Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 5305 ggr
viktoria91
0

elrep vs elband

jag undrar vilket som är bäst? håller bäst fast andå ger efetr om hästen skulle trassla in sig?

Lorita
0

El-repen håller bäst och är lättast att jobba med.

Jag har el-rep i hagarna och el-band runt ridbarnan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Kimpa
0

Tycker också om elrepen bäst, men har hört att banden är bättre ifall de skulle springa igenom staketet då de inte skär som elrepet gör.
Vi har elband i en del hagar och elrep i en del andra.

Har tyvärr haft två unghästar som rullat och fastnat med benet i elrepen och skurit av senan i bakbenen.

viktoria91
0

#2 inte kul=/ hur gick det med dem?

efetrsom det ska bli en hage i en hage så att säga så är dte inte hela världen om hon skulle springa igenom då hon bara kmr till en annan hage, vilket ändå inte är troligt att hon gör då hon inte är rymningsbenägen^^

Cilla89a
0

Elrep har vi. Elband är bara så brövligt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Jag föredrar elband i alla aspekter utom hållbarheten då de måste hållas efter lite mera.

Men jag tycker det får mer effekt som trästaket/grövre staket och hästarna brukar inte vara lika villiga att försöka hoppa eller göra något annat dumt då det ser "maffigare ut". Har man sedan polarband så kan man få strömmen att fungera bättre på vintern. Tycker inte att hästarna har samma respekt för elrep som elband, de både "känns" läskiga och "ser" läskiga ut. Därmed förhoppningsvis minimera att någon skulle springa igenom staketet.

Hakuna matata!

viktoria91
0

#% läskigheten har ingen betydelse då hon inte är rädd för något av det=P men jag är också inne på att bredden gör att det ser större och maffigare ut, alltså inte hänger på det elelr nåt=)

Elshira
0

#6 Ja vi har haft allt ifrån utbrytare till hingstiga hingstar och vet sjutton allt.

Men min erfarenhet är i.af att träplank givetvis är det bästa, men annars är det elband de har störst respekt för för att det blir mer som skiljer av till skillnad från elrep som bara ser så "litet" ut att man kanske kan pröva att gå igenom…Oskyldig Elrep vet jag flera som kryper under då de sätter huvudet under och går. För att förhindra det måste man i sådana fall vira fast repet ett par gånger på varje isolator till skillnad från bandet som sitter stumt mellan varje stolpe :)

Hakuna matata!

viktoria91
0

#7 haha! skulle vara intressant och se henne krypa, magen hade väl fastnat XD

sahara86
0

Jag håller med #1. Jag tycker helt klart bäst om elrep.

Kimpa
0

#3 den ena drog inte av senan helt, men blev så trasigt att det inte gick att sy ihop, utan fick läka underifrån. Box/sjukhage 3x3meter i fyra månader. Har idag inget men, men ett ärr som är 8cmx1cm.

Den andra gjorde exakt samma sak 2 år senare, men han drog av hela senan och opererades. 4 månaders vila även där och sedan promenader på 5 minuter /dag.
Även han är nu återställd utan ärr.

Så vi har nog haft tur i oturen.

Lorita
0

#10 det var problem med gamla elrep, nu har dom sänkt brott gränsen, det går lättare av.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Kimpa
0

#11 va bra, det visste jag inte. Elrepen som olyckorna hände vid är utbytta nu för de var just gamla.
Då ska jag se över de hagar som har gamle elrep kvar.
Tack för info Skrattande!

AusaBausa
0

Har elband i hagen nu men ska byta ut till ståltråd som ger bäst effekt på strömmen..inga brått som det blir på bandet efter ett tag..

Chestnut
0

Tycker att elrep är mera praktiskt men elband är snyggare.. Ute i stallet är det blandat, mestadels elband men någon hage har även ståltråd mellan två elrep.

Om jag fick bestämma skulle jag ha elband i alla "ytterkanter" och elrep som hagavgränsning, vid grindar och liknande.

Med vänliga hälsningar
Chess

lisette
0

#14 elband är ju grymt fult när detb börjar snurra. det gäller att man är extremt nogrann när man sätter upp det och ser till att det sitter rätt.

Elshira
0

#15 Hur får du elband att börja snurra…? Man sätter ju inte upp dem i ringisolatorer utan i isolatorer som är avlånga och håller dem på plats.

Har man fått tag på dåliga elband kan man ev. behöva spänna dem, men snurra kan de i.af inte göra om man satt upp dem rätt.

Hakuna matata!

lisette
0

det är inte alla som köper de avlånga isolatorerna, faktum är att jag bara sett det på ett ställe och de har de breda banden, så det är faktiskt ganska snyggt.

Tarragona
0

Jag tycker bäst om elrep.