Gjort annorlunda repgrimma
Ja.. jag såg en bild på google på en typ argentinsk grima (eller nåt, så vitt jag vet kan den ha kommit från månen, men ''argentinsk'' var det första jag tänkte, fråga mig inte varför) .
"Hm.." tänkte jag "den ser intressant ut, en sån vill jag göra!" (för jag har ju inte tillräckligt med hemmagjort grejs som skräpar..)
Sagt och gjort, jag stack och skaffade lite rep och så provade jag. Var ganska kul att pilla med faktiskt :)
Testade den och den passade! Känns lite märkligt med den formen och tillpassningen, ser konstigt ut tycker jag, fast lite spännande :P Funktionellt verkar allt perfekt; lätt att ta på, hoppar inte av eller något, inget som åker upp i ögonen eller något sådant. Provade att leda hästen på gårdsplanen med onödigt stora rörelser för att se hur grimman rörde sig. Gick jättebra och Crow lysnade finfint.
Jag tänker mig att den är relativt snäll eftersom det är 4 rep i rad = bred yta. Och knutpunkterna ligger inte på något extra känsligt ställe vad jag kan se. Men inget att lasta med, hästen går sönder innan grimman gör det om något går fel..
Kan tänka mig att använda den när jag rider ut däremot, eftersom nosremmen möter sidoremmen så högt upp ligger bettet helt fritt om man har träns under/över. Menmen, antagligen ligger den och skräpar någonstans sen. :P Nu har jag iaf provat att göra den..
Har inget foto men ritade en bild. Ska försöka komma ihåg kameeran imoron ^^
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

vad fin bild=)
Vad snygg variant! Vill gärna se den riktiga också. Skulle lätt kunna tänka mig att ha den om man skulle rida nån uppvisning eller så, då vanlig repgrimma inte är så snyggt.
Tycker den såg spännande ut. Det blir ju inte ritkigt samma effekt som en vanlig repgrimma, men kan tänka mig att den funkar bra om man har en känslig häst. Och som du sa ser det ju ut som man kan ha ett träns under utan problem.
Tack! :) Ska försöka ta foto idag.
#2 Nej, tanken är nog inte heller att den ska fungera som en repgrimma utan bara som en vanlig grimma för att leda och binda upp hästen i. Tror jag. I de flestas kretsar där hästen används till riktigt arbete har man ju inte råd att pjoska med saker som tt grimman ska gå sönder före hästen osv - hästen får inte komma loss när man är flera mil hemifrån, punkt. Jag trr även att det ska finas någon sorts käkrem beståend av ett tunt rep, men jag visste inte riktigt hur jag skulle få till det så att det fungerade.
Bara gissningar nu, jag vet som sagt inte vad det är för grimma egentligen, tyckte bara den såg häftig ut :)

Läcker! Ska bli kul att se den i verklighet!
Det kommer bilder, men måste ladda kamerabatteriet innan jag kan föra över dem :)
Nu har jag laddat över lite foton :)
Crow fick ett vårbad idag, solen sken jag hade T-shirt och han var..grå..av damm. Sen blev det grimmpovning och lite spring i solen :)
Jodå, det går att leka i den med..

_
Ok, nu har jag lekt klart, vad ska vi göra nu?_ Grimmn ser lite konstig ut framifrån kan jag tycka..menmen..

Närbild på knutarna. Den översta är likadan som den på nosbandet, de sitter ''längs sidostyckena'' och den nedesta är där nosremmen är fäst :)

den är ju verkligen skitsnygg!
Tack! :D

#8 du säljer inte såna;P
#9 hehehe allt har sitt pris :P
Men det hade varit svårt att få rätt passform..>_>
går den att jystera också? den är verkligen hur snygg som hellst =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#11 Tack :) Nej, den gör ju inte det så man måste få måtten rätt. Dvs göra den mycket större än man tror.
låter krångligt :/ du tror inte du skulle kunna göra en beskriving?? skulle vara kul att börja pyssla fram lite grejor… vill så gärna ha en repgrimma men tycker att de flesta man hittar i butik antingen är för dyra eller så är dom bara jättefula
// Alexandra
#13 Jovisst, kan försöke göra en beskrivning :)
Fast denna repgrimman funkar inte riktigt som den traditonella, denna äe inte lika skarp och har inte samma tydliga punkter. Det finns gott om beskrivningar om hur du gör en vanlig repgrimma om du googlar, det är rätt lätt :)
Men om du (eller någon annan) vill, så kan jag rita en beskrivning :) Det är inte komplicerat att göra denna, bara pilligt och så är det lite klurigt med måtten.
vore toppen =D
// Alexandra
toppen =) ska prova att göra en tror jag =)
// Alexandra
Lycka till :) Visa gärna när du är klar :P
måste bara få tummen ur och köpa rep till den =) vet du något ställe som har bra?
// Alexandra
Köpte mitt på biltema, annars brukar bygghandlar ha i löpmeter :)
Köpte 30m, räckte till 2 grimmor.

Den var jättefin!
Jättehäftig =) Hade varit kul å ha en sån, men orka göra…
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ska på spa i Tällberg med min man om två veckor. Visst är det skönt att komma bort ett tag och även vara ledig från barnen, men efter någon timme är jag rastlös och tycker man bara sitter av tiden tills man kommer hem igen.
Så jag tror jag ska ta med mig lite rep och prova göra en sådan grimma, så har jag något att göra medan min man ligger och får massage
.
#22 :P
#23 Glöm inte att mäta ordentligt först i så fall :)