jag säger våran gård så menar jag egentligen gården där jag har min häst, men det har liksom blivit som min familj.

Åsnor kan få Hyperlipemi av stress, sorg, dåligt väder eller förändringar, inte bara av dräktighet som hästar får.

Är det någon som har varit med om Hyperlipemi eller Botulism på sina hästar?

Vi vet fortfarande inte om det var Botulism, men veterinären misstänkte det.

Emma, ägaren av Madicken och stallet har en blogg, där kan ni läsa lite mer om det här, och se mer bilder på Madicken. Emma är en fantastisk människa som älskar sina djur otroligt mycket.

Emmas blogg.

/Ellen (:

ellenbellen
0

Tyvärr funkar det inte att lägga upp bilder för mig, jag vet inte riktigt varför. Men på Emmas blogg kan ni se bilder.

/Ellen (:

AnnaLundin
0

beklagar…

Hyperlipemi är inte helt ovanligt på shetlandsponnyer, det finns en del att läsa om det på shetlandsponny iFokus.

Jag har själv förlorat ett nyfölat sto i hyperlipemi.

[Tovab]
0

vad hemskt… Bara 5 år gammal..Gråter Har ju flyttat Skrållan till ett nytt stall där hon har stått i ca 3 veckor nu och hon blev hängig och seg i fredags och det har fortsatt undre helgen. Ska kolla henne idag då hon hade lite varma hovar också :/ Hoppas att de inte är nånting allvarligt…

ellenbellen
0

#2, Jo distriktaren sa ju det, hon hade bara stött på det på shettisston som var högdräktiga. Tack för tipsen.

Hur blev ditt sto då? Ville hon dricka vatten eller äta något?

#3, Ja, och hon var verkligen jättesnäll och go.
Jo det låter som att det kan vara värt att kolla upp, åsnor kan ju få Hyperlipemi av förändringar.

/Ellen (:

olina95
0

R.i.p Madicken. Verkligen en av dom bästa åsnorna jag träffat.