Vad kostar det?
Jag undrar lite vad det kostar att ha häst? Både "engångsutgifter", dvs utrustningen och sånna saker och vad hästen kostar i månaden?
Vre vnligt om så många som möjligt hade lust att hjälpa mej med det här. Vill veta om jag kanske kan ha råd att ha häst. :)

det finns massor av sådana hära trådar, testa att sök.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Det skiljer VÄLDIGT i pris beroende på vart du bor, vad för typ utav saker du väljer (anläggning, prytlar till hästen osv).
Min nuvarande häst kostar ungefär, månadsvis, jag bor i stockholm:
stallhyra inkl- grovfoder, spång, visa täckesbyten, anläggning med ridhus: 3800kr
kraftfoder & tillskott: 500kr, ca
hovslagare: 400kr (var 8:de vecka, skor ro)
försäkring: ca 1500kr/månad
=6200kr/månad
Sedan tillkommer saker så som utrustning som ska lagas, tvättas och köpas in nytt, extra veterinärvård med sprutor eller utredningar, träningar, transport osv. Jag räknar med att han nog igentligen kostar minst en tusen lapp om inte två till per månad 
Min häst kostade 80.000kr i inköp, fick dock avdrag på operationskostnad för lösa benbitar på 20.000.
Sadel kostar ifrån 5.000-20.000 plus utprovning. Sedan använder jag mig utav tjänster så som massör, equiterapeut, kiropraktor osv, kostar omkring 800kr/gång, kanske en eller två gånger i halv året brukar det bli.
Täcken, nu är jag snobb
, min häst har mkt täcken och fina märken, har garderob för ca 15.000, sedan är det alla benskydd, schabrak och små saker kring häst.
Mycket olika vad det kostar, men jag kommer i alla fall inte under 35 000:- - 40 000:- per häst och år, då är stallhyra ej inräknat.
Stallet där hästen kommer stå kostar 2100kr/ånad inkl havre, grovfoder, strö, ridhus, tvättmaskin. :)
Tack för all hjälp hitills, hoppas att fler vill hjälpa mej. :)
#4 Det var ett mycket bra pris, sålänge det håller bra kvalitet. :)
Är det samma hyra på sommaren?
Finns bete på gården? Räkna med att boxen kostar på sommaren även om du flyttar till annat bete.
Träckprov.
Avmaskning några gånger/år.
Tandkoll ev raspning.
Jo, det är ju stallplats på solan så det är väl lite billiggare då kasnke :)