Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3349 ggr
Zabbio
0

Hur förebygga sandkolik?

Finns det inte något tillskott som kan föreygga sandkolik?

Nu när gräset börjat komma upp och det är blött i marken misstänker jag att hästarna pillar i sig lite jord också. Har bara gräshagar. Det har inte hänt något tidigare år, men det skadar ju inte att vara försiktig och förebyggande :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

loppfrö sägs ju vara bra?

Elshira
0

Lite OT men jag hade en fölunge förut som inte åt gräs (däremot försökte tugga hö) förrän den var flera månader gammal. Innan dess gick den bara och drog upp gräsrötterna för att tugga jorden eller ställa sig vid ingången och äta… Det var då en konstig fölunge!

Hakuna matata!

Kimpa
0

Har också hört loppfrö då det kapslar in sanden och följer med ut med avföringen.

Tarragona
0

Ja loppfrön (psylliumfrön) är bra.

Cilla89a
0

Loppfrö hjälper till att förebygga till en viss gräns, har hästen redan väldigt mycket sand i magen så hjälper det inte.

Jag ger loppfrö till Japp och Brimad, dem går i grushage under vintern/våren och pillar en hel del med mularna i grusen.
Brukar ge dem rejält med loppfrö i en vecka, periodsvis, just nu är en sådan period, Brimad får 4 dl per dag uppdelat på 2 ggr, och Japp får 2 dl per dag uppdelat på 2 ggr.
Man får verkligen truga i dem det.

Medarbetare på Dressyr.ifokus