Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4992 ggr
kivi
0

Schabrak

Vilka märken tycker ni bäst om på schabrak?

viktoria91
0

spelar inte så stor roll. dem flrsta är från hööks och dem håller bra. har många så inga blir direkt utslitna=)

Elshira
0

Har aldrig märkt att det är någon större kvalité skillnad bland de dyrare och de billigare, men lite kan man ju titta på tyget.

Annars är det alla som är lite svängda efter ryggen (dvs inte helt raka) som gäller för min del oavsett märke =)

Hakuna matata!

HannaT
0

#2 Jag håller med dig. Jag tittar mest på tygets kvalité, och vill också ha schabrak där jag ser att Kalles stora manke får plats. Horze-schabraken faktiskt de som hållt bäst här. De ligger dessutom väldigt fint, finns att köpa i många olika färger och är väldigt billigt.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

ThunderClap
0

Nu är det skillnad på vad jag tycker om bäst och vad som kanske är bäst när man räknar pris även Oskyldig

Jag älskar equiline schabrack, bra passform, bra kvalite, snygga, men svinigt dyra :/ Dock är de hyffsat känsliga i tvätt om man tvättar på fel tempratur, vilket jag har en förmåga att göra.

[trollduva]
0

jag gillar schokemhöles,hansbos och dom som säljs på hööks

Peppe
0

älskar equiline Kyss men dom kostar som sagt en hel del så har bara ett i dagsläget.

har fyllt upp med HL, z-täcket och eskadron. tycker att alla är bra schabrak =)

#4 det där har jag märkt! vad är rätt o fel temperatur?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

Equiline, Schockemöhle, BR.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Salish
0

Märket spelar inte så stor roll, bara det är bra tyg, bra passform och håller länge.

lisette
0

BoS.. billigt och snyggt… ;)

ThunderClap
0

#6 Jag har för mig att det är typ 30grader eller något fjuttigt som rekommenderas. Men jag har haft svett-lobb till tidigare häst och det försvinner inte precis i 30 så jag har kört på typ 60 Oskyldig Mina mörkblå eql har då tappat färg och lyster, blivit mattare och de tappar formen lite, blir ltie vågiga i sömmarna, de ljugula ser jag inte att det tappat färg, men man ser på det att det tagit stryk i sömmar och sånt, är liksom inte lika raka fina rutor längre :P

Jag fyller ut med Mias, Eskadron, Schockemöhle, skulle gärna ha A. Scarpati-schabrack, de verkar riktigt bra och är helt enligt mitt tycke och smak på flottare dressyr-schabrak.

HannaT
0

Håller med om Mias och Eskadron är jättefina, och verkar vara schabrak som håller bra också? Glad

Elshira
0

För er som har vita schabrak och fårr dem skitiga - använd INTE tvättmedel för vit tvätt efter som det i de allra flersta fall tar bort "färgen" i tyger vilket gör att det blir glåmiga till slut. Använd kulörtvättmedel :)

Och annars kan jag varmt rekomendera vanish oxi action, det låter som en bluff i reklamen men sakerna blir verkligen vita av det om man har något riktigt skitigt (men använd även där till kulör).

Har man enstaka fläckar så kan man spraya på vanish förbehandling så slipper man tvätta så varmt =)

Hakuna matata!

Zaphix
0

Jag har ett underbart bra schabrak!

http://www.lyckasridsport.se/3h_horseguard_schabrak.htm

Ganska tjockt, riktigt mjukt på undersidan, drar upp all svett så hästen är alltid torr under, ntål hur många tvättar som helt. Och mitt är i en jättefin guldig färg. :)

Skulle kunna göra reklam för dom.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ThunderClap
0

#11 Mias har väldigt väldigt bra hållarbehet och är tåliga som tusan. Nackdelen är att passformen inte är helt super och tyget lite väll tunt och sladdrigt, sämre fastspäningar (inga karborreband).
Eskadron tycker jag varierar väldigt mkt i kvalité beroende på model. Jag köper inte deras normala schabrak därför längre, utan de som är lite paddigare. Hållit mkt bra, lite svårtvättade då de är tjockare och har man passande sadel så kan det ju bli trångt. Men bra passform, ligger värkligen still under ridturen utan några fastspäninigar.

Minetta
0

jag älskar schockemöhle schabraken!

andra som jag gillar är tex. horze & three horses :)

HannaT
0

#14 Är det där i "mockamaterial"? Såg ett sådant schabrak på horse show-mässan för halva priset, och ångrar som tusan att jag inte köpte det!

ThunderClap
0

#16 jo, är lite kraftigare ruggat ytter tyg. Jag tror jag har 3-4st sådana, ligger värkligen super stilla utan några remmar, super när man har sadel som det inte går att använda remmarna på, jag avskyr när de hänger.

Har köpt mina för omkring 300kr/st, ej rea, så de har inte varit sådär super dyra :)

Akerberg
0

Gillar mina Copperfield och Horse Saver-schabrak. Horze's billigaste är bra också!

sahara86
0

Jag tycker det är en enorm skillnad på kvalitet och hållbarhet i förhållande till priser och märken. Jag tittar mer på kvalitet än på märket, men jag föredrar Eskadron, Glenn gordon, Scapa, Equiline och Lamicel.