Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3327 ggr
Angelus
0

Hästskolor

Tänkte kolla runt lite vad alla andra tycker om sina hästgymnasium? (Utan att nämna några namn på skolorna kanske..)

Är själv extremt missnöjd med min skola. Går sista året på gymnasiet just nu och har inte en enda gång ridit den här teminen? Är inte det extremt konstigt?

Inte mig emot egentlige, eftersom jag knappt rider längre eftersom de på min skola inte direkt håller uppe ridsuget.. Både missnöjda hästar och ridlärare.. Borde inte hästgymnasiet vara ett ställe där man ska pusha eleverna att ta ett steg längre och VELA utvecklas? Jag tycker fortfarande om pållarna, men ridningen har blivit något "jag måste göra".

En sista fråga; Vad tycker ni om det här med att betygsätta ridningen? För alla har ju olika stilar och sätt att rida på? I min skola betyder det här att de som inte rider som ridlärarna önskar får låga betyg? (oftast vill de att man ska rida mkt med spö och 'dra och slita', och oftast rider vi dressyr men i hoppsadlar och sedan blir vi betygsatta på vår sits?)

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

niare
0

en skola som min kompis går på är väldigt konstig, dom verkar inte få lära sig något alls, hon går nu tredje året och vet inte ens tempen på en häst, inte hur man bandagerar eller om sadlen sitter rätt. dom får inga betyg heller och har inga prov, tycker det låter väldigt dålig och vi frågar henne får ni inte lära er nått eller och det verkar inte som det.

halloonsodaa
0

#0 Skolan heter Realgymnasiet och jag bryr mig faktiskt inte så mycket om dem läser det här för vi slutar i år! Skolan suger så är det bara:)

Tarragona
0

Låter som en mkt märklig skola.
Har du frågat varför ni inte fått rida denna termin?

halloonsodaa
0

#3 Jag går i samma klass. Det är därför vi har gjort alla hästkurser de tidigare åren så nu har vi bara de kurser som är mest teoretiskt i kvar..

Tarragona
0

#4 ok dåligt planerat av skolan då, tur att det är sista terminen.

halloonsodaa
0

#5 hahaha ja du! Du vet inte hälften av det:)

sahara86
0

Oj, den skolan lät inte så rolig, det kan väl aldrig bli rättvist bedömt om man ska betygsätta ridningen? Visst förstår jag att det på något sätt måste kunna godkännas, men betygsättas? Nja.
Om det är sista terminen är det i varje fall inte länge kvar tills du slipper det. :)

ellenbellen
0

Någon som vet något om Strömsholms gymnasium? :)

/Ellen (:

Angelus
0

#1 Låter mysko.. Betyg och prov får vi.. men rider aldrig.. och jag går ändå praktisk inriktning.. Men förberedning för hästskötarexamen fick vi "plugga till på egen hand" för hästarna där fick inte longeras, och vi bandagerar aldrig osv..

#2 Man ska inte hålla på och nämna det kanske ändå.. även om den suger..

#7 Håller med! Och jag menar, om jag hade ett hästgymnasium så skulle jag ta ut en massa roliga och intressanta hästmänniskor från alla typer av inriktningar liksom och studiebesök och shit.. men det enda vi gör när vi är där är att rida i 45 min och sedan blir de liksom att vi tittar på Kyras film eller någon annan häst"film".. och har man kollat på dem 5ggr eller nåt så börjar man ledsna..
Och på deras hemsida skriver dem att "vi samarbetar med" och en hel rad med massa kända ryttare, som malin baryard osv.. Och tror faktiskt det till och med står att vi som går i skolan "rider för de allra bästa tränarna inom branschen".. Vi har haft en klinik med lotta björe EN gång..  

Helt klart skönt att slippa skiten :)

Cilla89a
0

Jag gick naturbruk med inriktning hästhållning, och det var väl inte mycket att skryta om när det gällde hästsidan.
Nu är detta en mindre skola, supermysig och det var helt klart de 3 roligaste åren i mitt liv :) Hade jag skullat sattsa på hästar hade jag nog valt någon större skola som Bollerup, Flyinge eller Strömsholm där standarden är hög.
Nu gick jag på denna skolan av anledningen att få behörighet att läsa till djursjukvårdare, men även för jag var sjuhelsikes skoltrött och mina betyg var inte mycket att skryta med från högstadiet ;)

Med tanke på att skolan är liten, så är jag ändå nöjd med utbildningen, visserligen det enda jag tog med mig därifrån var att kunna räkna foderstater ;) Thats it.

Nu blir jag rent nostalgisk när jag tänker tillbaka på tiden.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

sahara86
0

#9 Det är typiskt, många hemsidor inom alltmöjligt som har med hästar skriver ut det allra flashigaste, sedan stämmer det inte för fem öre. Trodde att hästgymnasium borde ha mycket clinics och andra träningar än bara just ridningen och ni verkar inte ens ha den? :S

Angelus
0

#11 Tycker det är sååå dåligt.. falsk marknadsföring på skolor.. det är endå någonting vi bestämmer som vi ska stå med resten av våra liv.. Jag känner att jag blivit väldigt lurad av den skolan jag går på..
Vi har clinics när det är dags för niorna att välja skola :) Bra tidpunkt, eller hur?? Nu ska vi de ha clinic med Maria Gretzer snart MEN det är lottning av de som har mest närvaro som får vara med.. Det är så lätt att bli motiverad att över huvud taget gå i skolan när det bara är skit och stress liksom.. Våran skola är nämligen = dålig planering..

sahara86
0

#12 Ja, det sättet låter som falskt för att värva elever. Synd att om skolor behöver ljuga för att gå runt, sen tolkar säkert alla olika, men detta låter inte sunt alls.

olympiathurfjell
0

Jag går förstqa året på Kvinnersta häst med inriktning trav. Jag trivs verkligen hur bra som helst. Bra lärare, trevliga och pedagogiska lärare och trevliga elever. :)

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Angelus
0

#13 Nej, jag förstår verkligen ingenting av denna skola och det ska bara bli så skönt att slippa allti krångel och bråk.. har blivit något av "gnällkärringen" i skolan, men vafan.. Är man gnällig bara för att man ställer krav på sin utbildning??

sahara86
0

#14 Jag hör ofta mycket bra om travgymnasium. :)

#15 Nej, det kallas nogrannhet, att man har mål och vill uppfylla dem. :)

Angelus
0

#16 Tack! :)

Vi praktiserar dessutom en gång i veckan + blockpraktik ibland.. Och det är också en sak som verkligen borde granskas.. PRAKTIKPLATSER.. Haft två bra praktikplatser; Kulla Vreta Gård som jag hade under nästan hela första året.. Dock var det en resa på två timmar enkelresa dit, som bäst.. Och sedan har jag i tre veckor nu nyligen varit på en lagård (några grannar) och mjölkat kor varje dag.. Sedan har jag inte haft en enda bra praktikplats.. Också för att jag ställer krav på handledarna och då får jag handen?!

sahara86
0

Kor? Är det jordbruksinriktat eller hästinriktat?

Angelus
0

#18 naturbruk med inriktning hästhållning :) Får dock praktisera inom alla naturbruksintriktade ställen..

sahara86
0

#19 Aha, jätte bra att få se mycket. :) Jag fick för mig att det var renodlat hästgymnasium.

Angelus
0

#20 Nej, det är det inte :) Som tur är.. Hade nog inte klarat ännu ett stall som praktikplats.. Tyckte om lagården väldigt mkt.. bara att få ett "tack så mkt, ni har varit jätteduktiga" varja dag när man slutar väger sååå mkt.. aldrig fått det någon annanstans..

sahara86
0

#21 Ja, det är tyvärr inte allt hästfolk som är så roligt att arbeta ihop med. :(

Angelus
0

#22 haha.. verkligen inte.. speciellt inte om man har åsikter själv och som sagt, ställer krav.. då kan de bli livat :)
Var på ett ställe som hade lägerveckor med massa småbarn och då försvann handledaren bara helt plötsligt, bara försvann med sin bil och sa åt alla 12-åringar att "jag är tillbaka om en timme, då ska hästarna vara klara och stå i paddocken".. Hästarna stod i hagen och det var en tjej som inte ens visste hur man satte på en grimma.. Detta resulterade i att jag fick ta ansvar över tio ungar och deras hästar inför ridlektionen, trots att det inte var mitt ansvar.. sedan fick jag skäll för att jag inte gjort mina sysslor tills hon kom tillbaka!
Samma vecka hade de lastträning tillsammans med ungarna på lägret.. Handledaren "skulle visa hur man skulle göra" och det gjorde hon genom att slå in hästen i transporten med spö.. Hon bad mig hjälpa till men jag gick bara därifrån och då fick jag skäll för det med.. att jag "inte vara modig nog att hålla på med unghästar så det får du hedanefter inte göra"..
Men höjdpunktar var nog när hon uttryckte sig: "Jag har inte tid att lära er något" när jag frågade om hon inte kunde visa hur de hanterade sina unghästar..

Den praktikplatsen använder min skola fortfarande btw..

sahara86
0

#23 Inte klokt. :S

Jag har varit med om detsamma i den åldern, handledaren lämnade oss i flera timmar och det fanns ingen annan vuxen på plats.

Angelus
0

#24 Nej, det är totalt sjukt.. Förstår verkligen inte att man som medmänniska inte kan förstå och att man liksom inte har dåligt samvete för hur man behandlar människor??
Har själv egen hästverksamhet hemma, liten men ändå :) Om jag skulle få praktikanter i framtiden skulle jag göra allt för att lära ut.. tycker det skulle vara riktigt roligt.. speciellt om man är ridlärare borde man ju tycka det är roligt att lära ut?!

sahara86
0

#25 Ja, man ska alltid föregå med gott exempel, särskilt inom sådana yrken. Finns inte rum för slarv.

Angelus
0

#26 nej, och man ska ju bibehålla elevens intresse, inte bryta ner den..

Linnea
0

Jag gick naturbruk med hästinriktning. Alldeles för få clinics enligt mig, de har många fler nuförtiden..

Ridning:

Fel nr 1: Eleverna fick nästan alltid välja häst vilket gjorde att många valde samma hela tiden (en som det gick bra på). De som kunde minst fick hela tiden ha de snällaste (lättaste) hästarna, även sista året. Jag som ridit galophästar och andra vilddjur fick alltid rida de som ingen annan ville ha (gissa hur dom var). Om jag valde en snäll var där alltid nån anna som också ville ha den och då blev det lottning (jag har ju alltid sån tur. inte.).

Fel nr 2: Ridläraren som vi hade första och sista året tjatade bara om in sits (ja den var rätt kass efter ett par år som arbetsryttare). Alltså bara min sits. Inga tips om hur man skulle få just den hästen att arbeta bättre eller sånt utan bara min sits. I två år. Jag tröttnade ganska snabbt och blev omotiverad. Hon påstod att hon ridit galopphästar och att man måste ha en bra sits för att kunna hålla dom. Sett en jockey i dressyrsits??!! Nä.

Fel nr 3: Vi var uppdelade i två grupper; en "bättre" och en "sämre". De i den "bra" gruppen hade tävlat en massa och sånt. Själv hamnade jag i samma grupp som de tjejerna som precis börjat rida. Tack för den, ridningen anpassades efter den sämsta ryttaren… I vår grupp fick vi hoppa typ 60 cm, den andra gruppen fick hoppa över 1.10. Jag var med på skolmästerskapet. Det var sagt att hindren skulle var typ 70-80, dom var 1.00-1.10. Det hade vi inte fått hoppa en enda gång under tiden på skolan.

Summa summarum: Jag rider inte ett dugg bättre nu än innan jag började.

Skynda långsamt så går det fortare.

Angelus
0

Ridningen: vi har helt samma problem.. Bara det att de som rider bäst får de roligaste pållarna.. De få hästarna som är roliga.. Och sedan hade de mage att säga till mig "att för ett högre betyg måste du rida fler heta, välutbildade hästar".. Då bästemde jag mig för att börja ta med mina egna pållar istället..
Vi har samma övningar om och om igen.. alltid, hela tiden.. Och jag kan rida en hel lektion och får ingenting.. inte ett ord..
Vi har problemet att vi är blandade grupper istället.. Det är otroligt frustrerande ibland..

Jag tränade aktivt för tränare 2-3ggr/vecka innan jag började gymnasiet och red varje dag, minst en häst om dagen.. Nu rider jag inte alls.. Sällan ens en gång i veckan.. inte ens mina egna pållar hemma.. Saknar totalt motivation..

Linnea
0

#28 Jag hade inte heller motivation för att rida mina egna men det berodde på att jag har lite svårt för att komma igång och jag hade ingenstans att rida. Nu har jag ridhus och rider 5 dagar i veckan så nu har motivationen kommit tillbaka. Jag tvingade mig själv att börja, var lite jobbigt först men nu har det blivit roligt igen!

Skynda långsamt så går det fortare.

Angelus
0

#30 Asså, det är inte riktigt det för mig.. Jag saknar inte ridningen alls.. Vill inte rida och vill inte känna pressen.. Jag vill inte rida helt enkelt.. allt annat går bra; mocka, prominera osv..

sahara86
0

#28 Det där lät inte heller klokt, trodde tanken var att man skulle ha såpass bra lärare och varierande kurser att motivationen skulle vara bättre än någonsin.

#31 Låt det ta tid, gör markarbete mm och rid senare när du känner att det går att förknippa med roligare saker istället. Ridning är inte allt.

Angelus
0

#32 Ja, hästarna i vardagen skulle jag aldrig klara mig utan och ridningen kanske kommer tillbaka så småning om :) Har en åring just nu och i framtiden ska han väl ridas in och då kanske glädjen är tillbaka liksom :)
Men just nu försöker jag koncentrera mig på det jag tycker är roligt med pållar eftersom jag inte vill att allt ska sluta med att jag inte tycker hästar är roligt alls.. så hantering av åringen samt promenixar, rykt och tömkörning av mina avelsston är helt okej :)