Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2264 ggr
Lina
0

havre

Vad är det för skillnad på hel och svart havre?

// Lina

Faxlin
0

Hmm, nu är jag dum igen. Men vad är svart havre? Har hört talas om hel och krossad, men inte svart.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, vad jag har hört så ska den vara mildare för hästar som inte tål havre. Vet inte varför.

Välkommen tillbaka.

Mandysan
0

Den ska vara bättre och fettrikare, tror jag eller är jag helt ute och cyklar?

jen
0

är inte det fetare?

det finns ju fler sorter också, tex matildahavre, hur är den då?

KS
0

Ja, det finns olika sorters havre till exempel Matilda, Freja, Vital och svarthavresorter som Hirondel och Ebene.

Ang. svarthavre vill jag berätta att färgen sitter bara i skalen. Det har ingen betydelse om havren är gul, svart eller vit. Det är bara det att svarthavren är mer välrensad, näringmässigt är den detsamma som vår egna havre. Svarthavre importeras.

Faxlin
0

Nu ger inte jag mina hästar havre. Men det är så intressant att få lära sig mer. Suger åt mig all information som en torr svamp.

Vem vet en vacker dag behöver jag mina kunskaper.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

#5# Kan du förklara varför vissa hästar som annars inte tål vanlig gul havre tål svarthavre. Har hört att en ska vara mildare på något sätt. Men ser man på olika färdigfoder som har svarthavre i så ser det ut som om den är fetar mer mj. Då är det ju isf inte det som hästar tål det. Det torde ju vara tvärtom då. Om du vet så förklara gärna.

KS
0

#7 Hittade faktan på internet, du kan se efter själv.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/havre.html

gejsa
0

Tack! Ja, det var ju besynnerligt! Eftersom det verkar vara samma sorts havre. Ändå är det ju hästar som tål svarthavre men inte gul havre. Lustigt!

KS
0

Ja, tyckte detsamma! Men detta kommer ju från en som är expert på sin sak så.. Det är bara att häpnas och ta åt sig! ;)

Faxlin
0

Japp, det är härligt det här. Man lär sig något nytt varje dag. Åtminstone jag gör det.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

jen
0

ja, forum är fantastiskt att kunna lära sig på=)

hälsn jennie

KS
0

Det är så enkelt sätt att lära sig på också :)

Faxlin
0

Japp, visst är det. Och många har möjligheten att hjälpa varandra. Helt underbart.

Audiatur et altera pars

CBA
0

Vad jag har fått veta så är skillnaden mellan den vanliga gula havren och svarthavre denna:

Den gula havren utsöndrar vid tuggandet en snabbare energi som är lämpligt vid snabbjobb som tex galopplöp…den energin är mer explosiv och går snabbare ut ur kroppen (det är därför många trav och galoppstall ger hästarna flera kg precis innan ett löp…det kan liknas lite vid uppåt tjack).

Den svarta havren har en långsammare energi som är lämpligt om man som vid tex distansridning kräver uthållighet och energi under en längre period, den är alltså inte så explosiv.

Många hästar som inte tål den vanliga havren svarar oftast väldigt bra på svarthavren då den inte ger dom energi topparna som den gula havren ger.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Tack ska du ha CBA det var alltså förklaringen som jag hade hört förut ang hästar som tålde svarhavre bättre än gul havre. Flört

CBA
0

Svarthavren ska även vara bättre för hästens återhämtning vid hårdare arbete.

Havre är ju ett bra foder oavsett färg då det bla annat hjälper till att smörja hästens tarmar osv. Jag kommer köpa det till min lilla när det är dags för allt kring svarthavren tilltalar mig ett extra + är att svarthavren är hårdare rensat så man får bara det man ska och betalar för och inte en massa onödigt "damm".

Mvh CBA

gejsa
0

Ja, det är ju mer normal mat och om det passar foderstaten så ska man självklart ge det. Men tex min fjording tål inte gul havre. Hon får nu någon näve Dynaven Activ 100 där ingår svarthavre. Får se om hon tål det.

CBA
0

Jag hade samma problem med min gamle när han leve, han tålde inte ens så lite osm en fjärdedels kg havre utan att få tilt.

Kornkross fungerade inte heller för det blev han fet av. Så jag hittade ett fullfoder som fungerade utmärkt på honom det hade extra linfrö i då det var ett havrefritt müslifoder.

Han hade aldrig varit så fin i kroppen som han var när han åt det fodret. När han blev sjuk trodde vetrinären han var 8 år….han var 19! Det var det bästa kvittot jag kunde ha fått när veterinären förvånades över hans ålder och över berömmet att han var så fin i kroppen Glad

Ah, som jag saknar den hästen Gråter

Mvh CBA

Faxlin
0

#19 vilket dunder berömm. Sådant är roligt att få. Förstår att du saknar honom. Komer nog aldrig över djur man haft.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars