Ligger på golvet.
Hejsan.
Jag förstår mig inte på min häst. Han har mycket spån, ungefär 2 dm, och jag lägger det i mitten av boxen, men ändå varje morgon när man kommer ut och fodrar så har han raffsat upp spånen på sidorna i boxen och står på golvet, det är ju inte bra för honom att stå på golvet och absolut inte ligga på bara golvet på nätterna, han har börjat få skav på hasorna..
Nån som har ett tips på hur jag ska börja?

Det verkar som om han går runt i boxen mycke eftersom att spånet ligger på sidorna. Kanske är han orolig för något? Ett sätt är ju att göra en bädd, det fick ju jag göra för Pepini för att han gjorde precis likadant.

Kan vara att han är orolig för något inne i stallet. Kan det vara möss/råttor? Finns hästar som reagerar väldigt på dem.
Annars kan det väl vara så att han krafsar runt med hovarna för att bädda riktigt när han ska rulla. Så gör min dam. Inte roligt, jag brukar få stanna kvar på kvällen en stund och vänta tills hon rullat tre gånger. Sedan får jag gå in fixa i ordning bädden igen och då är det okej på morgonen.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Byt till halm i stället. Jag tar 4 balar torv och sedan halm uppepå. Det blir både mjukt och varmt till sist. Jag gör en bädd. Tar bara bort bajs och lite av den blöta halmen. Sedan fyller jag på halm vartefter.
Tack så mkr för svaren :)
Har en häst som håller på likadant , men hon gör det för att gömma sina bajar, har gjort en bädd av 7 st torvbalar och får ändå lägga på 1 ny säck varje vecka, kan inte ha varken halm eller spån då hon har bronkit så detta blir dyrt för mig, men till skillnad från andra hästar så bajsar hon också igenom precis hela boxen, ojoj vad gör man.

jo! Går det bra för hästen att stå på torv när den har bronkit? Torv som dammar så himla mycket tycker jag.
Har själv en dammallergisk häst som står på halm. Men han har fått stå i logen där det är högt till tak så luften är bättre där än i ett stall. Då blev han bättre. Sedan övergick vi till hösilage i stället för torrt hö. Vad har du till hästen?
mina två hästar gör sådär också.dom bäddar.finns aldrig nått i mitten i boxen,ändå har dom både spån och halm att ligga på.
mvh anna
Jag har ett bra tips.! Hemma så har vi en "bädd" Så man tar bara ut skiten ur bocksen och tar inte ut kisset….Det blir som en bädd och då åker det inte ut på sidorna! men man mockar ut kisset ungeför en gång i månan lr nått ! Pröva det är jättebra!