Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4070 ggr
Zabbio
0

Sol, vår och ... lerig häst!

Jaha. Ett säkert vårtecken. Crow är dammgrå. Täckt i lera från hov till öron. Precis allt utom halva ansiktet..

Till och med efter ryckt och tvätt är han dammig och grå..  Jag kan ju inte duscha honom varje dag, ens när det är så varmt och skönt som nu (om solen är framme och jag går i t-tröja, så kan hästen badas enligt mig :P) .. dessutom är han otroligt skavkänslig, så att lägga sadel på så länge minsta dammkorn är kvar är otänkbart.

Hur gör ni? Har ni också lermonster?

Jag har ibland blåst rent honom med tryckluft.. men det tar tid och han spänner sig gärna vid ljdet av kompressorn.. :P Nästan snabbare att bada honom då. Lägger jag ett fårskinn under sadeln så klarar han lite, lite damm utan att få skav, men det är ju inte heller optimalt. Jag misstänker att det får bli barbacka tills den mer lättskötta sommarpälsen kommer.. fast det är kanske bara bra för balansen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

viktoria91
0

har occkså ett lermonster, brukar inte ha en vit häst när jag kommer till stallet ;P dock är hon inte skavkänslig=)

Maja
0

Jag har mig en musblack så hon ser likadan ut dammig som ren. Flört

Nä, just nu har vi mest snö i hagen så jag behöver inte oroa mig för en så värst lerig häst. Hon väntar till efter träningen och då får hon rulla sig precis hur mycket hon vill för mig. ;)

Cilla89a
0

Japp är så skitig så det inte är klokt, han är mer musblack än fux ;) Och riktigt skitig har han varit nu sedan höstas. Har velat bada honom väldigt länge, men det har varit för kallt, men snart när det blir varmare blir det ett ordentligt vårbad ;D
Brimad är helklippt och går med täcke så han är lätt att hålla ren och snygg i alla fall :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rafflan
0

Skit skit skit, min kille älskar ledbad blandat med kvistar och hö, mysigt säger han, jobbigt säger jag, men men, han är inte så skav känslig om man tar bort det mesta ;)

JenD
0

#0 Täcka Crow tills det blir varmare är ju ett alt. Ett tunt regntäcke som andas kanske? Det är ju irriterande om man inte kan träna för att får skav. Jag täckar dom som är grisigast iallaf tills det går att bada dom.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Kimpa
0

Med de hästar som rids är jag så bekväm att jag har ett ofodrat regntäcke som andas för att slippa att de rullar sig i leran.

De övriga får man stå ut med att de fixar en snygg lerimpackningFlört.
Fast hittills har vi inte fått fram leran än i hagarna. det är ca 30-40 cm kvarFörvånad

Zabbio
0

#5 + 6 Fast iom att han är skavkänslig får han skav av täcket. Har två fula bogskav som jag hoppas ska växa igen, vill inte skava av de få strån som tittat fram nu. Sen har han ju full vinterpäls, snacka om att jag får en svettig häst med täcke på i vårsolen! Och svett = salt =skav det med..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sehvrin
0

Jag har sån tur att våra två hästar avskyr att rulla sip i lera Tungan ute (Däremot finns det ett antal kilo spån i deras pälsar…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

halloonsodaa
0

Min häst säker efter lera att rulla sig i, det är helt omöjligt! Hon lyckas hitta lera när det är snö ute, vet inte hur hon gör.. Men, och det här kanske låter lite taskigt enligt vissa, jag har täcke på henne. Inte ett jättetjockt utan det tunnaste jag kan hitta, annars kan jag inte rida henne och hon är tränings- och tävlingshäst.

Twirro
0

Hmm.. går det inte att ta en fuktig handuk och torka/gnugga hästen med? Det brukar ju samla upp en hel del damm utan att hästen blir blöt :)

thilda-
0

jag har sandhage så jag slipper det problemet :)

halloonsodaa
0

#10 Det blir ju lite jobbigt om man ska göra det över hela hästen x)

fridak
0

otroligt nog så är våga hagar väldigt torra nu. jag hade förväntat mig värsta lerträsket efter all snö men inte! det samlas damm men det är inte lerinpackade iaf:) men ikväll ko mregn så jag ska väl inte säga alltför mkt kanske?;)

Mangis
0

#12 Inte jobbigare än en rykt (jag utgår från att du borstar av leran först oavsett…)

Stella har rullat sig 2 gånger i sitt liv. Eller så har hon bara gått omkull. Ett rätt bra rekord på tre år. (Men det brukar alltid komma en helsida efter ett sådant här uttalande så ni får låtsas om att jag inte sagt något.)

Twirro
0

#12 Säger som #14, inte jobbigare än en rykt ;) Om om man nu skulle ha bråttom så får man väll ta där sadel och sadeljord ska sitta om inte annat kanske? ;P

halloonsodaa
0

#14/15 Jo så är det ju men om man bara drar med en fuktig handuk så tar man ju bara bort de yttre lagret, och då får hästen skavsår i alla fall. Om man ska få bort det som sitter längre in också så måste man gnugga och det blir inte som en rykt:)

Twirro
0

#16 Personligen tycker jag inte det är speciellt jobbigt, och man kan ju göra bara där sadeln ska ligga :) Men men, det är ju upp till var och en ^^

HannaT
0

Jag brukar rykta och sedan stryka bort det värsta dammet med en fuktig trasa, precis som Twirro. Det funkar kanon!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Angelus
0

Haha.. känner igen mig :) Har fyra skimmlar hemma :) Dock har vi ännu snö i hagarna :)

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

ThunderClap
0

Jag täcker för att slippa lerig häst och inte behöva spola hela hästen dagligen.

Angelus
0

Annars låter vi dem vara som de är (ryktar dem dagligen).. men vi är ju inte iväg och tävlar och så.. ibland på utställning dock, men då blir de ju heldusch osv :)

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri