Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 900 ggr
PimTheGreat
0

Lite tankhjälp önskas....

Shirley flyttar snart från stallet. Jag blir kvar, en kompis till mig flyttar in…..då e vi 2. Hur hade ni delat upp utsläpp, middag och insläpp?? Vi har båda att köra till stallet (ingen bor bredvid alltså) och båda jobbar om dagarna…….Jag försöker hitta en fodervärd till Pim så det blir 3 huvuden i stallet…..men än så länge ej fått ngt seriöst svar. Vill hellst ha honom kvar i stallet så jag finns om problem tillstöter….han e min gamle bebis och har svårt att släppa iväg honom ur min tillsyn…. Ge mig lite råd hur man kan lösa detta! Alla råd är välkomna!!!!

PimTheGreat
0

…kan tillägga att vi letar efter hus med stall nu….. jobbigt detta med allt körande…..tiden räcker ju inte till när man jobbar 100%……inte ofta man e ledig mitt på dagen för att ge middagshö då ju……

DojoKelder
0

Fast ni är väl bara 2 nu med.. och det funkar väl eller??

reddie
0

Kan ni ge fritt me hö/silage så är ju middagsfrågan löst

Rita-S
0

Ja, eller blanda hösilage/hö med halm så dom får ute i hagen frukost OCH middag iblandat halm, då har dom nåt att tugga på hela dagen tills ni kommer på äftermiddag/kväll, om ni inte vill gje fri tillgong?

Om det va MIG som hadde så med stallet skulle jag gjort avtal om varannan vecka med hälgen sköter man utsläpp och frukost på morgon, var och en tar inn egen, och haft antigen fri tilgong på hösilage, eller blandat hösilage/hö med halm så det kjänns som "fri tillgong". Om varje hästägare på kvällen gjör i ordning det hästarna skall ha av frukost/middag ute i hagen så är det ju bara sätta ut pållen och slänga ut fodret i hagen :) är svårt att inte BO vid stallet när man får sköta allt själv kan jag gissa… det lär va svårt att hitta en lösning som är bra att kombinera med jobb och samtidig passar bra för hästens mage

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

PimTheGreat
0

#2 vi har hjälp av TopGun som bor i huset. Men kommer inte ha det efter 1/3

PimTheGreat
0

#3 Pim och den nya hästen kan inte gå på fri tillgång. därför måste vi väga höet och packa

PimTheGreat
0

ja det e inte lätt nu när man jobbar. Jag jobbar ju oftast 7-16 eller längre….eller jobbar jag 12-21…..

fler råd så bara kom med de…..allt e välkommet

PimTheGreat
0

#2 samtidigt har det varit lite till och från med middagen…ibland tidig middag och ibland sen ibland har de inte fått alls när man kommer till kvällen. Jag vill inte ha det så utan vill försöka hitta en lösning så de får mat regelbundna tider!

emsems
0

en foderautomat kanske vore en värd investering? eller lösdrift?

PimTheGreat
0

#9 det kostar jag inte på när stället inte är mitt. Letar dessutom efter hus med stall så man slipper dessa bekymmer

PimTheGreat
0

#9 glömde…lösdrift finns inte mark till, tyvärr

gejsa
0

Varför kan dom inte få fri tillgång då? Jag menar dom äter ju mest bara i början massor. Sedan förstår dom att det inte försvinner då äter dom mest när dom är hungriga. Om det är för att dom blir tjocka menar jag.

Sara
0

# 0 Hur många hästar har du då? Har du 2 och hon 1? Tycker ni ska dela jobbet per häst. Har du 2 hästar och hon 1 så ska du ha 2/3 av jobbet och hon 1/3 del, har ni båda 2 hästar var så får ni 50 % av jobbet var.

Med tanke på att en vecka är 7 dagar så kan ni ju ha varannan vecka system.

Sara

DojoKelder
0

Hos oss har vi löst det som så att de får tillräckligt mycket hösilage på morgonen att det räcker nästan hela dagen iaf.. och det har funkat bra!
Jag sköter själv alla utsläpp och insläppen sköter var och en själv. Vill man ha hjälp med insläppet fixar man färdigt allt åt sina så att det bara är för den andre att släppa in hästen..
Någon morgon tar Zimba92 och då tar jag in dem istället..
Har fungerat för oss!!

DojoKelder
0

Tycker faktiskt lite som #13 där att jobbet bör ju fördelas lite efter hur många hästar man har..

PimTheGreat
0

#14  varför har du alla utsläpp?

PimTheGreat
0

#12 Pim kan inte gå på fri tillgång pga att han blir överviktig och det är inte bra för hans förslitningsskador han har i frambenen

PimTheGreat
0

#13 visst det kan jag hålla med om, men det har aldrig funkat så i de stall jag varit i. Men det hjälps ju inte även om jag tar allt i stallet så kan jag inte lämna jobbet runt 12 eller 13 tiden för att ge middagshöet….jag jobbar inom hemtjänsten 1 mil från stallet…. ut och insläpp har jag inga problem med….bara att ta innan eller efter jobbet. Just middagshöet som e problemet…. tjejen som flyttar in jobbar också inom vården så¨inte lättare för henne. De dagar vi e lediga är det ju löst….

DojoKelder
0

Jag har alla utsläpp mot en liten peng därför att det va lättast så..

PimTheGreat
0

#19 oki undrade bara

lisette
0

jag släpper ut mina hästar kl 6,30, då får de hö i hagen. sedan får de inget hö förrän de kommer in igen mellan 18-19. har inte möjlighet att ge de hö under dagen då jag jobbar. men de har i sin tur massa hö i stallet, när jag kommer på morgonen och ska släppa ut dem så har de hö kvar.

DojoKelder
0

ett alternativ hade kanske varit att slopa middagshöet då det är svårast att lösa.. inte roligt kanske men går det inte att fixa så..

AusaBausa
0

Håller med ovanstående! Skippa middagshöet o ge mer morgon o kväll. Funkar så här också.

PimTheGreat
0

#23 får kanske blir så…ska fundera lite till om jag kommer på en lösning…..

reddie
0

Innan det var så pass kallt så vi kunde ställa ut silagebalar i hagen så gav vi bara hö morgon och kväll. Vi la ut två 8-10 kg höbalar (2 hästar) på morgonen och nästan en hel bal på kvällen. Då hade de att äta hela dagen.