Anlägga ridbana
Vad kostar de att anlägga en ridbana, 20x60? Jag förstår att de är väldigt olika. Men en enkel som man kan rida på året om.. Med matta såklart.
En tjej i stallet sa att man kan blanda ut sand med spån för att de inte ska bli blött. Men jag har även hört att man kan blanda med grus så de inte blir för mjukt. Stämmer de?
Vad kostade era att göra, storlek? har ni matta? osv.. Behöver mycket tips.

#0 vi har precis byggt en ridbana och det var en väldigt enkel ;) vi tog grus från vår egna mark, det visade sig att vi har en väldigt fin grus.. sen bad vi en traktorgrävare sprida ut det och platta till.. så långt har vi kommit än så länge..
vi väntar på telestolpar som ska ligga som en ram runt ridbanan.. och sen ska vi då sätta upp ett staket..
vi valde att inte lägga någon markduk, då många av mina bekanta har upplevt att den krupit upp efter bara något år..
förövrigt så ligger ridbanan lite högre, och marken är väldigt bra dränerad i sig själv..
sammalagt för arbetet räknar vi med att det blir 30.000..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Men oma man inte har markduk kan väll sanden krupa ner i marken och försvinna och så. Där vi ska baygga den, eller tänkt att vi ska byaagga är de blött på höstarna och vårarna på ett ställe.
Frågan är om vi vågar lägga utan de.

#2 det är olika det där..
några som jag känner har gjort som oss, bara på med grus direkt på gräset.. och dem ridbanorna funkar skitbra..
medans andra dem har lagt dräneringsrör och dukar och grejjor..
det är väl lite olika vad man har för typ utav mark under marken om man har lera eller sand.. och sen hur väl dränerad marken är..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Markduk ska man inte snåla med. Den är ju billig också. Kostar ett par tusen bara. Grannen har nyss köpt det så jag vet. :)
Dom som bodde här innan oss gjorde ridbanan utan markduk. Men upptäckte att det inte gick. Så dom fick skrapa bort sanden och lägga duk under.
Dom som inte har duk under får ju inte rida så mycket när det är regnperiod och så för då förstör man den. Men vi kan rida året om.

Fast det är kanske som Cilla säger att det beror på underlaget också. Vi hade gräs under och lera innan dom byggde den.

men dräneringen är ju jätteviktig för en ridbana! annars samlas allt vatten på den och det vill man ju inte.
o markduk har man ju dels för ogräsets skull.

Markduk har man ju också för att sanden inte ska sjunka ner. Annars sjunker den så mycket så leran kommer fram när hästen rids på underlaget när det är blött.

man gör sig nog en tjänst genom att lägga ut lite mer pengar på det hela tror jag.

Precis! En duk kostar ca 2000-3000 kr enl grannen. Inte så farligt dyrt tycker jag. Då kan man rida året runt också.

men hur blir det då när det fryser eg? blir det inte hårt?

Hårt på gruset jo. Men det blir det väl oavsett du har duk eller inte. Det är inte många perioder som vi inte kan använda vår ridbana. Min gubbe brukar ju sladda banan när vi vet att det ska frysa till tex. Och när det kommer snö så plogar han den.
I sommar har vi planer på att ordna en rundcorall. Vi hade tänkt att skrapa marken så cirkeln blir lite under marknivån. För visst är det väl så att gruset/sanden kan rinna ut på sidorna när man använder den mycket?!
Vilket är det bästa underlaget tycker ni? Spån, kan man väl inte ha ute. Blir inte det blött även om det blandas med sand?
Ren sand blir väl för tungt?
När jag blir rik ska jag bygga ett ridhus… *drömmer*

#12# Vi har byggt en egenhändig corall fast utan bräder runt bara staket. Och vi har vanlig sand.
Men blir inte det för tungt? Har ni nåt stopp på sidorna så inte sanden åker ut?

Vi har gräs runt om bara.

man behöver väl inte ha så mkt sand i corallen?
Vår corall som vi hade på förra gården var det bara gräs i. Men den användes bara på sommaren. Det funkade i inte allt för snabbt tempo.
Men nu ska vi göra en permanent. Jagar tips och ideer! =)

Ja, man kan ju inte använda den om det är regnigt tex då blir det för halt. Nej, grus är bra. Det har dom även i Stall Stenby som är ett riktigt westernstall ju.
vet någon som fixar allt åt en? ridklubben har en ridbana som är jättedålig och måste göras om, helt nytt underlag samt nytt staket och ny beslysning.. vi fick höra att de skulle kosta 300.000 kr vilket jag tyckte var dyrt, dock hade han bara kollat med en gubbe.. men ni vet inga företag som gör allt?
Vi har haft samma ridbana i 30 år snart.
Den är uppbygd med en markduk under och sedan sand med vanligt trästaket runtom.
Tänk på att om man lägger grus under så måste man lägga markduken över - annars kommer stenarna upp och man kommer få plocka sten till sitt fördärve allt efter som man harvar banan, lägger man direkt på jorden så kommer det med åren bli nedtrampat om man inte har ett väldigt tjockt lager sand.
Vi har aldrig haft något "stopp" runt banan utan vi "grävde ner" banan så att sanden är i samma nivå som övrig mark, då behövs inga stolpar (telefonstolpar är svårt att hitta, och hela impregnerade stolpar blir dyrt).
Vi gjorde med sågspån från början då det var "mode" på den tiden, men på en utebana är det helt värdelöst då när det regnar mycket så flyter sågspånet upp och bort med vattnet.
Vad det gäller ogräs så är användning/harvning viktigare än markduken (i det syftet) för att få bort ogräset (det kommer att komma in från kanterna annars i vilket fall som). Är det väldränerat så tar det gasnka så lång tid innan ogräset tar sig in så då hinner harvningen göra sitt i bekämpningen. Vi brukar dock använda vår paddock som hage med, med corallen (bara staket) harvas sällann och har inga som går där och inte heller där ser man mer än något enstaka ogräs (trots den är utan markduk).
Hakuna matata!
Vi funderar på att anlägga bana….Då jag har en morfar med grävmaskin och en pappa som är elektriker (för belysning)
Alt man måste göra är väll att ta bort alt gräs lägga en markduk gräva ett dike omkring och sätta upp staket sen leta efter något bra underlag? Eller xD?
Jag vet att på min ridskola har dom på et ställe typ "gummi" det är små sker av gummi men det blir mkt halt när det regnar men när det är torrt ute och man galopperar på det är det som att flyga!! x)
Sen i ridhuset har dom sand och spån och på den stora ridbanan har dom sand….det är alt jag vet x)
Jag vet att det finns något underlag som heter "paddex" eller nåt någon som vet något om det?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/